Jump to content

Hva skjer på Sikkerhetskurs?


Litago

Recommended Posts

Varierer nok veldig fra klubb til klubb tenker jeg..! Tok mitt i Bergen, der selve kurset gikk over 2 x 5 time, 5 på lørdag og 5 på søndag.

 

Lørdagen var ca 3 timer teori, angående sikkerhet på banen, og skyteteknikker og forskjellig en må tenke på når en skyter, og 2 timer var "praksis" med skyting..! Søndag var en times tid med litt kosesnakk, og greier, og resten gikk med til skyting..!

 

Så er det jo da påfølgende 10 ganger med.. skyting egentli..!

Link to comment
Share on other sites

du vil få se på når noen forsøker å lære en pistol noe om sikkerhet :lol:

men mer alvorlig så lurer jeg litt på det samme. ser det kunne vært skøy å fått prøve litt småhåndvåpen . er det ren teori eller er det litt smell også?

Alyssis, er de ti påfølgende gangene en del av kurset ?? og er det noe minimum en må gå gjennom for at et slikt kurs skal være godkjentpå nå vis?

Link to comment
Share on other sites

Ja, de ti gangene er en del av kurset, og jeg mener, om jeg ikke tar helt feil, at du er nødt til å ha en 10 ganger med aktivitet for å få kurset godkjent også..!

 

Når det gjelder skyting av våpen og slikt, så har de også en kveld med grovskyting, eller skyting av alt av kalliber over .32.. Ikke alt da, men de vanligste, type 9mm, .38, .357 magnum, .45acp, og .44 magnum..!

Link to comment
Share on other sites

Jeg tok mitt i Oslo Pistolklubb og her foregikk det slik:

 

Fredag kveld: 3 timer teori med litt gjennomgang rundt avtrekk, sikte, pusteteknikk, litt innføring i kalibre og mye nyttig info om skyttersporten og klubben. En rekke våpen ble sendt rundt i gruppa så man kunne studere dem.

 

Lørdag: ca 4 timer skyting og litt oppfølging der instruktørene kom bort og ga gode råd.

Søndag: ca 4 timer skyting, litt oppfølging igjen og så en skriftlig prøve.

To og to ble også plukket ut utover dagen og fikk skyte en femskudd serie på både .357 revolver og 9mm pistol.

 

Ellers var det bare .22 kaliber det gikk i på 25 meter.

 

Og den praktiske prøven innebar å treffe en femmer på 50 meter med spikerpistol.

Neida.

 

Ellers opplevde jeg kurset som en mulighet til å bli kjent med andre i kullet.

Bare litt utveksling av telefonnumre og man har faste skytterkompiser etter kurset.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

@motorhode

Du har tydeligvis tatt et kurs i OPK nå nylig? Ihvertfall et der jeg ikke har vært instruktør.

1 femskuddsserie med revolver/9mm? Latterlig. Jeg har pleid å hatt en halv dag med slik skyting.

 

Det er dessverre noen i OPK som bruker sikkerhetskurset som en helg der folk skal lære presisjonsskyting og lite annet.

 

Jeg pleier legge vekt på

1: Sikkerhet. Jeg er pekevinkelnazi og skal ikke ha noen ulykker på min vakt.

2: Skyting er GØY! De som syns det på kurset kommer igjen, og da er det opp til hver enkelt hva de vil bli bedre i.

3: Variasjon og skyteteknikk. Lager en minifelt i tillegg til 25m bane. Skyting med alt fra .22 til .44mag.

Link to comment
Share on other sites

Ja. Tok det for litt over en uke siden.

 

Jeg vet ikke hva som pleier å inngå i de kursene til vanlig jeg.

 

Men vi fikk fem skudd hver på hver av de grovere våpnene.

 

Jeg glemte visst å vektlegge det med peking av våpenet. De var meget nøye med dette og andre elementer i våpensikkerhet.

Hvordan du skulle legge fra deg våpenet når kommandoen kom, rutinen ved nedpakking av våpen når man er ferdig etc.

 

Men det virket som elevene var veldig flinke med dette.

Kanskje derfor jeg ikke opplevde at instruktørene ga mye påpek om dette.

 

Så jeg synes kurset var veldig bra. :)

Link to comment
Share on other sites

Snakker vi NSF her? I såfall er sikkerhetsdelen den minste delen av nybegynner kurset (som kurset skal hete), som aller der er pålagt å ha, før en får utlevert startkort og kan delta i konkurranser (untaket er vel de som har konkurrert før 1990? eller deromkring).

 

Noen timer med sikkerhet (teori), noen timer med sikkerhet (praksis, og baneopptreden i praksis), mange timer med å gå igjennom skyteprogrammer. Og hvordan man slår opp i og bruker bøkene man får utdelt.

Avsluttet med en skriftlig eksamen (som man må stå på).

 

Når jeg leser om disse såkalte sikkerhetskursene (som ikke er ett krav fra NSF), og vet litt om hva som er NSF sine krav til ett nybegynner kurs. Begynner jeg å lure på om disse såkalte kursinstruktørene er utdannet av NSF (i likhet med t.d. Trener 1, er det en egen sertifisering for Nybegynner kursinstruktører).

 

Jeg vet at i klubber der man legger mer vekt på opplæring over tid, så trikser man litt med dette nybegynnerkurset. Men jeg undres nå på om triksingen har begynt å bli noe vel utbredt, for ikke å si blitt strukket vel langt.

 

Poenget med ett nybegynner kurs, er vel å forberede nybegynnerne på konkurranse trening og konkurransene i seg selv. Slik at de skal kunne delta både med nødvendig forståelse av programm og prosedyrer, og opptre slik at sikkerheten er godt i varetatt.

 

I klubber som ikke krever nybegynner kurs før folk får treningsskyte på banen, får de normalt individuell oppfølging og opplæring i sikker våpenbruk fra dag 1. Som nok mer enn oppveier mere formelle kurs, og som meget mulig har en lengre oppfølgingsperiode (krever små forhold og få nybegynnere for å fungere fullt ut). I prinsipet handler det jo om. Gjør slik og slik, aldri sånn! Og pass på og følg opp til det sitter. :wink: Og så tar man nybegynnerkurset før 6 måneder er omme, eller før man skriver under på aktivitetsbekreftelser.

Link to comment
Share on other sites

Ja, de ti gangene er en del av kurset, og jeg mener, om jeg ikke tar helt feil, at du er nødt til å ha en 10 ganger med aktivitet for å få kurset godkjent også..!

 

Når det gjelder skyting av våpen og slikt, så har de også en kveld med grovskyting, eller skyting av alt av kalliber over .32.. Ikke alt da, men de vanligste, type 9mm, .38, .357 magnum, .45acp, og .44 magnum..!

Må man gå 10 ganger på kurs? trodde det var bare 2-3ganger? :?

Link to comment
Share on other sites

En sammenblanding av oppmøter i opplæringsperioden (6 måneder), og nybegynner kurset (oppmøter på nybegynnerkurset skal også føres som oppmøter i opplæringsperioden).

 

Kravet er 2-3 oppmøter i måneden, som blir mer enn 12 oppmøter over en periode på 6 måneder (bekreftelse på aktivitet skal ikke gis av klubb, før disse oppmøtene er i boks. Selv om det går over 6 måneder). Normalen er at man får en lapp man får kvitert oppmøtene på (vår har plass til 25 oppmøter, og min er full og plastet inn som minne).

 

OBS! Vi krever i utgangspunktet 20 oppmøter, og minst 6 måneders medlemskap samt nybegynnerkurs før vi gir ut aktivitets bekreftelse (ja jeg vet at kravet er over 12). Dette er nedfelt i klubbreglemanget vårt, og har litt med at vi ikke arangerer nybegynnerkurs før vi har samlet opp litt (1-2 ganger i året). Der ligger også noen andre rutiner og fordeler innbakt i måten vi løser dette på, som gjør at nybegynnere ikke tvinges til å søke på våpen med engang de er ferdig med nybegynner perioden (hos oss beholder man nybegynner aktiviteten så lenge en er medlem til første våpen er kjøpt, forutsatt at vanlig årlig aktivitet er oppfylt). Men så har vi også ett par Pardini SP som klubbvåpen (og ett par Hig Standarder), og det skal jo litt til å kjøpe tilsvarende om man ikke ønsker å satse for fullt.

Link to comment
Share on other sites

@motorhode

Du har tydeligvis tatt et kurs i OPK nå nylig? Ihvertfall et der jeg ikke har vært instruktør.

1 femskuddsserie med revolver/9mm? Latterlig. Jeg har pleid å hatt en halv dag med slik skyting.

 

Det er dessverre noen i OPK som bruker sikkerhetskurset som en helg der folk skal lære presisjonsskyting og lite annet.

 

Jeg pleier legge vekt på

1: Sikkerhet. Jeg er pekevinkelnazi og skal ikke ha noen ulykker på min vakt.

2: Skyting er GØY! De som syns det på kurset kommer igjen, og da er det opp til hver enkelt hva de vil bli bedre i.

3: Variasjon og skyteteknikk. Lager en minifelt i tillegg til 25m bane. Skyting med alt fra .22 til .44mag.

 

Nå var heller ikke jeg med på siste kurs, men generelt så er det slik at de kursene vi har innendørs på Ekeberg får mindre feltskyting og grovskyting enn de ute på Løvenskiold. Vi har tenkt å kompensere for det ved å arrangere egne feltkurs, og ta opp igjen det glimrende initiativet fra i fjor med å ha moroskyting på Løvenskiold på lørdager gjennom vinteren.

 

Mvh Bård

Link to comment
Share on other sites

Vi hadde 3 kvelder a 3 timer og to lørdagsøkter på 3 timer hver i skytehallen.

Det ble avlagt en teoretisk prøve også, som selvsagt var så enkel at alle bestod.

Prøven var mer en bekreftelse på at alle tok dette med sikkerhet og skjønte alvoret.

 

Lykke til Litago.

Legg "google toolbar" som egen rute på verktøylinjen din :wink:

Jeg bruker selv denne svært aktivt når jeg lurer på noe

Link to comment
Share on other sites

Nå var heller ikke jeg med på siste kurs, men generelt så er det slik at de kursene vi har innendørs på Ekeberg får mindre feltskyting og grovskyting enn de ute på Løvenskiold. Vi har tenkt å kompensere for det ved å arrangere egne feltkurs, og ta opp igjen det glimrende initiativet fra i fjor med å ha moroskyting på Løvenskiold på lørdager gjennom vinteren.

 

Mvh Bård

 

Jasså?

 

Noe sånt kunne jeg virkelig tenke meg å være med på. Du får si ifra om det går noe nærmere rykter om en slik lørdagsaktivitet. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...