Jump to content

ideell lenge på pipe til .308?


73alfa

Recommended Posts

Åkei, jeg syssler altså med tanken på å korte inn pipa på Mauseren. Denne rifla har en matchpipe fra Kongsberg (KV67). Pipa er rundt 72cm lang, og dette er jo ikke akkurat kort.Men, kanskje noen her inne kan gi meg noen tips? Evt om noen VET hva riflestigningen i KV67-F1 er, og hva som da vil være ideell lengde på pipa?

Jeg har lest at alt over 55cm egentlig gir minimalt utbytte i økt hastighet da kruttet alerede er brent ut før prosjektilet når munningen. Stemmer dette?

Planen er å også få gjenget pipa for lyddemper i samme slengen.

Link to comment
Share on other sites

Kommer litt ann på hva du ønsker å bruke rifla til, men en ide er å kappe ned pipa til 50-55cm, og heller beholde litt tykkelse på den.

Du må huske at du flytter smellen nærmere øra også, og det er ofte merkbart ved feks jaktskudd. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lest at alt over 55cm egentlig gir minimalt utbytte i økt hastighet da kruttet alerede er brent ut før prosjektilet når munningen. Stemmer dette?

 

Dette er en vanlig myte som ikke har rot i virkeligheten. Det er ikke det brennende kruttet som driver kula, men gassen som kruttet utvikler. Og gassen forsvinner jo ikke når kruttet er forbrent.

Generelt sett vil kaliber med lite hylsevolum i forhold til kaliber tape mindre på et kort løp, men her vil kulevekt og valg av krutt påvirke en del.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...