Jump to content

N-330 til 38 spesial?


Browning

Recommended Posts

Noen som bruker eller har brukt dette kruttet bak ei 125 grains CMJ Frontier kule? Har brukt N320, men tenkte å få brukt opp N330 kruttet :roll:

 

I søket her så fant jeg vel en som har brukt 5,9 grains N330 til nevnte kule med patron lengde 36,5 mm. Det må da være oppe på max ladning nivå.

 

Browning

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring med lette kuler i .38 er noe begrenset da jeg anser at ordentlige .38 ladninger må brygges med 158 grain kuler, ikke 125 som er for 9mm....

Skaff deg noen 158 SWC eller RN, legg i 5.5 grain 330 og krymp kulene i krymperillen, da får du fin hastighet og god presisjon. Rekyl? Mann eller mus?

 

It takes but one shot...

Link to comment
Share on other sites

Er klar over det med lette kuler og riktig krutt valg :wink: Men er ikke særlig begistret for akkurat desse Frontier kulene.....Prøver å bruke opp det som er igjen av dem.

 

Har nå ladet noen test eksemplar med N-330 som skal hastighet måles i morgen. (forskjellig settedybde)

Får jeg ikke dette til å fungere så blir kruttet brukt bak en 158 grains kule.

Link to comment
Share on other sites

Ikke noe problem å lade lette kuler i .357/.38. Lader du magnumhastigheter så er det ikke noe problem. Lader du lett, f.eks for felt, så setter du kula dypere i hylsa. Står side opp og side ned om 105 grains lee swc og .38Spec. Funker i .357 hylse også, men kula må settes dypt for å få nok trykk til at kruttet brenner jevnt.

 

Jeg lader en 124 grains belagt kule med 5 grains N340 i magnumhylser. Dette er ikke en magnumladning på noen måte, og funker fint for meg til feltstevner. Hvis du bruker rundt 3-4 grains med N330 og setter kulenesa flush med hylsemunningen som en wadcutter, så burde N330 brenne jevnt nok.

 

NB! Hvis kula di er så lang et basen butter der hylsa runder av mot hylsehodet når du setter den flush, så sett den en anelse lenger ut. Hvis man deformerer basen på en kule, så får man dårlig presisjon.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Det øyeblikket man begynner å dytte kuler dypt ned i hylsa, lader man egentlig ikke 38special lenger, fordi man reduserer hylsevolumet såpass at det som finnes av data utarbeidet av fabrikantene ikke stemmer. Burde kalles "38-feltfis" :lol:

 

Man kan sette jo seg ned og måle og regne litt, og se om ikke data for 38S&W kan brukes, evt hvor dypt kula må i special-hylsen før man har samme volum som en 38S&W.

Link to comment
Share on other sites

Ladninger for 9 mm, brukt i .38 Spec hylser i en .38 Spec. tønne, hvor kulen er satt så dypt at hylsevolumet bak kulen tilsvarer 9 mm, kan nok gi overraskelser. Særlig i tynnveggede tønner. :(

 

I tilegg kan økning av settedybde i rake hylser, som er ladet med hurtigbrennende krutt, gi trykkekskursjoner.

Link to comment
Share on other sites

Både 9 mm og 357 mag har samme max trykk, så forslaget om å bruke 9 mm data i tilsvarende hylsevolum 38 hylser, kan absolutt i enkelte våpen gi ubehagelige overraskelser. Ved starten av min ladekariere var vel N330 av de mer benyttede kruttvalg, men jeg ladet ikke mye 38, så egne data er vel heller dårlig. Ble og er nok fortsatt veldig mye magnum. Men om du får tak i eldre Vihtavuori data, regner jeg med at det bør være aktuell data for forespurte kombinasjon. Regner vel med at eldre (nå er vel alt eldre :( ) utgaver av Våpenjournalen kan ha noe N330 og 38 spec data

Link to comment
Share on other sites

Testen gikk heller dårlig, mye uforbrent krutt og veldig varierende hastighet selv om kula ble satt dypere. (lik kruttmengde) Orker ikke mere testing i denne spreng kulda :shock: Får bruke kruttet bak 158 grains kuler når gradestokken stiger. Er generelt sparsomt med data til dette kruttet til bruk i 38 spes. VJ har noen få data med 158 grains kule.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...