Jump to content

Kikkertbaser: Hel skinne eller todelt?


plagfinn

Recommended Posts

Skal handle inn baser til en M98 i 30-06 og en Weatherby Vanguard i 308W. Begge skal primært brukes til jakt. Har kikket på litt forskjellige baaser/montasjer. Fikk tips om å se på Leupold QD og Warne rail. Har også kikket litt på hele skinner fra www.kenfarrell.com. Kommer uansett til å handle "over dammen"...

 

Spørsmålet er om jeg skal gå for hele skinner eller 2-delte baser? Synspunkter? Eller er dette et av de evindelige "morra eller dattera"-spørsmålene...? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Mævseren krever ofte litt tilpasning av basene for at dei skal passe skikkeleg. Defor ville eg valgt todelte baser sidan desse er lettare å tilpasse og at det er lettare å sjå når dei faktisk sit som dei skal.. Du kan jo være heldig å finne både skinne og baser som passar perfekt rett frå fabrikk, men oddsa er ganske små. :wink: Vanguarden har eg ikkje erfering med, so der har eg ingenting å melde.

 

Eit naturleg oppfølgingsspørsmål vil nok være om det er heilt nødvendig med godt tilpassa baser til mauseren. Dårleg tilpasning kan føre til at du drar spenn i kikkertsikte, kassa eller eventuelt skinna. Dette er sjeldan heldig for presisjonen eller helsetilstanden til kikkertsiktet.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skal gjøre jobben selv, er det enklere å få det riktig med en hel base kontra todelt.

Det som er viktig ved montering av en hel base er å følge KenFarrell sin monteringsanvisning, hvor du bedder basen mot låsekassa for å unngå skjevtrekking og spenninger.

Link to comment
Share on other sites

Mauser kassa har generellt godt av å bli stivet opp med en hel base, problemet er ofte at det er borret hull fra før og at dette ikke alltid matcher overens med hel skinne, og at omladning av mauseren blir noe mer tuklete med hel skinne. Mange løser dette med å file til basen over magasin brønn for å skape litt plass.

 

Bakdelen med to-baser er at det er romslige pasninger på en mauser, og ikke sjeldendt blir kikkerten stående i spenn mellom basene. Dette løses ved at man enten filer ned en base el skimser opp den andre slik at de er på linje.

 

Hadde jeg startet fra skratch med en mauser, ville jeg valgt skinne(en-base) for å stive opp kassa.

Link to comment
Share on other sites

Ok. Mauseren skal gjøres fra scratch. Denne har ingenting i dag.

 

Må nesten se litt på hvor mye jeg vil gjøre selv, og hvor mye jeg vil at en børsis skal se på :)

 

Noterer avstiving av kassa som pluss for hel skinne på Mauser, mens hel skinne også gjør det noe mer knotete ved omlading

Link to comment
Share on other sites

I teorien kan ei skinne stive av litt, men i praksis er vel heller dette marginalt. Då må den i alle fall være godt tilpassa kassa.

 

Problemer med plassering av kikkert har vel like mykje med fabrikat av sikte/montasje å gjere som skinne kontra todelt. Eg har ei standard leupoldskinne på ei kort rem 700 og der er problemet at eg ikkje får montert kikkertsiktet langt nok fram.

Link to comment
Share on other sites

Holder på med ombygging av Mauser, og har kjøpt STD Leupold skinne. Fikk anbefalt det fra flere, og holdt meg til det. Børsemaker som skal montere anbefalte også skinne på mauser med .30-06. Så det blir å montere på den først - en KV 59, så på M98 i 6,5x55 når jakta er over i april...

 

RWA

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...