Jump to content

hva er den beste halvauto riflen ?


375 hollandogholland

Recommended Posts

Hvilket våpen som er "best" er like subjektivt som hvilken bil som er "best", og like umulig å gi ett allment svar på.

 

Det avhenger av hvor mye penger du vil legge i den og hva du skal bruke den til.

 

Du kan nok få masse tips og tanker her, men du må nok spesifisere litt mer først :-)

Link to comment
Share on other sites

En kamerat kjøpte for nokså mange år siden en HK halvautomat i .223 med tanke på rådyrjakt.

Våpenet kastet hylsene, (med sivil fabrikk-jakt-ammo), over taket på ei bu som stod litt bak og til høyre for skytebenken, styggmange meter det (!). Hylsene vi fant igjen hadde også fått hard medfart i utkastet, det var tydelig.

Våpenet hadde et litt for militært preg, mente han etterhvert, og han har siden gått over til en boltrepetér til rådyrjakt.

Link to comment
Share on other sites

På 90 tallet produserte H&K en rifle basert på samme lås system som forsvarets AG3.

Dette er ei super presis rifle med plygon pipe.Kjøpte min ny i 1996.Har jakta mye i kaldt vær med denne.Aldri hatt noe fungsjons feil eller klikk på jakt ammo.Noen lotter med nato har jeg hatt klikk på.

Dette er den beste halvauto rifla synes jeg.Model benevnelsen er H&K 770 og 940.

Har kikka litt på Sauer 303,men la ideen på hylla da det ble raportert matefeil og klikk samt ei meget kort pipe for 300win mag.Dette er vist nok fiksa på de nyere modellene.

Link to comment
Share on other sites

Likte min H&K 770 så godt at jeg kjøpte meg en H&K SL7 .Ei rifle bygget over samme konstruksjon som 770,n men med AG3 sine sikter.Skyter litt langhold med denne rifla og nato.Har montert et Burris 4,5-15x40 med ball plex retikkel.Gonger jevnt på en 40x40 cm plate på 500 meter. Har handlet noe extra deler, som extra 10 skudds magasiner og skruer,underbeslag ,gummi sluttstykke dempere.

Kjekt å ha, da disse ikke produseres lengre.Raskeste serie på oppskyting med 5 i treffsona på reinsfiguren var 4,2 skunder :o

Link to comment
Share on other sites

Den beste halvauto rifla er den som er pusset, smurt og velholdt, og derfor virker hver gang.

Selv den mest pålitelige, trenger stell, som en bekjent sa; er man for lat til å ta ladegrep hver gang, er man for lat til å pusse også.

Browning og Benneli har jo lagd halvauto som virker ganske lenge.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...