Jump to content

Alaskan Husky eller fortaumix...?


Echo

Recommended Posts

silverfy6.jpg

 

Se på denne karen her...

 

Det er hunden til datteren min, som hun fikk da den tidligere eieren ikke hadde tid til den. Han er 6 mnd gammel og etter sigende en Alaskan Husky.

Finnes ingen stamtavle.

 

Er dette en Alaska Husky eller er det bare en vill blanding? :D

Kan nevne at han har litt krøll på halen...type sabel.

God som gull og har på et par uker blitt perfekt tilpasset sitt nye liv her hos oss. :D

 

Blir oppdratt "laika-style" av 3 voksne hannlaikaer som bytter på å ta støyten med energibunten. Går det over streken så blir han pakket sammen og stappa inn i et hjørne, men det bryr han seg ingenting om :lol:

Veldig lydig etterpå, men det varer i de sedvanlige 5 minuttene, så er det glemt.

Link to comment
Share on other sites

Det dumere de er, jo bedre, den eneste bikja som trenger litt mellom øra er alfa hunden, altså lederhunder i spannet. det dummere de andre er jo bedre, grunnet at de springer og springer og springer.. så dumme at de vet ikke at de ikke trenger... Alaskan husky er blandet med som regel forkjelige fugle hund raser nettopp for å få bedre mank høyde den sibirian husky slik en får mer fart på spannet. Alaskan husky er en fin rase om man kan si det, den krever der imot mye trim og aktivitet. kjør sykel med den, la den få trekke og slite seg ut, men helst på grus vei. potene slites ned sårt på assfalt. får den ikke trimmen, blir den for grinete og huler osv...

 

Snakker fra erfaring da jeg selv har hatt 8 alaskan huskyer og 4 sibirian. alt for mange folk som skaffer seg disse hundene for de er fine å se på, men krever alt for mye aktivitet spørr du meg om du skal kunne gi de et godt liv ellers, hvis en har kun tenkt å ha dem som stue hund. ikke en hund som passer alle. og er uten tvil en enmanns hund.

 

Lykke til. husk bikja må ikke trekke fullvekt før den er 2år, og er ikke på topp før den er 6år i hodet!

 

:D

Link to comment
Share on other sites

Vesla trener 4 - 5 ganger i uka og løper styggmye. Det er hovedgrunnen til at hun fikk en slik hund...en treningskamerat :D

Denne hunden ser virkelig ut til å ha glede av all løpingen, og i motsetning til laikaene, så er det løpinga som er viktig og ikke markeringa på hver minste gresstue :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke alltid så lett å definere om en hund er en AH eller ikke. Egentlig er det ikke så viktig heller. Hvis bikkja er ivrig og fokusert på trekke erdet det viktigste. Alaska husky er ingen "beskyttet tittel" og alle kan jo kalle blandingshunden sin en AH. En hundekjører ville kanskje definere ah som en hund av mer eller mindre polar type, avlet for trekk. Å vurdere tegninger, farger osv. har lite for seg. Grunnen til at ah er de renrasede trekkhundene overlegen er jo nettop at uviktige egenskaper som farger og tegninger ikke legges vekt på men at man fokuserer 100% på egenskapene som trekkhund.

En vanlig misforståelse er at ah er en blanding mellom siberian husky og fuglehund. Det KAN være det, men utgangspunktet for ah her i landet er importerte trekkhunder fra Alaska. Disse hundene har stort sett vært polare trekkhunder avlet etter bruksegenskaper og har aldri blitt puttet inn i noen rasestandard. Det dreier seg altså ikke om blandinger av renrasede hunder,men opprinnelige brukshunder uten rasetilhørlighet i det hele tatt.

Siden bruksegenskapene står i fokus, står man selvsagt fritt til å krysse inn hva man vil. Her til lands er det renrasede polarhunder, fuglehunder og importerte ah-er somligger til grunn for det vi kaller alaskan husky.

På cabelasiditarod.com er det mye info om bakgrunn og historikk.

Både i utseende og gemytt varierer ah fra å ligne mest på fuglehund til polarhund At man derfor ikke vet hva man får, er imidlertid en myte ettersom oppdretterne nesten alltid har en klar tanke bak hva de ønsker å oppnå med enhver paring, og selvsagt kjenner hundene de bruker. Selv om det ikke dreier seg om rasehunder, foregår absolutt ikke avlen på slump.

Avkommet etter en bordercollie som stikker av og parer seg med naboens elghund er mao ikke ah-er, selv om eiren av tispa sikkert kan kalle dem det i et forsøk på å få solgt valpene! :D

 

At de er så fryktelig dumme, kjenner jeg meg ikke helt igjen i. Jeg hadde schäfer i ca 15 år(2stk). De kunne stå bundet i tau hele livet. Alaskahusky tispa mi brukte ca 10 min på å finne ut at tau er til for å gnages over.

Det samme gjelder å komme seg ut av hundegården men her er det hannhunden som er kongen...

Jeg vil heller si at de ikke er spesielt innstilt på å lære ting som jeg oppfatter som nyttige. :?

AH-ene mine er av temmelig polar type og ligner hanske mye på hhv. en siberian husky og en lettbygd grønlandshund.

Link to comment
Share on other sites

Hei Echo, var voldsomt lang i fotan den dær, jeg viste ikke at du drev asylmotak :D trodde ikke det skulle komme annet enn laika innom dørstokkan tel dæ, he he.

Du får ta den med på jakt sammen med laikaene dine, lære den opp til noe vettugt vet du :D

Det siste var en spøk 8)

Link to comment
Share on other sites

Nåja... hva slags hund jentungen vil ha er hennes sak.

Det blei litt voldsomt med en diger laika på løpetur :mrgreen: Smetter det ut no vilt langs veien, så blir arma lovlig lange :lol:

 

Men han skal få lov til å være med på jakt til høsten naturligvis :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Ei herlig røre med den karen i skogen :D

 

Høres ut som en plotthound når han kommerover ferske spor faktisk. Gauler til og drar av gårde, men kommer tilbake igjen etter kort tid.

 

Tror ikke han har det som skal til for å bli en god jakthund gitt, men enn så lenge er han bare en valp.

Vi får se...

Link to comment
Share on other sites

De fleste har sikkert hørt om hundekjøreren Roebrt Sørlie. På denne sida finner dere bilder og stamtavle til mange av hundene hans:http://hurdal.com/124/ncms/main.php?M=avis&C=A&S=20&T=55&PFX=AR&ID=0&A=522#

 

Gå inn på "his dogs", og så for stamtavle til hver enkelt hund trykk på "pedigree".

 

Mest Alaska huskier, delvis med amerikansk opprinnelse, noe siberian husky og grønlandshund. Og hvis man leter litt; vorster, engelsk setter, border collie, saluki.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...