Jump to content

Materialvalg til hakemontasje


prokuratoren
 Share

Recommended Posts

Jeg har en drilling med trefots hakemontasje. Jeg har nå kjøpt Docter ll sikte, og har tenkt på å lage montasje i eksisterende klakker. Jeg lurer på om det er sterkt nok med aluminium til hakene. Jeg hadde i såfall tenkt å bygge hele montasjen i en enhet. Siktet veier 25 gram. Drillingen har kaliber 12-12-6,5.

 

Er det noen som vet om det er sterkt nok, eller hva slags stål som eventuelt bør benyttes. Dette og eventuelt andre tips mottas med takk.

Link to comment
Share on other sites

Tror aluminium blir for fort slitt, Også om overflaten blir eloksert.

 

Selv har jeg fått laget montasjer i stål. Jeg brukte St52. Skal du bruke stål, må du ikke bruke noe som er legert med bly for å forbedre skjæreegenskapene. Jeg hørt at disse ikke er lett å blånere med fint resultat.

Link to comment
Share on other sites

Takk for raskt svar. Jeg har forsøkt å file til løse haker fra en stålbolt av 8,8 kvalitet, og så sette på en skinne over. Stålet virket greitt å arbeide med, men resultatet var ikke bra. Montasjen ble noe høy og noe ustabil ettersom jeg festet disse med bolter.

 

Jeg antar at det bør grovfreses først før en går igang med fintilpasningen av hakene.

Link to comment
Share on other sites

Tror aluminium blir for fort slitt, Også om overflaten blir eloksert.

 

Selv har jeg fått laget montasjer i stål. Jeg brukte St52. Skal du bruke stål, må du ikke bruke noe som er legert med bly for å forbedre skjæreegenskapene. Jeg hørt at disse ikke er lett å blånere med fint resultat.

 

Der er ingen problemer med saltblånering på blylegeret automatstål,

Link to comment
Share on other sites

Nå tror jeg at ignorant snakker om det vi gjerne kaller kokblånering eller varmblånering - dvs. koking i en ganske konsentret løsning av bl.a. natriumhydroksid og natriumnitrat. Det stemmer at blylegert stål / automatstål problemfritt lar seg blånere med denne metoden.

 

Som kjent er kokblånering uegnet for våpen med tinnloddede piper eller andre mykloddede detaljer (f.eks. sikter eller baser for kikkertmontasjer), fordi den sterkt basiske blåneringsvæsken løser opp blyholdig loddetinn. På slike våpen anvendes rustblånering (rustbrunering, strykblånering), som kort fortalt går ut på at stålet i flere omganger påføres en korrosiv blanding av syrer og salter som får overflaten til å ruste. Mellom hver påføring kokes stålet i rent vann og pusses med stålull eler stålbørste. Det er helt korrekt at blylegert stål er problematisk å rustblånere. Det ruster sakte og krever mer tid og flere påføringer enn annet stål. Selv da kan det være vanskelig å få til den ønskede dype fargen, og det blir ofte ujevnheter (flekker og striper) i overflaten. Det er mulig problemene kan unngås om man bruker spesielle ingredienser i blåneringsvæsken, men jeg har hittil ikke funnet noe som jeg er fornøyd med. Jeg har blitt fortalt at kvikksølvsalter er løsningen på problemet, men jeg er lite lysten på å prøve.

Link to comment
Share on other sites

fordi den sterkt basiske blåneringsvæsken løser opp blyholdig loddetinn

 

Sist jeg prøvde var den like effektiv på det nye blyfrie loddetinnet. Forøvrig en av de få tilfellene hvor miljøvennlig også er bedre, synes det væter metaller mye bedre enn det blyholdige.

Link to comment
Share on other sites

Det var interessant. Det sies jo generelt at myklodd ikke tåler kokblånering, men jeg har noen ganger brukt HiForce 44 (96% tinn, 4% sølv) og Stannol (97% tinn, 3% sølv) og det har gått bra. De har sikkert ikke godt av sterke baser de heller, men de tåler helt klart behandlingen bedre enn "vanlig" blyholdig loddetinn.

 

Jeg har ikke fulgt med på hva som er nytt og miljøvennlig på loddefronten, men hva er sammensetningen i det tinnet du sikter til?

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke tinn med 0,7% kobber som er den vanlige erstatningen? Den med 3% sølv har vel vært med lenge og er alltid en glede å bruke så lenge man får riktig temp.

 

Om det var så enkelt som å bruke tinnbasert lodd ville nok hagleprodusentene gjort det. Opplever også tæring på sølvbasert lodd som kokes i svak alkalisk løsning, så det er nok et problem der også.

Link to comment
Share on other sites

Ok. Lodding har jeg ikke noe særlig greie på, har puslet med det akkurat nok til at jeg vet at jeg har noen gode og noen dårlige loddedager. :) Jeg skrev "blyholdig" fordi jeg ikke ville være altfor kategorisk. For alt jeg vet kan det finnes myklodd som tåler kokblånering også.

 

For øvrig skjer det rare ting med aluminium også hvis man putter det i blåneringsgryta. Greit å ta det også med i betraktningene omkring materialvalg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...