Jump to content

OXO Kikkertsikter - Brukandes ?


S.O.N

Recommended Posts

Eg gir deg låg odds på at majoriteten av innlegga her kjem til å vera negative. Når det er sagt har eg praktisk erfaring med ein kikkert av dette namnet.

Det er rett nok ein fast 6x42 (litt usikker på objektivdiameteren og gidd ikkje sjekke i våpenskapet, men 6x er det i alle fall).

Den brukar eg på banesaueren med ei kappa pipe og jaktstokk, som reserve til 9,3-mauseren. 6,5x55 gir vel ikkje dei heilt store utfordringane reint rekylmessig, så til dette bruket er kikkerten heilt OK!

Jamne og fine klikk i innstillinga, og har til no ikkje flytt treffpunktet utan at eg vil :wink: Det er jo ingen Zeiss-optikk, men eg brukar han berre til litt trening på bane og som reserve til elgjakta.

Likevel vil eg gje deg råd om å legge litt meir pengar i kikkerten din, og leite etter t.d. ein lågforstørrande Leupold i bruktmarkedet.

Link to comment
Share on other sites

Som HK sier. Du får ikke høre mye positivt om disse. Eneste "hands on" erfaring jeg har med disse er fra jakt og fiskemessa på Lillestrøm. Kikket i disse innendørs, og de virket usansynlig svake i motlys. Nå fikk jeg ikke sjansen til å sammenligne med andre billigmerker, men de var betydelig dårligere enn trijicon og de store tyske. Men så er det en helt annen prisklasse også.

 

Du bør se i et par for å finne ut forskjellene på kikkerter. Gjerne under litt dårlige forhold. Hawke kan være et godt alternativ. Billige kikkerter kan være OK ved lave forstørringer, det er lettere å få til enn høye forstørrelser.

Link to comment
Share on other sites

har Oxo 1,5-6x42 på Praktisk børsa mi.

 

er jevnt over fornøyd med den i forhold til prislappen.

 

skal opp på ett mye dyrere sikte neste år på praktisk rifla, men er ett greit sikte å bruke i mellomtiden.

 

jevn og fin på klikkene og ikke opplevd noe treffpunkt endring under transport eller oppbevaring.

 

har skutt ca 500 skd med dette siktet på min AR-15.

 

tenkte å kjøpe og prøve en OXO texas RD20 på min Sivilpistol og tenker på å ha en Manitoba 10-40x60E.SFT på rifle til langhold når jeg finner ut hva slags rifle jeg skal ha.

Link to comment
Share on other sites

Ligner ikke det okularhuset veeeeldig på en type kikkerter som selges med både styrbords og babords farger på retikkelet, samt at det reklameres med at produsenten leverer til de væpnede styrker i Kina? :roll:

 

Enkelte ting kan kjøpes for billig, men i dette tilfellet er det 130 kroners kvalitet til Leupold pris.

Ihvertfall brukt Leupold, og da vet jeg hva jeg hadde satset pengene på.

 

Forresten, jeg vet en billigere løsning som er nesten like god!

Du kjøper en rull med elektroteip, to fyrstikkesker og en flaske aquavitt.

Drikk opp innholdet av flasken, når den siste slanten fra flasken er skjenket i glasset så kaster du korken, plasserer de to fyrstikkeskene oppå våpenet, tomflasken oppå der igjen (OBS. med flasketuten pekende bakover) og teiper hele sulamitten fast til børsa.

 

Nå kan du drikke opp den siste slanten og kose deg med både akevitten og synet av din nye riflekikkert.

Kvaliteten er omtrent den samme når det gjelder det optiske, ihvertfall etter et par skudd, men du har hatt mye mer morro og glede av din egenproduserte rifleoptikk.

Dessuten kan du med rette hevde at produsenten leverer til majoriteten av det norske folk. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...