Jump to content

nybegynner, tips om kjøp, .22 og 9mm


hakoni

Recommended Posts

Heisann alle!

 

Beklager hvis dette er besvart tidligere, men om noen har link til gode tråder på emnet, så gi meg linker.

 

Etter mange år med om og men, har endelig kommet skikkelig igang, fått satt prioritet på pistolskyting, blitt med på endel stevner, og blitt skikkelig hekta, tilgangs!

 

Jeg skal nå straks gå igang med å annskaffe våpen for feltstevner og trening. Jeg ønsker et _meget_ godt våpen for lr .22, og etter å eliminere det jeg har mulighet å låne fra min skyteglade far, så trenger vi også et godt 9mm våpen, det jeg etterhvert har fått mulighet til å prøve, så har jeg laget følgende ønskeliste:

 

.22: Walther GSP Expert (trives veldig godt med klubbens Walther GSP)

9mm Pardini GT 45

 

pardinien har jeg fått prøvd, og ser ut til å passe min hånd veldig godt, har også god erfaring med waltheren, om enn litt i tyngste laget. men perfekt skjefte-vinkel for meg. Har satt av budsjett for kjøp av nytt av begge to, og har godt til overs. Så jeg går 99% for 9mm pardini GT 45, men er mer usikker på waltheren ennå. har også vurdert walther ssp, men ser skjeftet er ganske forskjellg fra GSP experten, og har aldri hatt mulighet å ha prøvd denne.

 

så, om jeg har 15-20 tusen tilovers for en .22, hva burde jeg vurdere/prøve ut/kjøpe? dette vil bli min hovedpistol for trening og stevner, så det bør være noe som holder lenge uten masse tull i mange år frammover.

 

 

takker for gode råd.

Link to comment
Share on other sites

Å anbefale en 22 blir nesten umuligt, fordi det er den følelsen med hva som passer deg

og som du skyter bra med som blir avgjørende.

 

Walter GSP er en maskin, og er bånnsolid. Vist du liker den, så blir det ikke feil å kjøpe den.

Kanskje noe gammeldags i fasong og skjeftevinkel, men det spiller ingen rolle om den passer deg.

Det er vel en av dem mest driftsikre pistoler som er laget i 22.

 

Walter SSP er også ok bare den får riktig vedlikehold. Jeg har en slik og har aldri tull, og har

skutt stevner i -20 på oppdal til +30 på sommeren. Har satt på et skjefte som omtrent har samme

er litt rettere en originalt. Forskjellen på SSP i sammenligning med andre er at magasinet mates

ned fra toppen, og ikke fra undersiden og at siktefølelsen kanskje er noe anderledes, da siktene

er trekt litt lenger bak en på dem andre, og avtrekket er det mange som ikke venner seg til med.

Pistolen er også veldig lett, men kan loddes ned til den vekta du ønsker. Man har alle muligheter

til justering på alt som kan tenkes, at det nesten kan bli for mye.

 

Hammerli er også en maskin. Veldig lite tull med dem. Bakdelen er at skjeftet ikke er like egnet

å mekke med for det er integrert del av ramma, men hvorfor skal du det vist det passer deg liksom.

Er ikke så veldig ulik pardinien i verken fasong eller det å skyte med.

 

Pardini er også veldig bra, og funker greit bare dem får stell også. Skjøt mest Pardini før jeg

kjøpte SSP'n og kan ikke si at det ene er bedre en det andre. Kanskje jeg holder en knapp på

pardinien til presisjon skyting, men for meg funket det med SSP'n også.

 

Jeg vil absolutt anbefale og få prøvd desse 4 før du bestemmer deg. Tror at GSP og Hammerli

har mulighet for å sette på 32 topper.

Link to comment
Share on other sites

Både Pardini og Walther GSP kan byttes topper på til 32, og hvis du skal hevde deg i grovfelt så kan det være lurt.

 

Jeg har gått til innkjøp av en Walther SSP etter mye frem og tilbake, det var det våpenet som falt meg nærmest hjertet.

Som det sies her er det mange gode 22 våpen, og eneste måten du kan finne det rette er å klå på alt du kommer over :)

Savner dog at noen never Feinwerkbau, har prøvd en slik på klubben min og vil kart si at det er våpen som er i toppklasse sammen med de andre nevnte :)

 

Uansett så er likevel det viktigste at du får et våpen DU er fornøyd med, og stolt av :)

Lykke til

Link to comment
Share on other sites

Både Pardini og Walther GSP kan byttes topper på til 32, og hvis du skal hevde deg i grovfelt så kan det være lurt.

...

Trådstarter kan faktisk også hevde seg i grovpistol og hurtig grov med et .32-våpen. Men på Pardinien bytter man ikke topp. Man bytter hele pistolen...

Link to comment
Share on other sites

....Savner dog at noen never Feinwerkbau.....

 

Feinwerkbau skal vere et fantastisk bra våpen, men har ikke noe mere erfaring eller

at jeg har prøvd 5 skudd med det. Man har den samme siktefølelsen som på en GSP..,

men holdefølelsen er noe andreledes da den ikke virker like fremtung.

 

For dem som er Feinwerkbau kjennere, så sies det at på enkelte kan det vere noe trangt kammer, slik at enkelte kan vere kresen på ammo. Brosjer man opp kammeret, så har man en fantastisk bra pistol, men dem som har agenturet på dem i Norge virker ikke så intressert i å markedsføre dem.

 

Men jeg er enig i at det hadde vært fint med mere erfaringer fra dem som har dem.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Takker for mange gode råd her!

 

Det som er godt å vite, er at ingen har ropt ut at noen av typene jeg har nevnt må jeg holde meg langt unna, så til syvende og sist så må jeg egentlig bare prøve å finne noe jeg er komfortabelt med. Det som er ganske avgjørende er å finne noe som er driftsikkert, og det innebærer også egentlig å finne noe kjent noe som man kan få reservedeler til. Så jeg har fremdeles følgende ønskeliste:

* Walther GSP Expert: pro: (veldig utprøvd og solid design basert på gode gamle GSP), con: har ikke prøvd annet en den gamle klassiske GSP'en

* Walther SSP: pro: godt renomè fra GSP, masse mulgheter for innstillinger på skjefte, con: litt dyrere, trenger kanskje litt mer kjærlighet enn GSP'en i vedlikehold. se http://home.online.no/~jjens.en/artikler/waltherSSP.doc

* Pardini SP: Pro: solid forhandler, gode egenskaper. Con: ikke så driftssikker som GSP, må kanskje moddes litt på utdrageren

se http://home.online.no/~jjens.en/artikler/pardiniSP.pdf

Men, kom gjerne med tips om andre typer, og forhandlere jeg må vurdere, jeg har ikke klart å bestemt meg ennå!

 

Ganske dyr investering det her, jeg ønsker å kjøpe nytt for å vite hva jeg får, samt hvis jeg har en god forhandler i ryggen med reservedeler, så har jeg noe jeg kan kjæle med i mange mange år frammover.

 

.32 modifikasjon er ikke et must, da jeg har mulighet å låne en utrolig god modell 16 S&W for dette formålet på stevne. Som forhåpentilgvis går i arv :-)

 

Synd det er så langt imellom forhandlere, er ikke mye å velge imellom for tiden... sist jeg var på XXL ble jeg henvist til monteren med luftpistoler når jeg spurte etter .22 match-pistol... men de hadde .22 ammo iallefall!, sa selgeren...

 

Men, jeg fikk nettopp bekreftelse på at søknad er behandlet og innvilget, og jeg gleder meg nå utrolig til min første sesong med felt og bane med egne våpen.

Link to comment
Share on other sites

Con: ikke så driftssikker som GSP, må kanskje moddes litt på utdrageren...
FEIL! Pardinien er like driftssikker hvis ikke bedre? Etter at magasinproblemet ble løst (var problemer med for trangt magasin før) har jeg ikke hørt om problemer med den! At noen har tukla med utdrageren har jeg ikke hørt før? :mrgreen:
Link to comment
Share on other sites

Pardinien er like driftssikker hvis ikke bedre? Etter at magasinproblemet ble løst (var problemer med for trangt magasin før) har jeg ikke hørt om problemer med den! At noen har tukla med utdrageren har jeg ikke hørt før?

Veldig betryggende å høre! jeg, som nybegynner, må bare forholde meg til det jeg leser og hører fra andre, ref artikkelen http://home.online.no/~jjens.en/artikler/pardiniSP.pdf :

 

Hylsa er på tur ut, før den treffer utkaster glipper taket fra utdrager med resultat at den blir liggende i veien for neste skudd som skal inn i kammeret. Børselars v/Petter Brattli hevder at dette er en kjent feil som han lett kan reparere, alter- nativt hvis du er “handy” så beskriver Petter for deg hva som må til. Kort sagt så tar man og demonterer utdrageren fra sluttstykket, setter den i skrustikka og brutalt nok gir den et par rapp med hammeren. Grøss!

 

Aner jo ikke hvor gammel den artikkelen der er, samt dette er/var en kjent feil. Jeg vurderer sterkt Pardini SP for all del!!

Link to comment
Share on other sites

......Pardinien er like driftssikker hvis ikke bedre......

Det var svært til skråsikre påstander.........

 

Jeg velger heller å si at dem fleste kjente som er nevnt er rimelig driftsikre, men dem trenger stell, og det finnes vel ikke et våpen som innimellom har en funkfeil, og pardini har tatt sin del av kaka med omskytinger p.g.a funkfeil.

 

Som sagt, prøv dem fleste og kjenn hva som passer for deg.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

For det første, Pardini gt9 45 kan bygges om til 45 om det skulle ønskes, og kan dermed føre med seg en del småfeil her og der om du bare skal bruke den som en 9mm, så der vil jeg anbefale en ren gt9. OG GSP har jeg aldri vært stor fan av, og hvis du skal ha en burde du VIRKELIG justere avtrekket. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...