Jump to content

Flintlåsbørse til besvær - liten helgenøtt


Trond

Recommended Posts

Av og til går selv erfarne samlere i baret så det griner og tar bare fryktelig feil. Jeg gjorde det i høyeste grad med denne børsa som ble tilbudt meg av en amerikaner. Han sendte meg endel bilder av klenodiet og lurte om om jeg var interessert i å kjøpe det:

 

DM2-1a.jpg

 

DM2-2a.jpg

 

DM2-3.jpg

 

DM2-4a.jpg

 

Med mitt erfarne øye, så jeg med én gang hva jeg trodde det var - og var interessert. Er det noen som aner hva det er/hva jeg trodde at det var?

 

Trond

Link to comment
Share on other sites

Vel - eh - originalen til Trapdoor var vel en perkusjonsmuskett med jern bånd, jern nesebeslag og uten sideblikk - nærmest en vairant av M1853 Enfield som kom ca 10 år senere enn Enfield'en. Denne er nok bortimot hundre år eldre en Trapdoor'en.

 

Trond

Link to comment
Share on other sites

Basert på denne tro - restaurerte deler fra en M1774 i strøken stand, men med et sekundært skjefte (nyprodusert eller noe slikt) ble det avtalt en pris og børsa ble sent til Norge.

 

Da jeg pakket den opp, ble jeg mer enn en smule overrasket. Dette var en spell, ny, urestaurert børse. Kunne det være en fantastik god reproduksjon? For å gjøre en lang historie kort - det var ingen reproduksjon, men en fullstendig lytefri DkN muskett om er mer enn 200 år gammel. Ikke en skjold i treverk eller på metall, verken messing eller jern har noensinne vært polert, ikke en ripe eller et hakk. Jeg har aldri sett et så gammelt våpen i 100 % perfekt stand - og hvordan kunne det ha seg at et så gammelt våpen er blitt så godt ivaretatt og lagret over flere hundre år? Og - ikke minst - hvilken modell var dette egentlig.

 

Jeg kommer tilbake til dette med tilstanden etter hvert, det er nærmest reneste røverhistorien.

 

Jeg begynte å prøve og finne ut det siste. Jeg har alle Hærmuseets årbøker, men fant den ikke der - i første omgang (den står der, men med et litt uheldig bilde). Dernest fortsatte jeg med alternativ litteratur og fant at den måtte være én av to veldig like modeller. Er det noen som aner hvilke? Man bør ta utgangspunkt i snurrepiperiet under kinntreet. For å gi et like hint til - jeg har allerede en DkN-børse av en annen type i samlingen med samme modellår som denne...

 

Trond

Link to comment
Share on other sites

Jeg får fortsette å hinte litt. Jeg fant det lite sannsynlig at den var eldre enn M1774 og i 1794 kom danskene med skyvere i stedet for stifter til å feste pipen til skjeftet, det var derfor i den 20-årsperioden at jeg begynte å konsentrere meg. M1774 er den vanligste flintlåsmusketten i Norge og den har en liten låsefjær ut av munningsblikket til bajonetten. Denne har nyervervelsen aldri hatt. Mon, hadde bajonetten bajonetten til børsa låsering?

 

M1774-M1807.jpg

 

Dette er de "viktigste" av DkN muskettene til hæren i den aktuelle perioden. De to siste har skyvere, så glem dem. Musketten er for lang til å kunne være et marinevåpen, så glem den muligheten. Her var det bare om å gjøre å finne om ett av disse stemte mest mulig overens med børsa:

 

DM2-1a.jpg

 

Skikkelig detektivutfordring på lavt nivå!

 

Trond

Link to comment
Share on other sites

Utifra tegningen og bildet vil jeg tro det er en M1791. De to nederste er det ikke da disse har låsekilene mellom fortre og løp. Den øverste har den lille fjæra til bajonetten. Nr.2 ovenfra har en avtrekker som er veldig krummet bakover. Nr 3 ovenfra har ikke den fremoverbøyde toppen på fengpannedekslet(om det er det det kalles). Så da sitter jeg igjen med M1791 som også utifra tegninga har den avtrekkeren som ligner mest.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ble også enig med meg selv om at det måtte være en M1791 og etter ytterligere litt letning fikk jeg det bekreftet gjennom denne, komplett med snurreriet og det hele:

 

M1791tegn.jpg

 

Men så, sjørøverhistorien. Hvordan i all verden kunne den være i denne tilstanden? Litt nitidig leting ettter merker, avslørte dette:

 

DM2-5b.jpg

 

Ikke særlig lett å tyde, men for meg ser det ut til å være slått inn L TRESIGELE eller THESIGELE med et stålstempel, noe som ikke fortalte meg noe som helst - annet enn at noe slikt hadde jeg ikke sett tidligere på et DkN våpen. Var det i det hele tatt originalt? Jeg kontaktet selgeren for å se om jeg kunne spore det tilbake i tid.

 

Han fortalte at han hadde kjøpt en større samling våpen i Frankrike for en del år siden, hvor alle våpnene var i tilsvarende stand. Våpnene var stort sett kontinentale våpen, bortsett fra dette og samtlige hadde dette stempelet. Dette skullevære deler av en samling som hadde vært i én families eie gjennom mange generasjoner.

Akkurat dette våpenet var litt på siden av hans primære interesseområde, derfor skulle han kvitte seg med det.

 

Dermed kom jeg ikke lenger - på flere måneder... Noen som har noe forslag?

 

Trond

Link to comment
Share on other sites

Det tenkte jeg også på. Et fabrikknytt arsenalvåpen som så ble overført til et museum og deretter solgt ut til en samler, som så stempler navnet sitt på bakkolben. Det kunne vært en god forklaringen, men dersom det jeg hørt er riktig, er virkeligheten ganske så underlig.

 

Det var visstnok endel meget velstående våpensamlere(!) allerede på slutten av 1700-tallet som hadde avtaler med våpenfabrikker om at "én av hver" i fabrikkny tilstand skulle innlemmes i deres samlinger - sikkert mot et klekkelig bidrag. Det var en av Norges mest seriøse samlere som fortalte meg dette. Han samler stort sett internasjonale 1500- og 1600-tallsvåpen og har gjort dette i 30-40 år. Han kjenner dermed det internasjonale markedet vesentlig bedre enn meg, som bare fokuserer DkN og Hans Larsen.¨

 

Apropos dagens industrispionasje etc. høres dette fullstendig absurd ut. På den annen side hadde jeg gleden av å besøke to private arsenaler i England på 1970-tallet. Her lå det vitterlig flintlås geværvarianter i hundrevis. Som jeg husker det, var det endel hjullås, mengder av flintlås, vesentlig mindre av perkusjoner og knapt bakladere i det hele tatt, men alt var i perfekt, fabrikkny om enn støvete tilstand. Dette var våpen som ikke var stilt ut, men som lå tett i tett og lagvis mellom fløyelsbelagte "ribbevegger". Det ene smekkfulle rommet må ha vært på minst 100 kvm inkl søyler. Dette var tydelig samlinger og ikke våpen for ett regiment e.l. Kan dette ha vært tilsvarende samlinger fra 17-1800 tallet som fortsatt var intakte på 1970-tallet?

 

Noe endelig og sikkert svar har jeg ikke og jeg har ikke klart å identifisere navnet på kolben gjennom google e.l. Så, dersom noen vet mer, er jeg interessert.

 

Trond

Link to comment
Share on other sites

Ikke særlig lett å tyde, men for meg ser det ut til å være slått inn L TRESIGELE eller THESIGELE med et stålstempel, noe som ikke fortalte meg noe som helst - annet enn at noe slikt hadde jeg ikke sett tidligere på et DkN våpen.

 

var litt lite bilde, men jeg får det til å bli "L' Treisignie", googla litt, og fant iallfall ett familienavn Treisignie i Belgia.

 

Og dette:

URL:treisignies nous te suivons (Treisignies vil vi følge)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...