Jump to content

17.HMR til under 7000... hva er best?


Kriss94

Recommended Posts

Har en bushnell 3-9*42 sportsmaster eller hva den nå heter, så det er bare rifle og montasje som mangler... kikkerten sitter på et luftgevær og har en gummistopper bak seg, men dette er vel ikke nok hvis kikkerten skal over til en 17.HMR..... stopperen kan festes i det freste sporet der kikkerten sitter. kikkerten. men er vel fordel å kjøpe rifla med montasje...elller?

Link to comment
Share on other sites

nei..

Sakoen gjør fint lite CZ heller ikke kan når det kommer til egenskaper ei småviltrifle skal ha.

Bortsett fra at den ser litt bedre ut og er litt lettere.

 

Hvis jeg hadde vært rik, hadde jeg gått for Sako. På grunn av at jeg gjerne vil ha .22 lr og .17 hmr i samme våpen heller en å ha 2 våpen,og det er den eneste grunnen. Jeg bærer 452 varminten på ryggen på lange dager, opp og ned fjell, så vekten gjør meg ingenting uansett.

 

Men er du ung og ikke har så mye penger (slik som meg) så går du for CZ, den blir du glad i og den varer nok livet ut :wink: Eventuelt kan du selge den å kjøpe quad den dagen du skal kjøpe .22lr, ikke mye penger tapt uansett.

Link to comment
Share on other sites

Sako Quad høres jo fint ut, men er det egentlig noe jeg TRENGER som andre ikke har?

Er det noe som gjør Quaden såpass mye bedre at den er verdt å kjøpe?

:roll:

TRENGER er et finurlig begrep... Jeg trenger absoloutt drilling, men rådyret gir beng i om skuddet kommer fra en kombi eller en drilling. Jeg trenger en Blaser med 4 løp/kalibre til, men elgen gir blanke i hva slags rifle kula som dreper den kommer fra. Det som er likt med CZ og Skao Quad er at du kan skyte 17hmr med dem, presist og fint. Resten er estetikk.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
nei, det er kulesuset.. har du hørt jagerfly bryte lydmuren? det rister i husene og alt mulig, men det er bare akkurat der objektet bryter den usynlige grensa.. etter det er det lite lyd å høre..-.-

Kula går da i overlydsfart et godt stykke utover, minst 250-300m?

Og, siden kula har en hastighet som er overlydsfart, så produseres det berømte "sonic boom" ut langs hele den delen av kulebanen som kula har en hastighet over lydmuren. Og dette smellet sprer seg (avhengig av terreng...) "over allt", også tilbake til skytter!

Link to comment
Share on other sites

Fordi det ikke er overlyd... sa faktisk ikke det er så still som 22.lr subsonic.. men d lager noe inn i skauen mye mindre lyd med en så stor demper enn om du skulle skutt uten eller med en mindre demper... men du tror at kula "venter" med å bryte lydmuren til ETTER at den er kommet ut av løpet.xD

Link to comment
Share on other sites

A sonic boom is the sound associated with the shock waves created by the supersonic flight of an aircraft. Sonic booms generate enormous amounts of sound energy, sounding much like an explosion. The crack of a supersonic bullet passing overhead is an example of a sonic boom in miniature.

Since the boom is being generated continually as long as the aircraft is supersonic, it fills out a narrow path on the ground following the aircraft's flight path, a bit like an unrolling red carpet and hence known as the "boom carpet"

http://en.wikipedia.org/wiki/Sonic_boom

 

Altså: Et objekt som beveger seg i overlydshastighet trekker en kontinuerlig sjokkbølge etter seg så lenge det går raskere enn lyden.

"Smellet" høres altså langs hele strekningen, ikke bare der hvor lydhastigheten blir brutt første gang.

Link to comment
Share on other sites

Fordi det ikke er overlyd... sa faktisk ikke det er så still som 22.lr subsonic.. men d lager noe inn i skauen mye mindre lyd med en så stor demper enn om du skulle skutt uten eller med en mindre demper... men du tror at kula "venter" med å bryte lydmuren til ETTER at den er kommet ut av løpet.xD

 

Med den logikken vil man med demper altså ikke høre overlydssmellet siden kula blir supersonic inni løpet....

Link to comment
Share on other sites

trodde det bare smalt idet kula brøt lydmuren..

Det er nok et smell av kula så lenge den er supersonisk (på .17HMR ut til 250-300m?), så uansett demper (som selvfølgelig tar vekk mye av ekspansjonssmellet fra kruttgassene) vil det være et smell fra kula...

 

 

For å komme tilbake til tråden, så ser jeg at flere nevner CZ (både 452 & 455), og dette er valg jeg kan støtte opp under!

Har to 452 selv, ei i .22lr og ei i .17HMR. Begge i Varmint-utgaven. Knallgode børser begge to, presise som bare fy!

Det eneste jeg kan sette fingeren på, er det velkjente avtrekket, og kanskje generell sluttstykkegang.

Siden jeg ikke er redd for å fikle på ting (samt har tilgang til verksted/maskiner, har jobba som verktøymaker...) har jeg gjort en avtrekksjobb på begge. Jeg har også polert glideflatene til sluttstykket i låsekassa, samt selve sluttstykket (som hadde "en del" maskineringsgrader), og etter dette så har børsa blitt en drøm å bruke!

Desverre kjøpte jeg mine for såpass lenge siden, at 455 ikke var annonsert enda. For meg så virker 455 som et veldig godt alternativ, da særlig med tanke på hva man får for pengene! God presisjon til en svært fornuftig pris! Og for ikke å glemme, mulighet for løpsbytte...

Link to comment
Share on other sites

Derfor jeg reagerte litt på det med heldempet .17hmr..

 

Du burde foresten høre på hva de andre her inne har å si, å ikke bare dra på med egne oppfattninger/konklusjoner som bare funker i ditt eget hode :wink:

 

Lønner seg også å droppe fjortisikoner som feks "x)" også, Hvertfall jeg tar deg litt mindre seriøst når du skriver slik.'

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...