Jump to content

6,5 x 55 ladninger med Nosler partition 100 grain.


Vomskytter`n

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Har prøvd denne kula i 6,5x65R og skutt noen rådyr med den. I våpnet mitt går den meget bra, noe av det absolutt beste. Jeg hart ikke kronografert den, men andre ladninger ligger på 6,5x55+. Jeg har skutt en del rådyr med 140grs partition, og synes det er ei "grisete" kule med lite knall og fall. 100 grs-utgaven gav helt klart mindre ødeleggelse (sikkert fordi den har mindre masse foran deleveggen som fragmenteres), men dyrene sprang minst like godt og langt. Men presis og flat...

Link to comment
Share on other sites

Er kanskje litt OT, men vær overbærende:

 

Jeg er ihvertfall helt ferdig med å bruke dyre superkuler på rådyr. Egne og andres erfaringer har vist meg at det ikke er nødvendig i det hele tatt, og at man får bra presisjon, kulebane og knall&fall med kuler som Sierra Pro-Hunter, Sierra GameKing og Nosler Ballistic Tip.

 

En stund vurderte jeg selv å lade opp 100 grn Nosler PT, og tenkte at jeg skulle ha en kule til både rådyr og bever, men det har jeg slått fra meg. Jeg jakter ikke rådyr og bever på samme tid, så da er det ikke så mye styr å ha flere ladninger.

 

U

Link to comment
Share on other sites

Er kanskje litt OT, men vær overbærende:

 

Jeg er ihvertfall helt ferdig med å bruke dyre superkuler på rådyr. Egne og andres erfaringer har vist meg at det ikke er nødvendig i det hele tatt, og at man får bra presisjon, kulebane og knall&fall med kuler som Sierra Pro-Hunter, Sierra GameKing og Nosler Ballistic Tip.

U

 

 

Jeg har drevet og jaktet endel år, mest på hjort men har ikke helt fått med meg hva knall & fall effekt er for noe. Det virker som om noen har kuler som slår dyrene rett ned? Jeg har vært meget interessert i kuler og deres konstruksjon nesten siden jeg begynte å jakte og jeg har prøvd veldig mange ulike kuler. I min nære vennekrets så er der ingen som kjenner noen kuler som har denne magiske knall & fall effekten, vi har tilsammen skutt mange hundre hjort og endel annet.

At dyret faller rett ned ved treff i rygg, nakke og hode, har dessverre ikke noe med kula og gjøre, noen ganger faller dyret rett ned med treff andre steder også men det skjer sjelden og det er ingen spesiell kule som utmerker seg når dette skjer. Ofte finner man en logisk forklaring hvorfor det skjer men som nevnt der er ingen kuler som gjør det hver gang.

Så jeg vil bare be dere som tror på at noen kuler har denne effekten hver gang å revurdere dette og slutte å skrive at slik effekt finnes i enkelte kuler. Det er og blir tull og tøys.

Kunne skrevet mye om erfaringer med ulike kuler men stopper her.

 

 

---

Link to comment
Share on other sites

Ikke vær så morsk da :shock:

 

Når man skyter rådyr er det ganske vanlig at dyret faller uten noe større utras, som man ser på større dyr. Altså at dyret ligger igjen 1-5 meter fra der det ble påskutt. Detter skjer uten at sentralnervesystemet nødvendigvis er direkte truffet, og det skjer også med helt ordinære projektiler som Sierra PH og GK.

 

Det er denne effekten jeg, tydligvis noe upresist, har kalt knall&fall.

 

U

Link to comment
Share on other sites

Morsk og morsk, jeg liker ikke at uerfarne kan bli forledet til å tro noe som ikke stemmer. Når du skriver "knall & fall" så kan vel neppe det oppfattes som noe annet enn at dyret faller i smellet ???

Hvis dyret går noen meter så bør det komme fram, der er et par ting som er meget avgjørende for hvor langt dyret flykter etter skuddet : SITUASJONEN og PLASSERING av skuddet. To like dyr med nøyaktig likt treff kan oppføre seg totalt ulikt p.g.a. situasjonen. Et skremt dyr kan ofte flykte langt selv om det er "dødt" mens et som er helt uvitende om jegeren og rolig ellers, gjerne litt langt hold også, kan falle i smellet selv med et vanlig lungeskudd.

 

Jeg innbiller meg at mange ferske jegere er inne på Kammeret for å lære og da bør det vi, som mener å ha noe å tilføre, skriver, stemme med virkeligheten.

 

 

 

----

Link to comment
Share on other sites

Nåja. Om dyret faller PÅ plassen eller beveger seg to meter er ikke avgjørende. Man vil uansett lett finne dyret igjen, uten små "ettersøk" eller bruk av hund. Poenget er at lange utras unngår man ofte når man skyter RÅDYR med ordinære kuler, og at man ikke har noe å tjene på å bruke premiumkuler på rådyr.

 

U

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke om jeg helt forstår deg her. Mener du at premium kuler skal få dyrene til å falle raskere, at det er det som er hensikten?

Premium kuler er vel laget for at de holder sammen i en sopp og ikke splintrer, har tildels god styring inni viltet og går maksimalt dypt inn/igjennom. Altså en kontrollert oppførsel.

 

Ei simpel kule som går i knas ved treff kan ha en meget effektiv virkning ved reint ribbeskudd, spesielt på små dyr, men den er ikke til å stole på hvis det er litt skrått eller man må igjennom tykke kroppsdeler og/eller på store dyr.

Ei tung premiumkule kan være for hard og seig til f.eks. rådyr, oftest er den kula laget for å ekspandere fint i langt større dyr og rådyr gir for lite motstand.

 

---

Link to comment
Share on other sites

Tror Ulf mener akkurat det CEA skriver.

 

Slik jeg forstår Ulf mener han at helt ordinære, rimelige kuler med myk konstruksjon (les: ikke loddet premiumkule etc) rekker å åpne seg i et lite rådyr.

 

Bruker selv slike ordinære kuler (Sierra Gameking, Nosler Ballistic Tip) og er også opptatt av "knall & fall", som for meg inkluderer dyr som faller i synsfeltet og ikke trenger hund for ettersøket. Tror jeg har knallet ned rundt 60-70 klovvilt med slike kuler i år og vil absolutt anbefale slike kuler om du vil ha medium vilt ned raskt. I år har jeg hatt kun 3 ettersøk, 1 i Skottland og 2 på New Zealand.

 

Dette var litt OT...

 

Til trådstarter kan jeg trygt anbefale 120gr Nosler Ballistic Tip, 120gr Sierra Gameking, 140gr Sierra Gameking, 140gr Hornady Amax til rådyr. 100gr har jeg kun prøvd Hornady blyspiss uten å få noen videre presisjon, så det ble med det ene året.

Link to comment
Share on other sites

tja,liker ikke ordet knall og fall jeg hell,det er så mye som spiller inn her,avstand,hvor treffer kula,hastighet,kuletype,er dyret skremt før skuddet faller osv.men jeg er ikke tvil om at enkelte kuler i ett gitt kaliber vil gjøre fluktstrekning kortere.har sett nok eksempler på kuler som er så solide i normale hastigheter ca 800ms,at ved treff bak bogen så ekspanderer de omtrent ikke :!: særlig i rein og mindre hjort og avstander over 150m.kan nevne en som har skutt over 150 hjort med 308 og 180gr nosler partition,dyra har sjelden gått mer enn 20 -50m.da han prøvde en høst med 165 trophy bonded,viste ikke dyra omtrent skudd reaksjon,og det ble mye leting.når han vomma ut sa han at skadene inni var minimale sammenlignet med nosler..men jeg er ingen ekspert,men har nå mine meninger allikevel.på rådyr har jeg kun brukt nosler i 243 og de har ikke gått langt..men kan ikke si at det er verdens beste kule fordi.kommer aldrig i min levetid til å skyte så mange dyr som godeste cea fra sildabyen..

Link to comment
Share on other sites

Med 100 - 120 grs kuler gir 6,5x55 ganske gode hastigheter, slik at ekspansjonen kan bli ganske så voldsom med konvensjonelle kuler. Den 60 år gamle partition-kula vil jeg ikke lengre katalogisere som noen super- eller premiumkule. Men den har en fordel: Deleveggen hindrer at hele kula flyr i filler, og oppfører seg dermed som en "varmint-light" i forhold til lignende kuler uten delevegg. Videre er den heller ikke særlig kostbar, har god BC og gir ofte god presisjon. Av den grunn ser jeg ingen fordeler med Game King o.l. kuler: Du kan spare noen vekslepenger, men risikerer total kulevreng og -fragmentering.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...