Jump to content

Liten militær knivsamling


Trond

Recommended Posts

Hmm, her var det noe som virker litt kjent og endel totalt ukjent.

Men jeg har en ide om hvor de hører til og hva de ble brukt til.

Jeg tror nr. 2 er Norsk sappørsabel/bajonett M1905, nedkortet og endret variant av sabelbajonett M1867

Nr. 1 er muligens det samme, bare annen variant?

Nr. 3 var forsøksmodell sa du, den skiller seg fra 1 og 2 ved å ha kortere klinge og uforandret grep. Null peil her. Men mener å ha hørt at det var noe på gang for sanitetspersonell, skulle det kunne være denne?

Nr. 4 Hmm, her er jeg i tvil. Ca. 1850?

Nr. 5 Faskinkniv et-eller-annet. Regner nesten med at du med din sans for systematikk har lagt disse kronologisk. Jeg synes klingen likner fælt på nr. 6 og kan anta at grepet på denne var dekorativt men neppe særlig praktisk og at nr. 5 derfor er en "forbedret" nr. 6

Nr. 6 Ser ut som Faskinkniv M1777, jeg har sett en med liknende grep men "hjelm" istedenfor løvehodet i grepsavslutningen

Nr. 7 Tipper dette kan være rosinen i pølsa siden du har tatt den med. Her er jeg like blank som den er pen :wink:

 

JJ

Link to comment
Share on other sites

Jeg er imponert! Veldig imponert!!! Dette er i utgangspunktet sappørsabler og faskinkniver, stort sett same shit, different words. De ble brukt av artillerister og ingeniørsoldater samt saniteten.

 

Nr 1 sappørsabel M1905 for saniteten (rett avkappet uten spiss, intet våpen).

Nr 2 sappørsabel M1905 for ingeniører og artillerister.

Nr 3 Antatt forsøksmodell faskinkniv, antatt siste halvpart av 1880-årene.

Nr 4 M1889 Neuhaussen faskinkniv

Nr 5 M1802 Faskinkniv

Nr 6 M1777 Faskinkniv

Nr 7 Faskinkniv ca 1750 (legg merke til at egen krummer "feil vei" i forhold til kjøkkenredskaper, denne er for å hugge ned grener ved artilleristillinger og ikke kjøttstykker).

 

Dette er våpen de færreste er interessert i og jeg kjenner ingen andre enn meg som har en strukturert samling av dem i Norge. Det er lite informasjon om dem og jeg er virkelig imponert over at nær samtlige ble identifisert 100 % riktig. Meget imponert!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...