Jump to content

Riflestigning i 222 Rem


gordon setter

Recommended Posts

Skal skifte nytt løp i min Sako Vixen, skal ha flutet rustfritt løp.

Men hvilken riflestigning bør jeg ta??

Har i dag 1:14, men står mellom 1:8 eller 1:10 i det nye løpet, kalibret er 222 rem. Noen anbefalinger? og hvorfor?

 

Bør være mulig å stabilisere denne kula med 1:8?

http://www.midwaynorge.com/apps/eproduc ... mID=129351

Link to comment
Share on other sites

Spennende prosjekt GS, vet om en her på forumet som går i med ca samme 222 planer som du har. 222 ligger ikke så langt bak 223 i ytelse så den kula bør det være mulig å stabilisere. Har faktisk 100 av den sorten, men har aldri blitt å teste de i min 221 med 8" stigning. Hold oss oppdatert!

Link to comment
Share on other sites

Ingen grunn til å gå for seinere enn 1:8, dersom du tenker å lade de tyngre kulene. Med 1:8 kan du faktisk lade 77grs scenar eller sierra HPBT og forvente at de stabiliseres. :P

 

Lette kuler som 50grs i 1000m/s vil overstabiliseres, hvorvidt det blir et problem må du overveie selv.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du går inn på nammo.fi kan du laste ned Vihtavuori sin tabell, de har data for 69 gr SMK. Da har du i alle fall noe å gå ut i fra. Mulig du finner BC på kula på Lapua sine sider.

 

Midway oppgir BC på kula til 0,321.

Ser ut som det er værre å finne ladedata for denne kula i 222 Rem, finner på 223 da.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har kjøpt en Vixen 222 med riflestigning 1:14.

Skal montere en Hausken Mini demper på den.

Er det noen som har gjort seg opp erfaringer om hvor mye denne kan/bør kappes ?

En jeg jakter sammen med har kappet sin Vixen 222 kun 5 cm, børsemakeren skulle da kappe det han syns var det riktige.

Jeg skulle gjerne hatt den litt kortere, men vil ikke at den skal bli alt for sær på kulevalget etter kapping.

Ser at en del her på forumet kapper pipene helt ned mot 40 cm, men da med en helt annen riflestigning i sine 222 piper.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Brno Fox II .222 som er kappet ti cm og har fått på seg en Hausken mini. Ba om 1/2x20 UNF gjenger selv da jeg først hadde en hjemmelaget salongrifledemper (fungerte knall helt til den endte langt utpå et jorde. Er visst liiiittegranne høyere trykk med .222...).

 

51 cm i stedet for 61 cm løp fungerer veldig fint i børsa mi. Samler under 1 cm på det beste.

 

Vil tro det går greit med en Vixen og, men være obs på at om du kapper mer, vil du få store problemer med å finne ladninger som er godkjent til rådyr, gaupe og bever (980 j/100 m) pga redusert hastighet og dermed anslagsenergi (ligger ca 30 m/s under med ti cm kappet løp på min + - 10 m/s). Tror nesten det stort sett bare er Norma Rådyr 4 gram (62 grs) som klarer kravet da, av fabrikkpatroner, og denne kula er såpass tung at den ikke stabiliserer godt i alle .222'er. Jeg sliter litt med å finne noe passende for å få ladninger innenfor kravet. Kanskje dumt å dille med dette, siden feks en 40 grs Vmax ser helt lik ut som en 55 grs Vmax, og beveren kjenner neppe noen forskjell, samt at ingen i verden sikkert sjekker det noen gang, men jeg liker nå å ha det riktig jeg da. Førstnevnte er umulig å få til, mens 55 grs'en klarer man å få til innenfor kravet om anslagsenergi.

 

Normalt er 55 grs det tyngste i løp med 1:14 stigning. Har ikke prøvd den i børsa mi, men i en kombi (A. Zoli) jeg hadde, gikk den fint.

 

For øvrig er jeg ikke fornøyd med demperen. Den demper så lite at man bør bruke hørselvern uansett, og da blir jo noe av poenget med demper borte! Nå visste jeg at den ville dempe dårligere enn Alms'en, som var i stål og over 25 cm lang, men at det skulle være så stor forskjell ante jeg ikke.

 

Jeg lader patroner selv, og har begynt å lade med hurtigbrennende krutt i små mengder (N-110, 13,8 grs) med Norma 50 grs fmj (jaktmatchkule) for å få ned smellet. Det virker bedre enn standardpatroner. Bonuset her er jo en knallfin fuglepatron.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svaret.

Han jeg jakter sammen med bruker 55 grains kuler i sin Vixen på rådyr.

Han prøvde å lade noen Barnes TSX 60 grains i sommer, men det gikk heller dårlig i hans Vixen 222 med 55 cm pipe og 1:14 stigning.

 

Jeg har bedt om 1x14 gjenger på min Vixen og Hausken Mini (står at den skal dempe 18 dB i kaliber 223).

men valgte nettopp 1x14 gjenger da jeg har en Atec TMM5 som jeg bruker på ei annen rifle i 270 win.

har da muligheter for også bruke TMM5 demperen på Vixen, spesielt på åtejakta (selfølgelig testskyting først).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...