Jump to content

kjøp av ammo i sverige?


Pelle84

Recommended Posts

Veit det ligger et par tråder ute om dette. med det er ingen konkrete svar.

 

 

Noen som veit regelen om kjøp av ammo til eget bruk i sverige?

Holder det med våpen kort, er det kun kjøpesummen det går på?

 

Eller må alt fortolles og full papirmølle?

 

tenker på og ta med hjem. ikke kjøpe og jakte i sverige.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Man skal vel i utgangspunktet ha import tillatelse fra Politiet for å importere ammunisjon fra utlandet, men ved spørsmål på toll-kontoret ved Ørje, så fikk jeg beskjed om at mindre mengder ammunisjon var null problem, så lenge det er ammunisjon som er lovlig i Norge. Altså ikke bly-haggel, eller panser-brytende osv.

Link to comment
Share on other sites

Du trenger tillatelse fra politet. Søknadsgebyr på ca 200.- (Du får tillatelse til det)

Handler du for over 3000 kroner og du har vært borte i mindre enn 24 timer eller for over 6000 kroner om du har vært over 24 timer utenfor Norge, må du betale moms.

Du kjører på rødt og fortoller, det vil si i form av og å betale norsk moms. Momsen er på 25 prosent. Ingen toll.

Wencke Fredriksen, som er kontorsjef på grensekontrollkontoret på Svinesund, forteller at om du skal handle i Sverige, sier du til den svenske foretningen at du skal ha varene med til Norge. Da fikser de det slik at du får tilbake den svenske momsen (som er det samme som den norske) etter at du har betalt den norske momsen på grensa. Hvordan du får pengene tilbake avtaler du individuelt med butikken, men det enkleste er at de overfører penger til kontoen din.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Det koster faktisk bare 125kr for amosøknad,200 er for våpendeler.

Var hos onkel og gjorde papirarbeidet i dag.

Skal handle litt over dammen i neste måned,er det noe pes å få amo ut av U.S.A,og

hvordan er det med å handle amo når du er turist?

Link to comment
Share on other sites

Det koster faktisk bare 125kr for amosøknad,200 er for våpendeler.

Var hos onkel og gjorde papirarbeidet i dag.

Skal handle litt over dammen i neste måned,er det noe pes å få amo ut av U.S.A,og

hvordan er det med å handle amo når du er turist?

Det er neppe noe problem å kjøpe ammoæ i de fleste stater. Men å få det ut og med på flyet hjem.er en annen sak... uansett er vel ITARs max 5 kilo med skudd i orginaltegningen forpakkning.

Link to comment
Share on other sites

Det koster faktisk bare 125kr for amosøknad,200 er for våpendeler.

Var hos onkel og gjorde papirarbeidet i dag.

Skal handle litt over dammen i neste måned,er det noe pes å få amo ut av U.S.A,og

hvordan er det med å handle amo når du er turist?

Det er neppe noe problem å kjøpe ammoæ i de fleste stater. Men å få det ut og med på flyet hjem.er en annen sak... uansett er vel ITARs max 5 kilo med skudd i orginaltegningen forpakkning.

 

 

Men du som turist har IKKE normalt lov til å kjøpe våpen OG ammunisjon i USA (selv om det nok er mulig). Maks straff for brudd er 10 år i fengsel

Og du skal også ha eksportlisens for å ta dem lovlig ut av landet..

 

@Hassel, du mener vel ICAO/IATA ikke ITAR? :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Nei, men han sa fra om ammoen ved utreise og alt gikk greit. Men som han sa, så var det neppe til hans ulempe at han var en blond skandinav. Et par arabisk utseende menn på samme flyet ble nesten "demontert" av personalet før de slapp gjennom.

Link to comment
Share on other sites

kjøpte du noe ammo i USA ? Jeg skal selv over i Juni å tenkte å kjøpe noe ammo i .375 H&H for en billig penge. Vet at jeg får kjøpt det i den staten jeg reiser til, og jeg har våpenkort på det kaliberet. men er usikker på hva ATF og flyselskap sier...

 

Det tryggeste er kanskje å la det være ? Om man ikke vill bli sittene på enerom på Cuba noen år ? :-)

Link to comment
Share on other sites

Du får neppe enerom, jeg tror de har sovesaler. Men du kan jo bare sende en epost til ATF og spørre? Hvis svaret er positivt, tar du med en utskrift. Flyselskap er sjelden noe problem så lenge mengden ikke overstiger 5 kg, er min erfaring.

Link to comment
Share on other sites

Ser at man må ha en gjyldig export lisens ja. Iflg diverse amerikanske forum kan man nok se lenge etter å få en slik innvilget for å ta med seg noen ekser ammo ut av USA..

 

Så det blir ikke ammo kjøp i USA på meg :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...