Jump to content

Spørsmål angående lyddemper!


Vendetta

Recommended Posts

Hei, har ei rifle i .308 med 66cm varmintløp.

 

< - - - - Den ;)

 

Jeg lurer på hvilke fordeler/ulemper jeg kan vente av å sette på en lyddemper;

- Bedre presisjon?

- Lavere utgangshastighet?

- Hvor mye bør jeg eventuelt kappe løpet?

- Hvilken lyddemper under 5000?

- Mye mindre rekyl?

 

Håper ikke jeg spør om for mye (er valgfritt å svare) :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hei, har ei rifle i .308 med 66cm varmintløp.

 

< - - - - Den ;)

 

Jeg lurer på hvilke fordeler/ulemper jeg kan vente av å sette på en lyddemper;

- Bedre presisjon? Kanskje, kanskje ikke. Det er umulig å si noe helt sikkert om forandring i presisjon/treffpunkt

 

- Lavere utgangshastighet? Nei (hvis du ikke har kappet løpet)

 

- Hvor mye bør jeg eventuelt kappe løpet? Det kommer an på hva du legger mest vekt på. Å beholde hastigheten på kula, eller lengde/balanse på børsa.

 

 

- Hvilken lyddemper under 5000? Er vel ikke mange dempere i Norge som koster over 5000 kr, så valget er fritt.

 

- Mye mindre rekyl? Betydelig mindre. Vil tro dette er mer merkbart i en lett børse enn i spettet ditt, men fortsatt fint med mindre rekyl.

 

Håper ikke jeg spør om for mye (er valgfritt å svare) :mrgreen:

 

Min anbefaling, kjøp demper.

Link to comment
Share on other sites

Har ei kappa, lett plastbørse i vårt minst egnede elgkaliber som jeg har montert en modul-demper på, som jeg har korta ned til 3 kammer (bakstussen,2 mellomkammer og frontstykket). Dette gir såpass til demping at min noget tandre hørselsevne ikke responderer med piiiiiiiip konstant i ei uke etter jeg har avfyrt våpenet. Filma ei jakt forrige helg med frontmontert kamera, og merka meg at det overhode ikke var rekyl i våpenet. Så rekyldempinga er i allefall reell.

 

Det ser derimot ikke ut til å plage elgen, den datt i smellen. Tror både elgen og jeg ble like overraska...

 

Av frykt for represalier er alle merkenavn forbigått med største forsiktighet... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

KJøpte Atec Maxim til min rifle. Den kom vel best i test i jakttidningen elle rnoe i Sverige nå.

Var mest pga grei pris og at de ikke hadde Hardcore demper på lager da jeg skulle ha.

Kostet kr 2.800 inkl. kapp av løp og gjenging.

 

Varmint løp er vel litt tykkere enn vanlig løp, ikke sikkert alle dempere passer. Maxim bygger vel 8cm innover pipa.

Npr det gjelder kapping vet nok en børsemaker det bedre enn meg. Tror min er kappet 7-8cm. I følge han som monterte min er 308 en kaliber man kan kappe llitt mer enn en del andre. Hadde vist noe med hylseutforming, hvor mye rasktbrenende krutt den var ladet med slik at alt var forbrent raskere enn noen andre kaliber.(noe slikt)

Rekyl er ikke noe å snakke om. Testet en 308 uten demper kontra min og det blir borte en god del.

Du får et litt annet treffpunkt hvis du kapper løp så du må skyte inn på nytt. Demper alene skal ikke ha noe å si.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...