Jump to content

hvordan forer og vanner du


Gumitotten

Recommended Posts

Hei.

Eg forer hunden morgen og kveld. Bruker tørrfor som eg sler vatn over når huinden får maten ( bløyter ikkje opp foret ). Hunden spiser opp maten og drikker alt vannet den får. Har også eigen vannskål til den. På jakt så får hunden ein boks eller to ( firkanta ) med mat og har alltid med ei vannflaske som han får av om det er turt i det terrenget som me jakter.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fôrer vanligvis bare én gang pr dag, tidlig kveld. Det er en jakthund da. Norwegian Polar hundmat, og vann på sia. Hunden har alltid vann tilgjengelig.

 

Ved tøffe jaktperioder eller oppbygging til dette, så kan han få mat to ganger daglig. Ellers blir han lett tynn.

Link to comment
Share on other sites

Jeg forer også som regel en gang i døgnet med et kvalitetsfor eller vom for alle hundene mine, enten det er jakthund eller selskapshund:) gjerne tidlig kveld. Også har de en fastedag i ny og ne.

 

Rikelig tilgang på friskt vann.

 

Skal sies de er flinke til å tigge ekstra godbiter utenom til tider å:)

Link to comment
Share on other sites

Forer med vom og hundemat. Mellom 500 og 700g fordelt på to måltider i døgnet avhengig av aktivitetsnivå. Når vi er hjemme og jakter aktivt får hu ekstra kuvom 2-300g blanda oppi maten. Om vi jakter langt hjemmefra så får hu tørrfor høyenergifor ett målebeger til frokost og ett til kvelds og en lunchboks eller bløta for under lunchen.

Hunden er en settertispe og veier ca 20 kg. Vann har hun selvfølgelig alltid :)

Link to comment
Share on other sites

Forer ettermiddag/kveld varierer tidlspunktet for at de ikke skal forvente mat på en spesiell tid.

Forer med Royal Canin og slår over lunket vann rett før det serveres, teorien er at mange hunder ikke drikker nok.

Nå i Jakttiden får de litt fett og kjøttavskjær fra hjort og rådyr sammen med foret. Friskt vann står framme hele dagen, men ikke om natten da de sover i bur.

 

På lange jaktdager spiser de innmat fra felte dyr :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 2 E.S hannhunder.

Fores en gang i døgnet..rundt kl.16.

Dem får 270 gr Labb ekstrem og mel 1 til 1.5 liter lunken vann.Som regel går alt ned.

Under jakt og gjærne før jakta tar til,så tillsetter jeg 1/4 box med Labb Energi,men fyller da på med varm vann å lar dette stå til det blir lunket, Da legger fettet seg som en hinne på vannet.Det er dette dem leppjer i seg først. Hunder tar opp fett og mineraler,samt vitaminer bedre med vått for enn bare med tørrfor.

Link to comment
Share on other sites

hundene mine har alltid mat og vann. de spiser det de vil. før jakt og under jakt for de vom og fett tilskudd. de er aldri vansklige å få i mat, og er alltid tynne og i form

Eg har hørt at det ikkje er så smart at bisja har tilgang på mat hele tiden, vist vi sier en løve flokk så er det kun alfa hannen som har tilgang først å så får de som er under på rannstigen ete etterpå. Valpen vår får 2 ganger for dagen, ikkje mat etter 21.00. Og spiser den ikkje opp alt så tar eg det vekk med en gang den er ferdig å ete, går han vekk fra skål før han er ferdig så tar eg den vekk. Vann har den tilgang på hele tiden.

Link to comment
Share on other sites

slik gjør jeg det dise metodene fungerer fint for meg, har brukt dem de siste årene

 

nor jeg står opp vanner jeg med rent vann ca 1 liter skal vi på langtur får de også ca hunre gramm tørrfor dette lar jeg sitte i hundene et parr timer før jeg trener.

 

sykkler da ca 4km ny vannig vile minimum 1 time sykkler de ca 4 kilometrene tilbake (har valp på 6 månder derfor ikke lenger, blir lengere efter som valpen utvikler seg)

forer full foring+vanning max 30 minuter etter hjemkomst.

forer med tørfor+et bra tilegs for da det ikke fins et fullgodt tørfor(en alaska husky kann under ekstreme forhold bruke i overkant av 10 ooo kalorier per døgn + at riktig fett og potein nivå reduserer skade frekvensen betydelig)

 

vanner igen etter ca 2 timer +1-2 ganger før siste vanning da jeg legger meg.

mine hunder drikker mere vann per døgn på denne måten en om jeg skulle hatt vann freme hele tiden

prøver å ikke trene og for på det samme klokeslettet hver dag"vil ikke at de skal kunne kloka"

 

 

nor jeg sykkler langt (4-5 mil og lenger) får de tilbud om mellom måltider ca hver 3 time og vanner etter behov og anledning varierer jo med tempratur og luft fuktighet++++

vinterstid er det litt vanskeligere ikke så mange bekker og små vann som jeg kann vanne fra.

å snappe snø dekker ikke veske behovet men det hjelpe litt og er desuten ekstra kjøling.

det hjelper også litt å bruke fet mat så etter at vann og bekker er is dekket bruker jeg stort sett fett til melom måltider.

jeg må uansett ha med meg vann hjemen fra noen hunder drikker dårlig viterstid hvist ikke vannet er smakssatt til dette bruker jeg slakte avfall, smør,blod eller lignende dette serveres gjerne lonkent

 

på overnatnings turer om vinteren i steng temperatur byttes den 100 grams frokosten ut men en halvforing med litt lonk+at fullforingen også severes lonken ikke varmere en krops temperatur da dette ødelege en del næringsstoffer

 

på tur om sommeren bruker jeg nesten bare tørrfor og rent kalt vann bruker aldrig vann i maten

og bløter haeller alderig opp foret (opp bøtet for bruker jeg kunn de første 3-4 gangene valper severes tørrfor ved ca 3 ukers alder)

i de deler av someren det er så varmt at hundene ikke kann trene forer je heller ikke hver dag

dette roer magen og sikrer matlyst i de varmeste periodene

 

dette er slik jeg gjør det med mine 3 hjeme og inne boende soffa hunder.

med løpshundene gjøres det litt anderledes

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vi har 2 hunder her hjemme. min far har en gammek NEG og jeg har ei jamthund tispe som er 1.5 år. Nå får disse mat en gang om ettermiddagen. NEG til min far spiser kun snø når det kommer om vinteren. den drikker faktisk ikke vann da den får det når det er kommet snø. Tispa mi derimot må ha vann hele tiden. Ser nå etter jakta at jeg skulle ha foret henne litt mer i jakta da hun har blitt litt tynnere. MEN ikke kritisk. bittelitt slankere ved låra. kommer til å fore litt mere neste jakt. De blir foret på labb aktiv. Samt rester fra middagen min. :lol: Var hos veterinær ca 1 måned før jakta der jeg fikk beskjed om at tispa mi var liten men FEIT????? Den er på idealmål på høyda men veier 3 kg mindre enn normal vekt. Min far har drevet med Jamthund i 35-40 år og han og mener da at den er "passe". Gud veit hva denne veterinæren innbilte seg?? Trur ikke dem hadde så mye greie på Jamthund kanskje... Var og sydde i låret på den hos en annen veterinær uka etter og han hadde ikke Jamthund i systemet sitt engang. Jeg måtte faktisk stave hvordan det skrives da han lurte på hvordan hund dette var.. MEN nok O.T. Jeg prøver å variere foret litt med å kjøre på med en og annen forskjellig 5 kg tørrfor innimellom 20 kg av labb aktiv som veksles mellom kylling og lam med ris. som sagt blir det noe rester av både middag og brød i sammen med tørrfor som blir blandet med vann og trekt før det gis til hundene. Dette går rett ned ved foring. men nå i jakta stod maten til tispa ofte litt utover kvelden før den var tom. Blir nok noen ekstra brødskiver i sekken til hu til neste år i jakta. :oops:

Link to comment
Share on other sites

Har to jämt og en dach. Virker på meg som vi under elgjakta legger igjen den beste hunde maten i skauen. Heldigvis fikk jeg med en elgvom fra fall nær vei, tømte ut det meste av innholdet. Det har nå fungert som godbit i tillegg til tørrforet, har det i en stor bøtte med lokk og skjærer av biter etter behov. Ikke prøv dette i en temperert leilighet, ute her har det vært kjøleskap temp, så det går greit.

Hundene liker ikke bare vomma, men også det som er igjen av vominnhold, ellers i året får de frossen vom fra slakteri.

Diverse matrester går også ned på høykant, like så fett og bein fra slakting. Tørrforet jeg bruker nå er Sportsman's Pride, vanlig og med høy energi i jakt og trenings sesongen. Tidligere har jeg også brukt en del Labb, men etter en tid syns jeg jämt'ene får rosa skjær i pelsen.

Siden jeg nå har to jämt'er har ikke presset under jakta blitt så stort på de, har man kun en er det nok lurt å gi hunden vann med litt hakket vom utrørt, morgen og midt på dagen, hvis man får tak i hunden da, slik at den får i seg nok vann.

Dach'en som får samme foret, var nylig hos veten og fikk skryt av sin fysikk, nesten blind og døv, men noe skal det vel være nå som den har startet på sitt 16nd år.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...