Jump to content

Ny til skytevåpen - trenger starthjelp


Omnislash

Recommended Posts

Hei!

 

 

Jeg og madamen har begge lyst til å begynne med skyting - pistoler.

Vet ikke om det blir 1 pistol på hver eller om vi skal ha en på "deling".

 

Først vil jeg vite om hva slags våpen dere anbefaler til en nybegynner, samtidig hvor det er rimeligst å få kjøpt dette.

Jeg kan tenke meg våpen i prisklassen 3000-7000 Brukt (Ca) Alt som er interessant vil jo bli vurdert!

Nye våpen så er det inntil 15000 kroner.

 

Jeg bor i Moss og vi har Winge Våpen, men aner ikke hvordan de er på pris.

Kundeservicen er ihvertfall ikke nevneverdig, da jeg var innom igår og sto snart i 20 minutter uten å få hjelp, for han bak kassa var mer opptatt å preike "piss" med 1 som ikke handlet hos han engang.

 

Det ironiske var at jeg overhørte han si; "Det viktigste for oss er at kunden blir fornøyd"

 

Jeg regner med at vi må melde oss inn til Moss Pistolklubb og sende søknad til Politimester.

 

Har dere noe nyttig informasjon til en nybegynner så fyr løs :twisted:

Link to comment
Share on other sites

En pistol hver! Det kan være at dere skyter ulikt, altså forskjellig avtrekk og siktebilde etc....da er det kjedelig å måtte skru på sikter hver gang dere bytter på å bruke våpenet. Og så vil dere vel skyte sammen? :)

 

Anbefaling....hvor seriøse skal dere bli? Kaliber .22LR!!! I konkurransesammenheng er MIN anbefaling å gå for et godt banevåpen med en gang. Skal dere bare dra på treningen iblant, er det mer åpent hva en vil ha. Men husk at man blir fort bitt av basillen, og det er alltid dyrere å måtte bytte våpen senere.

Hva som er et godt banevåpen, finnes det like mange meninger om, som det finnes skyttere. :) Personlig er jeg godt fornøyd med min Hämmerli SP20.

 

For rekreasjonsskytteren er kanskje våpen som Hämmerli X-esse og den klassen greie.

 

Hvem som er rimeligst, er vanskelig å vite. Da må du bruke nettet aktivt og kanskje ta noen ringerunder.

Winge Våpen er vel ikke av de dyreste.

 

Kjenner meg ikke helt igjen i beskrivelsen av Winge. Sto du ved kassen slik at de måtte se at du ventet på hjelp? Rusler man rundt i butikken, kan det hende de ikke løper etter. Personlig synes jeg det er et pluss. Ønsker selv å si ifra når jeg trenger hjelp. Men ved disken bør ikke slikt skje.

 

Pistol krever ALLTID medlemsskap i en pistolklubb, så Moss PK er nok et bra sted å begynne. Dere MÅ imidlertid ta et nybegynnerkurs i klubben og være aktive medlemmer i 6 måneder før dere kan søke på erverv av våpen. Aktiv betyr at dere møter regelmessig på treninger i disse 6 månedene.

 

Av nyttig informasjon. Bruk tiden før våpenkjøp til å se litt på hva de andre skyter med. Etablerte skyttere har som regel ikke noe imot å la dere få prøve sine våpen. Ta imot tilbudet og bruk sjansen til å kjenne hvordan våpenet er.

Ta gjerne imot råd, spesielt fra de som skyter virkelig godt.

IKKE kjøp våpen ut i fra kulhetsfaktor. Mange gjør det i starten (også undertegnede), og må da etterhvert bruke masse penger på å bytte ut til noe funksjonelt. Men det finnes selvsagt våpen som går bra OG ser bra ut. :wink: (*kremt* 1911 *kremt* :mrgreen: )

Link to comment
Share on other sites

Enig med første svar.

 

Kundebehandlingen var kanskje ikke tipp topp da du var der, men den virkelige kundevennligheten får du ikke testet skikkelig før du returnerer med "deffekt våpen". Det har jeg gjort å blitt vel mottatt hos Winge våpen. Alt løst til min tilfredshet å det uten å måtte krangle. Litt flaut igrunnen når enn fyrer seg opp for å "kreve", så blir du bare mottatt med velvilje å ikke slik du hadde foretillt deg møtet.

Link to comment
Share on other sites

Hva skal du bruke våpenet til ? Når du har vært medlem i Moss PK en tid er du istand til å velge hva du vil, det er ikke så lett å velge alt nå.

 

Personlig synes jeg det ikke er så festlig å plinke på 25 m, det er utmerket trening for presisjon, å slæyfer du slik skyting så sliter du mer enn nødvendig på presisjon under f.eks praktisk skyting.

 

Så fornuftig råd om våpen kan først gis når du vet hva du vil skyte?

 

Generelt kan en si at driftssikkert, tungt våpen, lett avtrekk, gode sikter (gjerne stillbare), lang siktelinje og grep som passer DEG er et våpen som er "lett" å skyte presist med.

 

Stort sett får du hva du betaler for.

 

Lette våpen (Glock, HK og S&W M&P) med tjeneste våpen avtrekk, "billige" sikter, kort siktelinje er generelt vanskeligere å skyte presist med. Men disse har andre kvaliteter som lav pris, driftssikker, holdbare som er attraktive.

Link to comment
Share on other sites

Må nok en gang trå til med kort svar for nå;

jeg må vel starte med presisjonsskyting på bane/blink før jeg kan begynne med praktisk.

 

Håper det gir deg litt mer mulighet til å anbefale.

 

Presisjon er jo blandt det viktigste til å begynne med. (Pris også)

Link to comment
Share on other sites

En pistol hver! Det kan være at dere skyter ulikt, altså forskjellig avtrekk og siktebilde etc....da er det kjedelig å måtte skru på sikter hver gang dere bytter på å bruke våpenet. Og så vil dere vel skyte sammen? :)

 

Anbefaling....hvor seriøse skal dere bli? Kaliber .22LR!!! I konkurransesammenheng er MIN anbefaling å gå for et godt banevåpen med en gang. Skal dere bare dra på treningen iblant, er det mer åpent hva en vil ha. Men husk at man blir fort bitt av basillen, og det er alltid dyrere å måtte bytte våpen senere.

Hva som er et godt banevåpen, finnes det like mange meninger om, som det finnes skyttere. :) Personlig er jeg godt fornøyd med min Hämmerli SP20.

 

For rekreasjonsskytteren er kanskje våpen som Hämmerli X-esse og den klassen greie.

Okey, da blir det 1 til hver.

Først vil vi starte med trening i blandt, må jo dog være aktiv et halvt år for å få lov til å kjøpe egne våpen uansett.

Men jeg må jo første ha skutt litt før jeg føler om jeg faktisk duger til konkurranser eller ei.

Helt klart dumt å kjøpe helt feil våpen til å starte med, har ikke råd til å kjøpe nytt annenhver mnd.

Åssen er det med å anskaffe seg flere våpen ?

 

Jeg leser at man må kunne begrunne hvorfor man skal ha forskjellige typer våpen i samme klasse.

Og er det "friere" regler om man starter med praktisk skyting etterhvert?

Jeg kan som sagt fryktelig lite om dette her ennå.

 

Får satse på at det er noen tøffe og interessante våpen i MPK som vi kan prøve etterhvert da.

1911 så fet ut den da :)

Mye flotte pistoler ute å går.

Link to comment
Share on other sites

Hva skal du bruke våpenet til ? Når du har vært medlem i Moss PK en tid er du istand til å velge hva du vil, det er ikke så lett å velge alt nå.

 

Personlig synes jeg det ikke er så festlig å plinke på 25 m, det er utmerket trening for presisjon, å slæyfer du slik skyting så sliter du mer enn nødvendig på presisjon under f.eks praktisk skyting.

 

Så fornuftig råd om våpen kan først gis når du vet hva du vil skyte?

 

Generelt kan en si at driftssikkert, tungt våpen, lett avtrekk, gode sikter (gjerne stillbare), lang siktelinje og grep som passer DEG er et våpen som er "lett" å skyte presist med.

 

Stort sett får du hva du betaler for.

 

Lette våpen (Glock, HK og S&W M&P) med tjeneste våpen avtrekk, "billige" sikter, kort siktelinje er generelt vanskeligere å skyte presist med. Men disse har andre kvaliteter som lav pris, driftssikker, holdbare som er attraktive.

 

Okey, til å begynne med må jeg nok ha et våpen som er lett å sikte med.

 

Men som sagt, først blir det presisjon (25 m) blink eller hva annet som brukes, så kan det tenkes at praktisk skyting kan bli interessant ettterhvert.

Link to comment
Share on other sites

Men jeg må jo første ha skutt litt før jeg føler om jeg faktisk duger til konkurranser eller ei.

Trening gjør mester....vel, uansett om man er et mesteremne eller ei, så er det moro å delta litt rundt omkring. :)

 

Flere våpen innen samme klasse er ikke alltid så lett. Aktivitetskravene er satt i politiets rundskriv. Men kan du dokumentere behov, skal det jo la seg gjøre. Aktivitet, med stevnedeltagelse, er alfa og omega.

Praktisk skyting gjør ingenting friere. Har du et våpen til felt (NSF) som også er brukbart til praktisk (NFPS), kan politiet nekte deg et ytterligere våpen. Det er ingen ulempe å ha litt innsikt i regelverk ved søknad om våpenerverv.

 

Men kom først i gang dere, lær å skyt og kikk mer inngående i regelverket etter hvert.

 

Rundskrivet: https://www.politi.no/vedlegg/lokale_vedlegg/politidirektoratet/Vedlegg_476.pdf

 

1911 så fet ut den da :)

Vel, du har 1911 klanen, og så har du alle de andre! :mrgreen:

Men for all del, du finner mange gode grovvåpen av andre typer.

Link to comment
Share on other sites

så kan det tenkes at praktisk skyting kan bli interessant ettterhvert.

 

Det blir det. Etter 12 år som pistolskytter, har jeg nylig tatt praktiskkurs.

Var til å begynne lunken til praktisk (vet ikke hvorfor), men fikk lyst etter hvert og kurset var lærerikt og moro. Ser veldig frem til å komme skikkelig i gang.

Link to comment
Share on other sites

Men jeg må jo første ha skutt litt før jeg føler om jeg faktisk duger til konkurranser eller ei.

Trening gjør mester....vel, uansett om man er et mesteremne eller ei, så er det moro å delta litt rundt omkring. :)

 

Flere våpen innen samme klasse er ikke alltid så lett. Aktivitetskravene er satt i politiets rundskriv. Men kan du dokumentere behov, skal det jo la seg gjøre. Aktivitet, med stevnedeltagelse, er alfa og omega.

Praktisk skyting gjør ingenting friere. Har du et våpen til felt (NSF) som også er brukbart til praktisk (NFPS), kan politiet nekte deg et ytterligere våpen. Det er ingen ulempe å ha litt innsikt i regelverk ved søknad om våpenerverv.

 

Men kom først i gang dere, lær å skyt og kikk mer inngående i regelverket etter hvert.

 

Rundskrivet: https://www.politi.no/vedlegg/lokale_vedlegg/politidirektoratet/Vedlegg_476.pdf

 

1911 så fet ut den da :)

Vel, du har 1911 klanen, og så har du alle de andre! :mrgreen:

Men for all del, du finner mange gode grovvåpen av andre typer.

 

Okey, takker for tips og linker!

 

Eneste måten å finne ut hva man liker er vel å begynne å prøve diverse våpen.

Link to comment
Share on other sites

Høres ikke dumt ut. Det er flere jeg kjenner som begynte med skytingen men ble lei - syntes det ble for ensformig å bare skyte på bane.

Joda, men husk å ha et åpent sinn når det gjelder dette. Jeg har vært baneskytter i over 20 år, og syns fortsatt at det er morsomt og utfordrende.

 

Dessuten behøver det jo ikke å være enten-eller. Jeg skyter også alle feltstevnene jeg har anledning til å være med på.

Link to comment
Share on other sites

Enig med Domino....jeg skal ikke slutte å skyte felt selv om jeg begynner med praktisk. Har alltid likt felt.

Noen av baneøvelsene er også morsomme, men jeg har liksom ikke kommet helt i gang med det, bortsett fra trening og klubbstevner.

 

En annen ting som også er veldig god trening, er luftpistol....ved siden av krutt. Billig ammo og utfordrende. :D

Link to comment
Share on other sites

Høres ikke dumt ut. Det er flere jeg kjenner som begynte med skytingen men ble lei - syntes det ble for ensformig å bare skyte på bane.

Joda, men husk å ha et åpent sinn når det gjelder dette. Jeg har vært baneskytter i over 20 år, og syns fortsatt at det er morsomt og utfordrende.

 

Dessuten behøver det jo ikke å være enten-eller. Jeg skyter også alle feltstevnene jeg har anledning til å være med på.

 

Lover å ha et åpent sinn ;-)

 

Jeg har nok tro på at det er både og, altså begge deler :)

Link to comment
Share on other sites

Enig med Domino....jeg skal ikke slutte å skyte felt selv om jeg begynner med praktisk. Har alltid likt felt.

Noen av baneøvelsene er også morsomme, men jeg har liksom ikke kommet helt i gang med det, bortsett fra trening og klubbstevner.

 

En annen ting som også er veldig god trening, er luftpistol....ved siden av krutt. Billig ammo og utfordrende. :D

 

Ja, du sier noe. Blir vel sikkert det også etterhvert.

Luftpistol er ikke like mandig, men det har som du sier sine fordeler det også :lol:

Link to comment
Share on other sites

En god luftpistol er nesten mer verdt enn en god 22lr til mengde trening.

 

Grunnen er enkel:

Grovere kaliber smeller heftigt, og rekylerer heftigt = maskerer det meste av de feil du gjør = veldig vanskeligt å bli god.

 

22lr viser tydelig mange av de feilene du gjør = gjør det lettere å korrigere feilene.

 

En god luftpistol (ikke nødvendigvis en ren match pistol, en twinmaster til 4-5000kr trener man godt med) viser ekstremt tydelig de feil en gjør. Om du så mye som tenker galt, så ser du det på skiva. :wink: Gjør det mye enklere å korrigere egne feil, kan brukes i garasje/kjeller (4m holder faktisk, 6-7m er topp, 9m og en har egen bane). Er rimeligt i bruk, har veldig god treningseffekt (som man får igjen på banenen, i felt og all annen skyting med enhåndsvåpen). Ikke minst er det bare så mye enklere om man har muligheten til å stikke ut garasjen/ned i kjelleren, og skyte en 10-20 skudd for kvelden. Anbefales!

Link to comment
Share on other sites

Må si meg enig i at en luftpistol er meget fin til mengdetrening. Jeg kjøpte meg en som lignet veldigt mye på et virkeligt våpen med tanke på vekt og størrelse(avtrekket er heller dårlig) og det har hjulpet meg mye med spesielt siktetrening. Jeg bor i leilighet så det er litt vanskeligt å skyte med min pistol inne (den smeller også en del, er ikke alle som setter pris på det), men jeg så raskt at når jeg trakk av så bevegde jeg våpnet ned og til venstre. Dette ble korrigert og jeg så raskt forskjell når jeg brukte .22 eller grovere.

Fungere også fint til å øve på feltskyting, jeg slet en del at jeg brukte veldigt langtid på å flytte mellom skivene. Ved hjelp av gulelapper på stueveggen, så kunne jeg trene 15-20min hverdag (med gardiner igjen så naboen ikke ringte til Onkel) på å flytte øynene og våpnent mellom skivene, så meget raskt resultater på neste klubbtrening.

Link to comment
Share on other sites

Luftpistol er gull. Jeg har bare skutt med 22 6 eller 7 ganger, så jeg er veldig fersk. Men jeg kjøpte meg et par luftpistoler med engang og dette har hjulpet meg mye. Ingen av dem er matchvåpen, en CZ 75 kopi for "felt trening" og en Gamo Compact på 9,5 meter kjellerbane. Dette koster nesten ingenting, jeg får trent hver dag og ser klar forbedring for hver gang jeg kommer på skytebanen.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

 

Pistol krever ALLTID medlemsskap i en pistolklubb, så Moss PK er nok et bra sted å begynne. Dere MÅ imidlertid ta et nybegynnerkurs i klubben og være aktive medlemmer i 6 måneder før dere kan søke på erverv av våpen. Aktiv betyr at dere møter regelmessig på treninger i disse 6 månedene.

 

 

At det kreves medlemsskap i en pistolklubb er jeg klar over, men for praksisen sin del holdt det tidligere med erfaring. Selv har jeg f.eks papirer fra forsvaret på at jeg gjennom tjeneste der over lengre periode (flere år med p80) kan anses "øvet pistolskytter". Må jeg fortsatt ha nybegynnerkurs og være medlem i 6 mnd før jeg kjøper eget våpen, etter innmelding i klubb?

Link to comment
Share on other sites

Det står i loven, rundskriv og forskrift att selv om søkende anses ha høy kunskap til våpen er det alikevel loven, forskrift og rundskriv som gjelder.

 

Så din militære udanning hjelper deg med stor sannsynlighet ikke.

 

Videre er det nok opp til klubben om du slipper kurset. Men det er vel like bra og gå det, da det mest sannsynlig er regler i det sivile som er annerledes fra militærets sine. (skiller på Svenske Forsvaret og NSF i hvert fall) Hvis jeg bestemmte hadde du og alle andre pent fått gå kurset uansett tidligere våpen og skyteutdanning.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

 

Jeg og madamen har begge lyst til å begynne med skyting - pistoler.

Vet ikke om det blir 1 pistol på hver eller om vi skal ha en på "deling".

 

Først vil jeg vite om hva slags våpen dere anbefaler til en nybegynner, samtidig hvor det er rimeligst å få kjøpt dette.

Jeg kan tenke meg våpen i prisklassen 3000-7000 Brukt (Ca) Alt som er interessant vil jo bli vurdert!

Nye våpen så er det inntil 15000 kroner.

 

Jeg bor i Moss og vi har Winge Våpen, men aner ikke hvordan de er på pris.

Kundeservicen er ihvertfall ikke nevneverdig, da jeg var innom igår og sto snart i 20 minutter uten å få hjelp, for han bak kassa var mer opptatt å preike "piss" med 1 som ikke handlet hos han engang.

 

Det ironiske var at jeg overhørte han si; "Det viktigste for oss er at kunden blir fornøyd"

 

Jeg regner med at vi må melde oss inn til Moss Pistolklubb og sende søknad til Politimester.

 

Har dere noe nyttig informasjon til en nybegynner så fyr løs :twisted:

 

Jeg ville nok rådet dere til å kansje aller først starte i en klubb å se om dere i det hele tatt liker det,før du tenker på hvilken pistol du skak kjøpe.

 

Da vil du nok både høre/se/merke mye om mange forskjellige pistoler etterhvert. Så synes du heller burde ta opp dette spm for din egen del når du sitter med søknaden i hånda :D

Link to comment
Share on other sites

 

Pistol krever ALLTID medlemsskap i en pistolklubb, så Moss PK er nok et bra sted å begynne. Dere MÅ imidlertid ta et nybegynnerkurs i klubben og være aktive medlemmer i 6 måneder før dere kan søke på erverv av våpen. Aktiv betyr at dere møter regelmessig på treninger i disse 6 månedene.

 

 

At det kreves medlemsskap i en pistolklubb er jeg klar over, men for praksisen sin del holdt det tidligere med erfaring. Selv har jeg f.eks papirer fra forsvaret på at jeg gjennom tjeneste der over lengre periode (flere år med p80) kan anses "øvet pistolskytter". Må jeg fortsatt ha nybegynnerkurs og være medlem i 6 mnd før jeg kjøper eget våpen, etter innmelding i klubb?

 

 

 

 

 

Hvis du har papirer på at du har hatt pistolkurs i militæret er det noen ganger mulig å slippe sikkerhetskurs (sålenge ikke klubben setter seg på bakbeina)

6 mnd minimum i klubben er en selfølge uansett.

Link to comment
Share on other sites

Du vil ikke slippe 6 mnd i pistolklubb før du kan kjøpe eget handvåpen, uansett hvor mye du har skutt i det store firmaet.

Om klubben påkrever deg sikkerhetskurs er opp til klubben selv. De skal kun dokumentere at du har fått nødvendig våpen/sikkerhets/opplæring, og er en aktiv skytter de første 6 mnd du er med.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...