Jump to content

spørsmål om langhold skyting


TonyHolt

Recommended Posts

Jeg vil vel si at det er skyting på avstander der ytreballistikk og i særdeleshet vind-gjetting overtar som hovedutfordring, fra sikte/avtrekk/rekylopptak som er tilfellet på kortere hold.

 

Det er som regel sammenfallende med der du begynner å ha tid til lure på om du traff mellom avfyring og faktisk treff, og du må kanskje vente på lyden av treffet. Eller at du får tid til se kule/kulespor regelmessig, og kan se at de både bøyer nedover og svinger i vinden.

 

Vanligst er uformell skyting på stålplater, såkalte "gonger" (etter lyden de lager), da det oftest er upraktisk å drive med papirskiver så langt unna. Gongene blir spraymalt mellom øktene, da kan en skjelne enkelttreff, i kikkert, til malinga er utslitt av mange treff.

Enkelte steder skyter en på elektronikkskiver, og av og til og særlig i konkurranser skyter en på papirskiver.

DFS sin feltsskyting kommer greit inn under min definisjon av langholdsskyting.

 

K

Link to comment
Share on other sites

takker for svar.

 

På Blakers Skytterbane så har norges benkrest forbund(usikker på rett. skriv) hengt opp gonger, på 300, 475, og 600m

 

har skyti litt på gongene på 600 som innskyting til DFS felt. (først 300 så 600 og ned til 300 igjen)

 

treffer 30x30 gongen på 600 med busk diopteret, og er veldig tilfredstillende å høre ploinget:p

 

fins det stevner på østlandet (omegn) eller treff av noe slag? hadde vært arti å prøvd lengere hold en gang:)

Link to comment
Share on other sites

Hva som er "langhold" vil nok variere litt fra person til person.

 

for å sitere meg selv fra en annen tråd:

 

For min egen del, ved skyting på papp/stål, er egentlig ikke 5-600m "langholdskyting"

jeg ville nok dele opp det i noen ala:

Kort hold: 0 - 300/400m

Middels: 3/400 - ca 700m

Langt hold: ca 700-1500m

Veldig/ultra lang hold: 1500+

Link to comment
Share on other sites

Hva som er "langhold" vil nok variere litt fra person til person.

Og med hva du skyter med... Med .22LR er 300m i grenseland til ultra-langt, og med pil og bue er 400m definitivt ultra langt, 100m er vel langhold nok da, Har du en OK .338LM så er vel 2000m innen rekkevidde? Et sitat som sier litt: "I watched vapor trail patiently... "

Er det så nøye,

 

Til trådstarter, vil du konkurrere kan du jo begynne her : http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=52&t=43616

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hva som er "langhold" vil nok variere litt fra person til person.

for å sitere meg selv fra en annen tråd:

For min egen del, ved skyting på papp/stål, er egentlig ikke 5-600m "langholdskyting"

jeg ville nok dele opp det i noen ala:

Kort hold: 0 - 300/400m

Middels: 3/400 - ca 700m

Langt hold: ca 700-1500m

Veldig/ultra lang hold: 1500+

 

 

Hva som er "langhold" vil nok variere litt fra person til person.

Og med hva du skyter med... Med .22LR er 300m i grenseland til ultra-langt, og med pil og bue er 400m definitivt ultra langt, 100m er vel langhold nok da, Har du en OK .338LM så er vel 2000m innen rekkevidde? Et sitat som sier litt: "I watched vapor trail patiently... "

Er det så nøye,

Til trådstarter, vil du konkurrere kan du jo begynne her : http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=52&t=43616

K

 

Her nevnes oppfatninger av hva som kan være langhold, og litt om hva som kan være langhold for forskjellige skyteredskaper/kaliber.

Jeg mener man i tillegg, hvis man skal forsøke å definere dette, bør se på hvilken skytestilling man benytter.

Innen metallsilhuett rifle (internasjonalt regelverk) skyter man stående, og selv om man benytter grov rifle (minimum kulediameter 6mm) så synes jeg det begynner å bli i nærheten av det som kan kalles langhold når lengste holdet er på 500m.

Metallsilhuett fin rifle er kanskje ikke riktig så mye langhold, der skytes det stående ut til 100m med 22Lr.

Metallsilhuett luftrifle er evntuelt mer krevende igjen, med stående skyting ut til 50m.

Det skal jo sies at figurstørrelsen endres proposjonalt med avstanden, slik at luftrifle figurene er 1/10 del av grov rifle figurene. (mer info kan man finne på metallsilhuett.no under regelverk)

 

Mener forresten å huske fra da jeg drev med bueskyting at det var vanlig å skyte på 90m.

 

Hvorvidt det er så nøye med en definisjon av hva som er langhold, slik M67 spør om, er jo et relevant spørsmål.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Langt hold: ca 700-1500m

Veldig/ultra lang hold: 1500+

 

Njaaaaa - pirke-pirke-pirke. Du kunne jo ha gradert "Langt hold" litt mer. 800m i spredning på maks og minimum er jaggu litt :wink: Middelpunktet på 1100m er pokker meg vesentlig mye vanskeligere enn bare 900m med "normalkaliber", har jeg erfart. :roll:

 

Jeg synes denne definisjonen var veldig bra:

Jeg vil vel si at det er skyting på avstander der ytreballistikk og i særdeleshet vind-gjetting overtar som hovedutfordring, fra sikte/avtrekk/rekylopptak som er tilfellet på kortere hold.

..for den sier ikke noe om avstand vs kaliber. F.eks vil jeg si at .408CT på 600m er feigt, mens 6.5-something på 1200m er mandig. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...