Jump to content

Lapua Naturalis til hjortejakt?


hjortefot.com

Recommended Posts

Jeg testa det på villsvinjakt, ble ikke veldig overbevist, presisjoenen var bra,og drepte, men stort høl ut og mye ødeleggelser...Mulig det er pga alt fettet på grisen, ikke vet jeg, men jeg har ikke tenkt og bruke den på store hjortedyr i Norge hvertfal...

 

Edit: Kaliber var 308.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg prøvde Naturalisen i 9,3 x 62 for noen få år siden og har ikke noe negativt å sette fingeren på. Var også skeptisk til kobber i løpet, men merket ikke noe særlig til det ved puss. Nå kan vel det variere fra pipe til pipe....

Presisjon = ok

Effekt = meget god

Ekspansjon = meget bra, fin fasong (som reklamen)

Restvekt = 100 %

Utseende/design = Tja, lysegrønn plasttupp ikke vakkert, men ingen praktisk betydning bare litt uvant...

 

Den eneste grunnen til at jeg ikke bruker denne i dag var lysten til å prøve supertungvekteren til Norma (21 grams Oryx). Ser ikke bort fra at jeg går tilbake til Naturalis når jeg går tom for den tunge Oryxen. Valget står i dag mellom disse to. Og ja, jeg er fornøyd med begge.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Kan trygt anbefale denne patronen , har skutt en 30 talls hjort med denne , skudd høyt i bog. midt i bog . bakom bog , resultatet er meget fine slakt og de minste ødleggelser rundt skuddhull jeg har sett, skjerer vekk ca en halv knyttneve eller noe sånt. Det er også knall og fall reaksjon på dyret. Har testet litt av hvert opp igjennom åra men dette er mitt førstevalg uten tvil. Legger litt kobber igjen i løpet , men hvor mange skudd skyter du i løpet av jakta ? Kan ikke tenke meg noen som skyter så mange at det skulle vere et problem :mrgreen: I min rifle går den meget presist, fra korte til litt lengre hold .

Link to comment
Share on other sites

Veeel, presisjon kan som kjent variere. I 308'en min har jeg neppe prøvd mer upresis ammunisjon. Målte ikke men 12-15 cm på 100 meter. Skjøt likevel en elg med dette (på under 10 m) men fant ikke kula da elgen stod rett i mot. Kjøttødeleggelse som i andre normalt bra kuler.

Link to comment
Share on other sites

Derfor har jeg kjøpt denne å både 8x57 og 9,3x62

 

Det må være en stund siden du kjøpte 8x57 :wink:

Lapua produserer ikke de lenger...

 

Det er helt riktig mr. Deluxe, men det er ikke så veldig lenge siden de sluttet å produsere de, og da kjøpte Magne Landerø inn et stort parti før lageret ble tomt og jeg kjøpte 5 pakker av de.

Dette var i månedsskifte september oktober mener jeg. :wink:(Altså ikke lenge siden)

Kjøpte Higland i 8x57 på impuls rett før reinsjakta, så kaliberet har jeg ikke hatt lenge :D

Kjøpte da kun 1 pakke for dette er dyr amunisjon. Men nå har jeg noen år :mrgreen:

 

Ha en fin dag!

 

mvh

Sauerhansen

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

har brukt den kula i 9.3x62 i høst. Har skutt både elg og rådyr.

Jeg er veldig fornøyd, skjøt en liten bringe brukte to skudd. fant igjen begge kulene. Den ene hadde gått igjennom begge bogene og satt i skinnet. 100% restvekt. Den andre kula hadde vel mistet 4 grain ell noe.

Før det brukte jeg kuler fra pbp, egentlig like godt fonøyd med de.

Jeg kommer nok ikke til å gå tilbake til bly kuler. Ser ingen grunn til å ikke bruke rene kobber kuler egentlig.

Link to comment
Share on other sites

Litt off-topic, men i alle fall "miljøkule".

 

Har denne sesongen brukt "Barnes TSX" 168 grs, i min 30-06.

 

Har ikke blitt så mange vilt denne sesongen, men 2 villsvin og ett rådyr-kje har det da blitt.

 

Alle dyrene hadde gjennomskyting i hjerte-lunge-regionen. Fin ekspansjon på kula, vid sårkanal, og lite kjøttødeleggelse.

 

Knall og fall på alle sammen.

 

Skulle gjerne fått prøvd den på elg, men fikk ikke sjansen til det denne sesongen.

 

Kommer nok til å bruke denne kula også neste år.

 

PS! Kula ble ladd til ca 870 m/s (det anbefales opp mot 900 m/s for å få best mulig ekspansjon).

 

c",)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 years later...
  • 6 years later...
På 26.11.2010 den 8.40, Pathfinder skrev:

Kan trygt anbefale denne patronen , har skutt en 30 talls hjort med denne , skudd høyt i bog. midt i bog . bakom bog , resultatet er meget fine slakt og de minste ødleggelser rundt skuddhull jeg har sett, skjerer vekk ca en halv knyttneve eller noe sånt. Det er også knall og fall reaksjon på dyret. Har testet litt av hvert opp igjennom åra men dette er mitt førstevalg uten tvil. Legger litt kobber igjen i løpet , men hvor mange skudd skyter du i løpet av jakta ? Kan ikke tenke meg noen som skyter så mange at det skulle vere et problem :mrgreen: I min rifle går den meget presist, fra korte til litt lengre hold .

Hvilket kaliber? Kulevekt? Ladedata? 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...