Jump to content

Hvor ille er Mini14


RonnyL

Recommended Posts

Har fått innvilget en søknad på .223 halvauto. Jeg søkte på den som jaktvåpen, ikke Praktisk så da begrenser jo utvalget seg litt.

 

Den skal hovedsaklig brukes til jakt, men er ikke utenkelig at jeg vil prøve meg på banen i Praktisk med tiden.

 

-Hvor ille er Mini14 på presisjonen. Har lest endel om den og det varierer veldig fra person til person hva de mener.

-Er det utgaver/versjoner eller årstall som er bedre enn andre, evt verre?

-Leste en tråd her eller på SL om en som modifiserte sin Mini14 med veldig bra resultat. Vet noen hvor jeg finner denne tråden?

-Er det andre gode alternativer enn Mini14? Kaliberet kan sikkert endres med å smile til dem på Forvaltningen, men vil ha en som funker litt i Praktisk også.

 

Bare så det er nevnt:

Jeg har søkt her på forumet, men fikk så enormt med treff at jeg ikke fikk sjekket en brøkdel.

Har havnet i den vanlige småbarn/kone/jobb/oppussing/gammel bil/skyting/jakt-tidsklemma. Så jeg har ikke så mye tid til å surfe.

Derfor leter jeg nå etter mikrobølgeløsningen: Kjapt og effektivt.

Link to comment
Share on other sites

Nye Mini-14 er nok hakket bedre enn de eldre modellene. En kompis traff da stålet på 400m med sin relativt nye modell. Min 20år eldre sak går nok ikke like godt. Men, når alt komme til alt: Ei artigere børse skal du lete lenge etter! Den funker hver gang, og er solid bygget. På toppen av det hele er den ekstremt hendig i størrelse.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt en ny (580serie er det vel) Mini 14, den var ille, stor spredning på 100metern, satte på Accu strut på denne og fikk da ca redusert spredningen med 2/3deler, presisjonen var da iogforseg god nok til jakt. (samlinger mellom 7 og 5cm)

Nå skal det bemerkes at jeg kun skjøt fabrikkammo i min mini, og jeg hadde nok opplevd noe bedre presisjon med hjemmelada ammo, men minin min var voldsomt slem med hylsene (bulker her og der) så jeg gadd ikke lade til den.

Du kan jo titte på Vepr også, selvom det er vel ikke så mye pimpestæsj til den som til minin.

Føler at en må ha litt flaks når en kjøper mini14, noen går jo visstnok veldig bra, og noen går mindre bra, min var dessverre i den siste kategorien, men det var jo allikevel ei artig børse da.

Dersom en leser tidligere tråder vedrørende mini og praktisk fremgår det vel ganske tydelig at denne ikke er det ideelle, men det er ikke så mange alternativer dersom du skal bruke den på jakt i tillegg.

Link to comment
Share on other sites

Minien ekke ille i det hele tatt. Den gjør jobben sin under de forutsettningene den har. Du treffer det du sikter på, akkurat som de fleste andre våpen. Så er den i halv-auto. Ruger har ikke solgt millioner av våpen til millioner av fornøyde brukere uten grunn. Det er ett bruksvåpen, ikke ett langtholdsrigg eller en Heym til 500000 kroner:)

 

Hilsen en fornøyd Mini-14 og 10/22 eier!

Link to comment
Share on other sites

Den er ikkje ille, men om muligens litt humørsjuk til tider.

 

Min 580 serie samler 3 skudd hjemmeladd 62 grains v-max under moaen. Med 62 grains og 70 grains partizan så ligger den litt over. Min slenger førsteskuddet litt, men det er ikkje noko stort problem.

 

Tok av optikken her tidligare pga eg liker godt de orginale siktene, ikkje noko til fugl då, men morro er det uansett. Skutt litt jaktfelt med den for morro og det har gått svært bra til tross for åpne sikter.

Link to comment
Share on other sites

Luftet ett lite problem jeg har med min Mini 14 i den tråden det ble linket til over, kaster meg over muligheten for å få det ut i lyset igjen ;)

Med Accustrut havner seriene ned mot moder jord i takt med at løpet blir varmt! Tips om hvordan det kan motvirkes mottas med takk ;)

 

Min Mini 14 er av den nye 580 serien med litt tykkere løp, har polert avtrekk nedsatt til 500g, Accustrut og en Zeiss Conquest på toppen. I tillegg har jeg dratt til de fire skruene som holder gassblokka med likt tourque og installert en buffer. Rifla ble presis den, kan vel skryte om nesten en 1/2 snusboks på 100m. Men som nevnt, treffpunktet synker noe hinsides i takt med at løpet blir varmt:\

..hvor ille den er? Tja, den er vel hverken bra eller dårlig.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Idag var jeg på banen igjen med Mini-14. 580-serie med Accustrut påmontert.

 

Først et svar til MorganKane, som jeg ble stilt for leenge siden.. Nei, på min Mini-14 går ikke treffpunktet nedover i takt med varmeutvikling i løpet.

 

Så til resultatet fra dagens innskyting:

 

Plasserte blinken på 35m og skjøt 4 skudd.

 

Samling ink 1 slenger: 19,5mm

Samling uten slenger: 9,5mm

 

Justerte litt sideveis og flyttet blinken til 100m og skjøt 3 skudd, på 14mm. (Ja, jeg har pappen!)

Dette er i tråd med at sist jeg hadde med Minien på banen slang jeg 3 skudd mot pappen uten anelse om den var innskutt, og den samlinga var på 11mm, med jernsikter. (Ja, har pappen på denne også! :mrgreen: )

Dagens skyting foregikk også med jernsikter. Eneste moddinga på børsa er en Hogue-stokk og Accustrut.

 

Når den nå leverer samlinger på 14mm og ikke 14cm som før, så skal det handles inn 75grs A-max for å se hvor langt denne kan strekke beina!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...