Jump to content

Søker lite ut.


kr ingebrigtsen

Recommended Posts

Korsn kan e få elghundn te og ta lengre søk? Han søker ikke lengre enn ca 200-300 meter, men får han teft av elg legger han avgårde, og tar los. ble skutt 3 dyr i jakta for han under los.

 

Tenkte og melde han på en løshund prøve og greier han den skulle jeg gå fersk spor så han blir godkjent..

 

Men er jo store krav til søket under en løshund prøve..

Link to comment
Share on other sites

Trenger ikke jage han ut...men rett og slett vente han ut;)

Som Finnlight skrev, myyye tålmodighet. Tilslutt vil bikkja bli lei, og søker ut sjøl.

Han vet jo at du nekter å flytte deg fra stubben, så har han også kontroll på hvor han

finner deg igjen. Men det tar tid.

 

En eldre kar oppi her sa at det tok ca 6-7 kubikk ved å drive inn ei dugandes bikkje.

Det gjaldt riktignok ei harabikkje, men du skjønner tegninga:)

 

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Hva er galt, egentlig?

Så lenge hunden slår ut når den finner noe, og ellers er i nærheten av deg, fungerer den vel aldeles utmerket? Det synes i hvert fall jeg. Personlig synes jeg det er mye artigere å være i nærheten når bikkja har los, enn å sitte og peile den i naboterrenget og lure på hva den driver med.

Link to comment
Share on other sites

Det er riktig som blir skrevet her, sett deg rolig ned og la hunden finne ut av ting selv, det at du sitter rolig er at hunden stoler på å finne deg igjen og dermed tørr å søke ut fra deg, når hunden har lært seg å søke og finne igjen deg, kan du bevege deg sakte i terrenget og la hunden søke ut, så fort hunden er borte stopper du og venter på hva som skal skje, enten kommer hunden inn igjen eller så er det uttak og los.

 

ER søket på 200 - 300 meter er dette bra, det er viktig at hunden søker ut i vifteform mot vinden, på den måten vil den finne eventuell vittring og søke seg videre på det.

På en elghund er søkerunder på ca 15 - 20 min Meget bra etter min mening.

Link to comment
Share on other sites

Jo jeg syns jo den er flink, tar jo ut elg, men jeg føler ikke at jeg får søkt hele området jeg går i når han har så korte søk, er han borte 10 min er jeg heldig så lenge det ikke er elg. Men samtidi er valdet våres slik at det er ikke de store flatene her men mye fjellsider med hammrer og legder, tror dette bidrer til at hunden begrenser søket og. Men skulle gjerne sett turer på 500 meter og 15 min, tenker da på løshund prøve.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...