Jump to content

Tips til kikkertsikte ønskes


joac

Recommended Posts

Vet det finnes en del tråder om emnet, men klarer ikke å bli helt klok.

 

Jeg skal ha nytt kikkertsikte til min 22lr. Har idag en BSA Sweet og den fungerer greit nok, men er ikke optimal.

Spesielt synes jeg den er veldig fintfølende på øyeavstand og motlys.

Rifla er en CZ American

Bruksområder: Blinkskyting på hold fra 25-100 meter. Litt rypejakt.

 

Ønskede features:

Kulebanekompensator: Har dette på Sweet og synes det er fint.

Zoomområde: Et sted mellom 2-10 tror jeg.

Lysstyrke: Kan ikke se at jeg trenger noe mer enn 40 ihvertfall

AO: Har dette på sweet idag, men litt usikker på om jeg trenger det.

Pris: Opp til 4500(inklusive bruktmarked og ebay), men tar gjerne noe billigere :)

 

Noen som har forslag til hva slags kikkertsikte som kan dekke dette? Noen som har innspill til ønskelista. Er det noe jeg burde ha som jeg ikke har satt opp, er det noe jeg ikke trenger etc.

Link to comment
Share on other sites

Har 2,5-10 med mildot. Skyter sub ammo i kors på 50meter, prikk 1 75m, prikk2 100m, prikk4 litt høyt på 125m. Funker bra. Duer faller på over 100m.

 

Siktet mitt er et tasco varmint. Billig, men funker perfekt til sitt bruk. Tør ikke sette det på noe med større skadepotesiale.

Link to comment
Share on other sites

Sightron går vel for å være relativt ok sikter. Uten at jeg har 1. hånds erfaring med disse siktene, så har jeg hørt en del bra om dem fra folk jeg stoler på. Hadde ikke vært veldig i tvil om det siktet der var bra nok til salongen, spesielt ettersom det har parallaksejustering fra 10 meter og ut.

 

Alternativet innen den prisramma du skisserer er vel å sømfare bruktmarkedet etter en brukt Leupold Vari-X III eller muligens en Zeiss Conquest 4,5-14x50, dersom du er heldig og snubler i slike. Pass bare på at du har justerbar parallakseavstand, ettersom salongen ofte brukes på en fjerdedel til halvparten av normal parallakseavstand som enten er 100 yards eller 100 meter, avhengig av produsentens hjemmebane.

 

Et annet alternativ er å kjøpe en kikkert beregnet på salongrifle. Disse har ofte fast parallakse på 50 yards/meter, men kan ofte være relativt billig optikk (og rimelige i innkjøp) ettersom "folk flest" ikke er villige til å sette dyre kikkerter på salongrifla. Vet at ihvertfall Leupold har slike modeller, og sikkert mange andre som jeg ikke har giddet å google.

 

Personlig tror jeg ikke jeg hadde hatt noe imot den sightronkikkerten på min egen salong ;).

Link to comment
Share on other sites

Nå trenger du egentlig ingen voldsom forstørrelse på salongrifla. Vanlig innskytingsavstand ligger på ca 70 meter. En bør kanskje begrense holdet utover 100 meter. 3-9x40 holder jo lenge da. En skal ikke nødvendigvis telle fjærene på fuglen heller, selv om det er "kjekt å ha".

 

Zeiss Conquest 3-9x40 er gode sikter av god kvalitet, men har ikke justerbart objektiv eller sidefokusjustering (samme sak, sidefokus betyr at det er et justeringstårn ved siden av treffpunktjusteringstårnene). Den har heller ikke retikkel ala mildot.

 

Et annet greit sikter er Nikon Monarch 3-12x42SF. Dette har vanlig duplexretikkel, men det har til gjengjeld fokusjustering for korte og lange hold. SF = sidefokusjustering.

 

Grei pris hos XXL: http://www.xxl.no/jakt-vaapen/optikk/kikkertsikte/monarch-iii-3-12x42sf-matte-nikoplex-1055817

Link to comment
Share on other sites

Ser bra ut det siktet og, men jeg lurer litt på om minste forstørrelse 4 blir litt mye til fjellrypa. Nå er det jo ikke forskjellen fra 3 til 4 så stor.. Noen som har erfaringer med den slags forstørrelser og fuglejakt?

Jeg har jaktet fugl med mange slags kikkerter oppå riflene. 4x, 2-7x, 3-9x, 2.5-10x, 6-24x, nå 3-18x kanskje flere. Zoomområdet har stor sett blitt brukt, men 3-9en stod mer på 9 enn 3, 2-7 mer på 7 enn 2 osv.., og 6-24 stod mer på 12 enn noe annet, selv ved skyting på skarv @ her unevnelig avstand har den stått på 12x noen ganger 16x.

3-18en står på 10x som utgangspunkt, hender jeg zoomer inn, men sjelden ut. Blir det over 150m så skrur jeg fort opp på 18 ser jeg.. Var en usedvanlig dum and inne på 10m og da stod 5-20x kikkert oppå... husker ikke hva den stod på, men det virka fint iallefall.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Sightron har fått godt rykte, og jeg har aldri hørt noe spesielt negativt om dem.

 

Tror like greit jeg ville sett på dette:

http://jaktfall.no/index.php?nr=90&case=4&id=1550&idkategori=699&startrow=

 

Dette siktet har mildotretikkel. Kjekt på prikkskyting kanskje?

 

Denne kikkerten har jeg selv god erfaring med. Jeg brukte en slik et på salongrifla ett års tid og har ikke noe vondt å si om det. Ang. forstørrelsesområde som er for stort og lite kommer ann på personlige preferanser. Jeg byttet mitt da jeg bruker min salong til jaktfelttrening i hagen og 16x ble for lite. Selv om jeg ikke får lengre hold enn 47m skrur jeg akdri under 24x!

 

Paralaksejusteringa er et viktig punkt til optikk til salongrifle som Macchiatto sier. Den er klikkfast og optikken er helt grei, men skal du ha en Sightron som har best mulige motlysegenskaper og best glass må du gå for SIII-serien. Det er merkbar forskjell på SII og SIII under vanskelige lysforhold, men til dagjakt så har ikke dette noe praktisk betydning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...