Jump to content

SuB 3-20*50 eller 5-25*56 PMII


Øyvind999

Recommended Posts

Har en PMII i 2-25*56 i bestilling. Den skal brukes på en langholdsrifle i 338 lm.

Ser imidlertid at det nå også kommer en PMII i 3-20*50. Denne virker fin fordi man da lettere også kan skyte på mål i området 50-200m.

 

Noen som vet på hvilke avstander jeg får begrensninger ved å ha max 20X og ikke 25X ?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Vanligvis har en mere mil å justere på hvis forstørrelsen er mindre.

Men hvis du har feks 30 moa skinne er det godt mulig du får brukt hele justerings området.

En kompis fortalte at med sin 338 NM var det kun få klikk igjen til bunnen av justeringsområdet med 30 moa skinne. Men det var en annen kikkert.

Da jeg leitet etter kikkert sto det nu godt forklart hvor mye mil eller moa kikkerten kunne justeres opp på PM II og Hensoldt`s sider.

Jeg ville valgt en mindre forstørrelse da det er lettere å finne igjen målet etter skudd. En kan jo skru ned forstørrelsen.

Har ingen erfaring med nevnte patroner......

Link to comment
Share on other sites

2-25x56? Den var ny.. Mener du 5-25x56'en, så snakker vi samme språk. Så vidt det er.

 

Totalt justeringsområde i høyde er 26 miliradianer på 5-25x56'en, og 3-20x50'en har det samme da den og kommer i double turn. Dette er tallene S&B selv kommer med. Det vil si at i justeringsområde får du ingen forskjeller på de to modellene.

 

Det du får forskjeller med er at 5-25'en dessverre har samme synsfelt på 5x som den har på ca 7,5x. Her har regelrett S&B jukset for å gi inntrykk av større zoom-område enn de faktisk klarte å levere. Det er faktisk ikke lenge siden en faktor på 3 var maks av hva som var fornuftig, og 4 ble sett på som grensesprengende. 5 ble tydeligvis for mye for S&B, så derfor er jeg uhyre spent/skeptisk til en faktor på 6,5. JEG tviler, selv om 3-20x'en frister. Men det er mer av fysisk størrelse, enn praktisk zoom-område.

 

Men helt ærlig talt, hva i helvete er vitsen med .338LM på 50-200m? "Langhold" starter på 5-600m for normalkalibrene, og for .338LM må du jaggu passere 1000m før du kan snakke om langhold. På det jeg vil kalle det riktige holdet for .338LM, dvs 1200-1500m, så ville jeg nok hatt så mye som 25x å rutte med. Det går helt fint å skyte på de holdene med 20x, da det går fint å skyte store låvevegger med åpne sikter på de holdene, og, men alt kommer ann på størrelsen på målet.

Link to comment
Share on other sites

Du kan skyte på kort hold med høy forstørring om du ikke har det ravelt med å sikte deg inn. Om du har ett godt nullpunkt i stillingen din går dette av seg selv med litt trening. Selv skrur jeg aldri under 24x på uansett avstand, heller ikke stående på 20m. Dette er en smaksak. Skal man skyte på langt hold mener jeg det er nødvendig med minst 20-24x, helst 32x, mens andre sverger til at 12x er mer enn nok. Finn ut hva du liker av zoom i optikken du skal bruke, og kjøp det som passer for deg. Til syvende og sist er dette ikke x'en på optikken som bestemmer om skuddet er godt eller dårlig, men mannen bak rifla! Mao. så mener jeg personlig at det ikke er noe grunn til å velge kikkerten med minst forstørring i bunn, om du skal skyte på 50-200m. Dette klarer du uansett forstørring! Det du skal tenke på når du skal bruke 338 LM er at du finner optikk med god øyeavstand, men det er det vel uansett hvilke PMII du går for kanksje.............

Link to comment
Share on other sites

Har selv 3-12, 4-16 og 5-25 PM II. Jeg er veldig godt fornøyd med alle kikkertene, men alt til hver bruk.

5-25 bruker jeg på 338.LM og forstørrer godt, men det er dorull effekt og mindre lysinntrengning ( kikkerten føles mørkere ), men målet kommer veldig nærme.

 

4-16 funker veldig godt på samme hold som 5-25, men er mye mer lysere. Men mangler noe forstørrelse. Dessuten har en ikke det gode justeringsområdet siden denne kun er en singelturn tårn.

 

På 4-16 så har jeg 13 mil å justere med 6.5x47, mens på 5-25 så har jeg ca.22 mil justering.

Jeg kommer ut til ca.1200 m med 4-16 og ut til ca.1900 m med 5-25.

 

3-12 så kommer jeg ut til ca.1600 m, men mangler forstørrelsen. Funker veldig bra ut til 1000 m.

 

Jeg vet ikke hvordean den nye kikkerten er, men min personlige mening er den at 5-25 burde hatt en større frontlinse for å få inn mer lys.

 

Konklusjonen er det at smak og behag er forskjellig. Men det kommer helt ann på bruksområdet ditt. Uansett så kommer du til å bli fornøyd.

 

Mvh

TRG-22

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...