Jump to content

salong


harrykalla

Recommended Posts

Jeg ville kjøpt noo laaangt billigere og brukt.

Men om du insisterer på å bruke 6500,- på salong så gjør gjerne det, du får mye bra for pengene vil jeg tro:) Se på CZ for eksempel.

Selv så kjøpte jeg salong med kikkert og lyddemper for 1000lappen og brukte resten av penga på ammo.

Link to comment
Share on other sites

Link to comment
Share on other sites

Og de ekstra løpene tar ikke opp ekstra plass i jaktvåpengarderoben (om man tror det kan bli ett problem).

 

Ellers er CZ sine 452 modeller sikkre kjøp (ikke standard og lux, om man vet man kun skal bruke kikkertsikte). jeg har utgaver i både i American og varmint, begge er flotte. Men kjøp varmint om du er høy, da den har litt lenger kolbe/bakkappe.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ta med deg børsa på bana og prøv forskjellige avstander. Og legg nøye merke til kulebanen.

 

Jeg skyter ikke på over 80m stort sett.

Har skutt på 150m med tofot og kunne lett ha truffet en kråke, men skulle jeg feilbedømme avstanden med 10m så blir det skadeskyting.

Link to comment
Share on other sites

Man kan på en vanlig CZ452, dog ikke American eller låsekasser som er basert på denne (som American i 22lr og Varmint i 17HMR der en må tilpasse for hull bak på tangen i stokken). Slippe en hvilken som helst lux,std,etc. Rett ned i Varmint stokken, men det blir jo veldig romt rundt løpet da (= kansje litt lite pent?).

 

Jeg vurderte selv å kjøpe en ekstra Varmint stokk, og tilpasse den til min American i 22lr. Da jeg (er 191) liker denne stokken mye bedre, både på jakt og ved baneskyting. Men det jeg har gjort, er å sette på og tilpasse ett justerbart bakstykke som er beregnet på ett lufgever på American rifla.

Dette grunnet at prisen på en CZ stokk er helt rå.

 

Skal jeg bytte stokk på noen av mine CZ452 rifler, blir det heller en KKC stokk til 5000kr (utrolig nok ikke så mange flere kroner enn hva en original Varmint stokk koster). Da har jeg helt lik stokk på jaktrifla, og salongen. Og bedre er det for meg ikke å få. Men da vill jeg også ha heldemper på rifla, og om nødvendig balansere den med litt bly fremme i stokken (heldempede rifler blir som oftest noe baktunge).

 

P.s. Glem å bytte løp på en CZ, billigere å selge og kjøpe den rifla en egentlig vill ha. Seriøst mye billigere (En ny CZ 452 Varmint i 22lr koster i dag maks 4500kr, men er en lang må en passe på om den kommer med den tykke bakkappa som Varmint i 17hmr gjør, har en en Cz452, er den verdt fra 1500kr og oppover. Og da er vel ikke regnestykket vanskelig).

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Er vel ikke så mange her hjemme som har brukt en Winchester Wildcat? Toz 78 som den het før (og vel egentlig er?) har pleid å være svært presise velfungerende våpen. Uten noe "look and feel" av topp kvalitet finishmessig, og med sine lakkerte stokker og noe triste utseende... Men bruksmessig har få funnet noe å klage på såvidt jeg vet.

"Winchesteren" (ja den er laget av Toz i Tula) har finere tre, og er (på bilde) penere å se på, og mere i tråd med amerikansk rifletradisjon. På avstand kjenens den på det den lange klemseksjonen som holder pipa uansett.

Jeg aner ikke hva de koster, Tozen får du nok brukt for en 1000lapp, når den har fått Winchester stemplet kan den kanskje være unødig dyr?

 

Du bør uansett ikke gå for høyt ut med skarvejakt og .22LR, det er ikke lov å skyte skarv med .22LR.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...