Jump to content

Hvilket Norma krutt tilsvarer N320


Think!

Recommended Posts

Om jeg ikke husker feil har norma ingen rene pistolkrutt i sitt sortiment lengre.

P4 og P5 (og P6) var de siste "norma merkede" pistolkrutt jeg har sett i handel, å sist jeg så de (er vel 2 år siden) så var de "på veg ut".

Norma R1 og 123 er det lenge siden jeg har sett i handel.

 

Forresten er vel ikke krutt noen særlig stor utgift i pistolladning ? sist jeg ladet 9mm ladet jeg vel med ca 5 grs pr patron, noe som gjore at en halvkilo holdt til nesten 1550 patroner. Så om halvkiloen koster 300 eller 400 så utgjør det vel ikke så mye ?

Link to comment
Share on other sites

Forresten er vel ikke krutt noen særlig stor utgift i pistolladning ? sist jeg ladet 9mm ladet jeg vel med ca 5 grs pr patron, noe som gjore at en halvkilo holdt til nesten 1550 patroner. Så om halvkiloen koster 300 eller 400 så utgjør det vel ikke så mye ?

 

Nå glemmer du at mange pistolskyttere skyter uhyggelig mye mer skudd enn en med Sauer :D

I snitt selger vi like mye, om ikke mer, krutt til en ivrig pistolskytter som til en ivrig DFS skytter.

Link to comment
Share on other sites

P4 er et sted mellom n330 og n340, p5 er raskere(!) og om det er raskere eller omtrent som n320 vet jeg ikke.

 

Det du bør være oppmerksom på med ihvertfall P4, som jeg har brukt en pakke av, er at det er relativt finkornet, og det er mer følsomt for statisk elektrisitet enn Vihtavuori sin 3-serie. Jeg har brukt P4 både i LEE Autodisk og i Dillon sitt automatiske kruttmål, og det går ikke bra i det hele tatt. Noen patroner får for lite krutt og andre får det kruttet den forrige patronen ikke fikk, resultatet er serier med "ploff", "Boom", "KABLANG!!". Medmindre du gidder å veie hver ladning, så ville jeg ikke tatt meg bryet med Norma sine pistolkrutt. Det må dessuten begynne å bli svært gammelt, har ikke sjekket produksjonsdatoen på min flaske, men gjetter på at det er 10 år gammet?

 

Man finner ladedata til P4 og P5 i eldre utgaver av ladeboken (Kjøpte utgave 2 eller 3 på 90-tallet en gang, og den har noe data - rundt 5 grains med P4 til 115 grains kule.).

 

Annen link om emnet:

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=16&t=28951

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

PPC-skytter'n har du 2 kg kanner inne av N320 - det blir ofte litt billigere. Mye kan jeg kjøpe av krutt ? er det ikke 5 kg totalt du kan ha av krutt enten det er ladet eller ikke ?

 

OIH - Har du vasket ren kruttmålet før du tok det i bruk ?

Link to comment
Share on other sites

... er mer følsomt for statisk elektrisitet enn Vihtavuori sin 3-serie. ...

 

Jeg har god erfaring med å bruke antistatisk spray på utsiden av kruttmålet. Hadde en del kruttkorn som hang igjen oppover sidene på Uniflow-målet mitt, så sprayet det med antistatisk spray, og har ikke merket noe til slikt siden.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har god erfaring med å bruke antistatisk spray på utsiden av kruttmålet. Hadde en del kruttkorn som hang igjen oppover sidene på Uniflow-målet mitt, så sprayet det med antistatisk spray, og har ikke merket noe til slikt siden.

 

Ladet du med Norma P4? Har aldri hatt dette problemet med Vihtavuori.

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...