Jump to content

Hva betyr 2MOA?


korporal

Recommended Posts

Altså, la oss ta dette i detalj en gang for alle. Sako har gjort dette på en flott måte, men jeg tror på effekten av repetisjon.

 

En sirkel med radius på 100 meter har omkrets 2x100meter*3,14 = 628,31 meter.

 

1 grad av dette er 628,31 meter/360 = 1,75 meter.

 

1 vinkelminutt er dette del på 60, altså 1,75 meter/60 = 0,0291 meter, eller 2,91 cm eller 29,1 mm.

 

See?

Link to comment
Share on other sites

Bra forklart Nissen. Gratulere du fikk meg til og forstå :)

Selv om dette med vinkelminutt er nytt for meg, kan noen, enkelt, for klare begrepet?

 

Men siden det står 2MOA på min kikkert snaue 60mm på 100yards som vel er rundt 96m?

Hvor langt er det da mellom strekene på justeringa?

Link to comment
Share on other sites

Det er vanlig innen f.eks. navigasjon eller landmåling, trigonometri etc., å dele en sirkel/oppgi en vinkel i en eller annen måleenhet.

Vanligvis grader, men oftere og oftere (og mere intuitivt) radianer.

 

Justeringen på en kikkert er en vinkel, n grader eller radianer per klikk.

 

Om en bruker grader så er det oftest slik at en oppgir grader og minutter istedetfor grader komma tidels grader, selv om det også forekommer.. Sekunder brukes også. Et minutt er 1/60 grad, og et sekund er 1/60 minutt.

1 MOA er 1 "minute of angle" eller et bue/vinkel-minutt - og så videre som ovenfor.. 3cm på 100m, 6cm på 200m, 4.5cm på 150m.

 

Bruker en radianer så er det litt enklere. 1 radian en en vinkel der buen er like lang som radien, og en milliradian er da en vinkel der buen er 1/1000 av radien - det klarer de fleste å finne ut av. Om en måler noen få mrad, er jo sinus til vinkelen ca. lik vinkelen og vi kan si at 1mrad er 1m til siden på 1000m

 

BTW. En yard er IKKE 96m, og det er IKKE 6400 radianer i en sirkel... 1 yard = 0.9144m, http://en.wikipedia.org/wiki/Yard

 

Og kan dere som ikke ANER, slutte å slenge ut tall og forslag og gjetninger. Matematikk på dette nivået er ikke gjenstand for synsing og mening, det er faktabasert. Det er sånn det ER.

Dere som aner, men ikke helt, 29.0888mm er ca eller omtrent 3cm, ikke 30mm, og slett ikke ca 28mm - SniperArne, man runder ikke av til nærmeste 28 :wink:

 

Forøvrig til trådstarter, 2 moa er veldig grove klikk, kan det være en sikteprikk som er 2 moa?

 

K

Link to comment
Share on other sites

BTW. En yard er IKKE 96m

 

Nå sa jeg vel at 100 Yards er omtrendt 96m men ser at det er ca 91.

De fleste kikkerter har en justering på 1/4" per klikk på 100yards men min har altså ca.6cm per helstrek(det er også halvstreker)(friksjonsjustering).

 

Hvis det er trådkorset du mener med "sikteprikk" så er det bare et vanlig trådkors. Eller er det området trådkorset dekker på 100yards du mener? Beklager dumme spørsmål men er litt grønn når det gjelder optikk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mente prikk, det er vanlig at sikter med prikk i midten har prikker som er 1, 2 eller 4 moa. Tvilsomt om trådkorset er så tjukt.

Uansett er det jo bare å sikte på et rutepapir, eller tegne streker med kjent avstand på blinken, og skru og se hva som skjer.

 

Obs. mange skytebaner er ikke akkurat 100m, og flere er ikke akkurat 200m, og knapt noen er akkurat 300m...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke 2 MOA per "klikk" han har.

 

VX-l_Adjustment_Dials.gif

 

Imellom de største merkene er det 3 mindre merker. Dette er for 1/2 MOA, 1 MOA, og 1 1/2 MOA før du kommer til 2 MOA.

Ved å sette justeringen imellom strekene som indikerer halve MOA, har du gjort en justering på 1/4 MOA.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...