Jump to content

col 6,5 rekrutt?


gbr.merkel

Recommended Posts

Trenger noen tips

Jeg har kjøpt norma N19 for lading av 6,5x55 og 6,5 g.Norma HPBT-kule

På boksen står det at 40,4grs. skal gi 800m/sek.,men ingenting om patronlengde.Ser at norma har oppgitt 72,5mm med annet krutt.Jeg ønsker en litt lengre patron.

Til andre ladinger og kuler har jeg brukt col 76mm.

Er det noen som kan hjelpe med ei grei lading med lengre col som jeg kan bruke?Er ikke avhengig av 800m/sek da det kun skal brukes til trening i ei finn classic kombi

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Veit ikkje kor lang den kula der er, i mine forsøk med 95 gr v-max som er nesten samme vekt på, så havna vel eg nede på 71 mm COL på den kula, for å få skikkelig kulehold. Husk at du bør helst ha diameteren på kula i settedybde.. Så hvis du klatrer for langt oppover med COL, så er eg redd du får for lite hold kanskje ?

Link to comment
Share on other sites

Her er anbefalte patron lengder fra norma-skytterlag: http://www.norma-skytterlag.net/index.php?news=0&stype=1&sid=sklkomp/kuler.htm

I 6,5x55 med lette kuler er tilstrekelig kulehold viktigere en kort friflukt, sett kula til 72mm eller sånn at du har minst 6,5mm kulehold.

Ladningen kan økes en god del fra det som er oppgitt for rekrutt kula så det er bare å teste litt for å finne presisjonen, evt bruk tabelen for 6,9grams sierra om du ønsker litt fart på ladningen 8)

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ønsker du lengre patron? For å få liten friflukt?

Med de fleste 6,5X55 kammer er liten friflukt og rekruttkula en umulig kombinasjon. Kammeret har rett og slett for lang friflukt (laget for at man feks skal kunne sette 140grs HPBT kuler til ca 78-80 mm) til å klare 0 friflukt med 100grs kule.

Prøv 71-72mm col. Da får du godt kulehold og vanligvis god presisjon.

Link to comment
Share on other sites

Trykket på patrona har med blandt anna COL å gjere, men du blander kortene litt her. Ei lett kule, er kortere enn ei tung kule, og hvis ser på ei patron med ei 139/140 grains match kule, så vil COL kanskje komme opp i 80 mm. Men ei lett kule vil kanskje havne ned i 72 mm. Trykket blir ikkje større når du bruker ei lett kule, og bruker COL på f.eks 72 kontra 78 mm på ei 130 grains kule..

 

Tar du derimot ei patron med 139 grains kule, og bruker 72 mm i COL, og med samme krutt og mengde som ved 80 mm COL, så vil du merke vesentlig forandring i trykk og hastigheit.. Då kan du begynne å nærme deg faresona også, dersom patrona er kraftig ladd frå før av.. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...