Jump to content

Liten lett håndkikkert til rypejakt?


dbrownie

Recommended Posts

Dette har jeg lenge brydd huet med og endte opp med en Zeiss Diavari 8x32 - den er dritdyr, men lett og funksjonell. Synes mindre lommekikkerter blir vanskelige i praktisk bruk og større kikkerter for tunge. Valget stod på 10x eller 8x forstørrelse og 10x er nok bedre i fjellet, men vanskeligere å holde stille. Det siste ble utslagsgivende for meg og er godt fornøyd med en 8x

Link to comment
Share on other sites

...vil jeg si pocket kikkertene til Swarovski...

 

Enig i den! Har en slik selv, og den er så lett å ta med at... ja... nettopp; den er alltid med på rypejakt (og annen småviltjakt).

 

Hvis jeg er i dårlig humør noen ganger bruker jeg å sammelikne kvaliteten på swaro'en med slike 8x21 kikkerter du får for kr 19,- på Rema... og da blir jeg i godt humør igjen! :D

Link to comment
Share on other sites

Ser folk anbefaler Swarovski og Zeiss. Skal ikke protestere, men ta med Leica også hvis du først ser på kikkerter i den klassen. Skal du ned en klasse, så har jeg gode erfaringer med Steiner og Nikon.

 

Problemet med leica til småviltjakt etter min mening er vekta. Leica er gjennomsnittlig endel tyngre enn f.eks Swarovski..

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Kjøpte en leica ultravid 8x20 til knappe 3000 nok hos japanfoto. Fantastisk kontrast og perfekt til rypejakt. Veier ikke mer enn lomme kikkertene til zeiss og swarowski. Hadde tidligere en zeiss victory 10 x 25. Velger leicaen foran denne hver dag.

 

Disse lommekikertene er bra men kan ikke sammenlignes med full size kikkerter type 8x42 eller 8x32.

 

mvh

tore

Link to comment
Share on other sites

Har ein liten pocket kikkert til Nikon, trur det er 8x25, og den er med i lomma på all jakt, både på hjort i skogen og fjell og vidde.. 7x50`en, eg hadde frå før av, blei sjeldnere og sjeldnere med, og samla støv på kjøkkenet, og etter eg fekk den små Nikon`en, så har den stort sett alltid fulgt med. :)

Nikon har i grunn vedlig bra optikk i forhold til prisen, men noget simpel og plastaktig ser den ut.. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...