Jump to content

Behandling av min første Tiur? Hva gjør jeg nå?


Tyrihjelm

Recommended Posts

Søndag dro vi tidlig ut før det lysnet. Vi hadde ikke gått langt i grålysninga før vi fikk skuddsjans på flere storfugl. Etter litt fikk jeg min første sjans noensinne på en fin tiur. Den datt rett ned. Nå har den har hengt i fire dager med en gjennomsnitts-temperatur på ca 12/13 grader. I kveld tenker jeg at jeg må ta den ned. Er det noen som har gode forslag på hva jeg gjør videre?

Utstyr:

Star Baikal sporting

Ammo: Kent tungsten matrix nr. 3.

 

Hilsen ganske fersk jeger:-)

Link to comment
Share on other sites

Har du god plass i frys pakker du den inn i aviser og fryser den hel, vil du gjøre ting litt lettere for senere evt spare plass så gjør du den opp nå.

 

Ta ut fileter, lår, hjerte og lever og frys ned i plastposer, pass på at du får ut all luft, sugerør/støvsuger eller lignende funker bra...

 

Du kan også koke kraft på skrog og fryse ned.

Link to comment
Share on other sites

Siden fuglen har modnet såppass lenge er vel tidspunktet for utstopping litt sent.

Dessuten er vel fjærpennene fortsatt rimelig ferske på denne årstiden, så det er blodfyllte og vil rotne / dette av. Skabbtiur (Skal den da brenne si avgiftsfri diesel?). :mrgreen:

 

 

Tilbake til saken; jeg pleier å fryse mine skogsfugler hele. Dette fordi jeg best liker denne type fugl helstekt. Bonuset man da får er at man under tiningen er veldig lett å flå / vomme ut. Ta ut innmat når innmaten i seg selv er en frossen klump.

Jeg synes for øvrig også denne metoden bavarer noe av viltsmaken i fuglen.

 

Jeg pleier å steke fuglen hel "turkey-style". 8)

Stuffing omtrent det samme, men med innslag av villt og natur som f.eks. einer. Gjerne litt kjøttdeig av elg om du har.

Løk, eple, brød, svisker og hvitløk.

En god fløtesaus og fløtegratinerte poteter.

En god amaronevin, så er kvelden reddet. Bare vær obs på om du skal ha rødvin til maten, så dropp tyttebær. Da er rognebærgele tingen.

 

JEg ble virkelig overrasket over fenomenet tyttebær / rødvin. Trodde slettes ikke på det. Hvertfall ikke at det var så ille. Så måtte prøve under min følrste tiurmiddag. Joda, det ødela omrent alt. :roll:

 

 

Lykke til!!! 8):mrgreen::D

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode forslag. Det er slik jeg egentlig hadde forestilt meg det, å steke den "kalkunstyle" med stuffing og innslag av vilt- ingredienser. Jeg tenker også å fryse den hel etter flere råd om dette slik at fuglen bevares best mulig. Rådet om ikke å kombinere tyttebær og rødvin har jeg også hørt om.

 

Har ellers noen gode viner på lur som jeg mener kan matche denne ekslusive maten:-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...