Jump to content

Fjerne smultring i 9,3 .


Bugten

Recommended Posts

Har lada 9,3x64 i lengre tid, med RWS-hylser. Dei er sikkert lada om 15-20 gonger og har blitt gløda no og då.

Har halspressa, men likevel har det danna seg ein smultring i overgong skulder / hals.

 

Denne er det vel best å fjerne innvendig (?) , men fres til dette formål har eg ikkje klart å oppdrive.

Har Forster-trimmar. Men dei leverer ikkje "inside neck reamer" til .366 seier Trond (Hjemmelading).

Han kunne heller ikkje sjå at andre levrandørar hadde dim`en.

 

Alternativet er vel å dreie av på utsida, men er dette god praksis ?? Ser for meg dette som litt "skummelt", dvs bruddanvisning , lite kontroll på godstjukkleik i overgang hals / skulder osv. Er eg på bærtur her ?

 

Tar imot råd med takk !

Link to comment
Share on other sites

L.E.Wilson lager til deg, men det er både dyrt og du trenger en sinclair\wilson trimmer. $48. Pluss trimmer

Det er vanlig å ta å frese smultring utenfra, men det må halsen ekspanderes for å flytte messingen utvendig. Finner ikke ferdig verktøy hverken hos sinclair eller K & M

i din dimmensjon.

Det aller meste går vel an å få til, men jeg kan ikke dytte deg i rett retning. Er dessuten en rookie i hals fresing. Men i mine kaliber er det lett å skaffe verktøy.

Link to comment
Share on other sites

Ikke i utgangspunktet noe problem å fjerne på utsiden, men forestertrimmeren din er ikke tilstrekkelig til jobben. Du skal fjerne litt god, men ikke så mye at du tar vekk noe fra skuldra - den skal du såvidt touche.

 

Men, er du sikker på at det er verdt jobben etter at disse hylsene tross alt har jobbet nærmere 20 ganger allerede?

Link to comment
Share on other sites

Kan sjølvsagt kjøyre nye hylser, men syns i utgangspunktet ein smultring var litt for lite problem til å kassere denne lotten på 100 hylser

Hadde tenkt å la dei gå so lengje halsane ikkje sprekk og det ikkje blir urovekkjande tynt med gods ved trykkringen .

 

Må inrømme at eg ikkje har prøva forestertrimmeren til utvendig fresing endå , men den "er ikke tilstrekkelig til jobben" also ?

 

 

Ole-Johan og 35VRM; dersom de veit om ein innvendig brosj til 9,3/.366 so fortel meg kvar eg kan få tak i den !

Link to comment
Share on other sites

Min egen erfaring er at det er lettere å fjerne smultringen når hylsa er skutt. Bruker da innvendig brotsj. Bruker jeg en ekspander blir ikke hylsa 100% slett innvendig. Ergo blir tykkelsen ujevn når en freser utvendig igjen.

 

Men da er du avhengig av perfekt forhold mellom neck på kammeret og halstykkelse på hylsa - har du et slikt forhold at dette passer perfekt? Hvis ikke vil man kunne fjerne for mye gods av hylsehalsen som igjen medfører til at bushingstørelsen må ned og patronspillet blir (for) stort.

Link to comment
Share on other sites

@Nissefar. Er nok heldig at diameterene passer for meg, men hvorfor skulle patronspillet bli for kort?

 

Har vel opplevd at ekspandere er av forskjellig diametere også.

 

Om en velger å gå utenom de vanlige hylsetrimmerene finnes det justerbare brotsjer å få kjøpt. Men ikke regn med en ferdig rigg. Har sett hylseholdere som kan settes i søylebormaskin. Der vil vel en justerbar brotsj gjøre det brukbart.

 

mvh

 

35 VRM

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...