Jump to content

litt for slank


jegerjon

Recommended Posts

hei har en dachs på 2 år og 4 mnd.

en hann hund.

han er veldig tynn og jeg klarer ikke å få han til å legge på seg.

forer med eukanuba høy energi for og frysetørket vom.

 

dyrlegen anbefalte royal canin valpefor,prøvde dette men hunden likte ikke foret så godt,og la heller ikke på seg.

 

opdretter sa at tispa hans hadde samme problemet,men etter 3 år begynte ho å legge på seg,er dette vanlig,og har noen eventuellt noen tips av kosttilskudd for å få litt mer kjøtt på beina.

 

hunden er i mye aktivitet med jakt,jakttrening og lange gåturer samt jevnlige joggeturer.

 

takker for tips

Link to comment
Share on other sites

En jeg kjenner hadde samme problemet. Han skiftet til Norwegian Polar fòr. Det hjalp veldig i hans tilfelle(Dachs dette og). Jeg har ikke prøvd foret selv, men i omgangskretsen min bruker flere og flere dette.

 

Jeg bruker også Norwegian Polar til min jämthanne på drøyt året. Bikkja spiser nå maten med en gang, det er billigere, og rødfargen i pelsen fra Eukanuba-fóret er i ferd med å forsvinne :D

Link to comment
Share on other sites

Kan anbefale Norwegian Polar her også. Det inneholder 45% protein og 30% fett, og er rakettfuel for aktive bikkjer. Alle bikkjer liker den maten, garantert.

 

En hund må dessuten fôres mye mer i aktive perioder enn under late båndtvangsdager. Begynn oppforinga minst et par uker før jakta, eller fôr ekstra i et par dager før den lange krevende fjellturen. Jeg fôrer opptil dobbelt så mye i aktive perioder som ellers, gjerne fordelt på to måltider istedet for ett daglig.

 

Har du dessuten gitt bikkja di ormkur? Lurt å gjøre det et par ganger i året. :)

Link to comment
Share on other sites

hei. har og ein dachs som sleit veldi med vekta i sine yngre dager.

han vart ikkje nåkke tyngre uansett ka me forte me. nå i ein alder av 4 er han normal og legg på seg visst det blir for mykje mat og lite aktivitet

Var på ei utstilling ein gang og da sa dommeren ,i hate when people starve their dogs so they would look good! da blei vi ganske :shock: både eg og fruen + dei andre på utstillinga for han sa det høgt og tydeligt :roll:

 

så me gjekk te vetrineren vår og spurte om det var nåkke gale sia han var frisk og rask men, han sa att han er bare av den slanke type. så det er vel som med enkelte mennesker nåkken ligg lettere på seg enn andre :wink:

Link to comment
Share on other sites

blanding mellom en ribbevegg og en radiator

He, he... Samme her, men dette er vel et kjent problem på spetsen. Har prøvd omtrent alt av for, inkludert masse kjøtt og fett iblandet i tørrforet. Hjelper ikke det minste. Ikke alltid han gidder å spise rått kjøtt en gang... Så jeg har slått meg til ro med samme konklusjon som BusterGutten.

Link to comment
Share on other sites

ormekur får han 3 ganger om året.

 

ser at flertallet annbefaler NP,skal prøve å gå over til dette,bare litt synd jeg storhamstret eukanuba på høsttilbudet:)

det er nok litt med hunder som oss mennesker at noen har lettere for å legge på seg en andre, men ser på det som en fordel at han har litt å tære på på høsten med mye jaging. ikke akkurat feite han opp,for det er vel like usunt med jojo-slanking for en hund som for oss:)

 

velvel...takk for gode invendinger,og skit jakt til alle sammen!!

Link to comment
Share on other sites

Norwegian Polar er "bløtt" på den måten at det har konsistens litt fastere enn leverpostei og lukter fersk leverpostei. En oppdretter jeg vet om har fora med dette i mange mange år uten at han har påvist mer tannstein enn ved foring med tørt. Hvis det var det du tenkte på.

Link to comment
Share on other sites

Både tannstein og at han kjøteren her i huset har vist tendenser til å stå mer med krom rygg enn noe annet mens han får bløt mat. Men nå får han ett fòr som han fungerer veldig bra på, men han røyter en del og legger ikke på seg nevneverdig, men så går han heller ikke ned noe særlig nå i jakta. Men husfruen er veldig ivrig på at jeg skal finne noe fòr som er mer "gulvvask-vennlig".... :?

 

Også vil jeg gjerne ha på'n noen kilo til mot vinteren og snøre-sesongen :)

Link to comment
Share on other sites

Dette er (som regel) bløt mat ved servering, ja. Den kommer i 20 kg's plater som du så knekker opp i 1 kg's blokker. Knekkes enklest ved å sette en (billig) kniv ned i perforeringene, og gi et lett dunk med hammer eller baksiden av en øks. Ved å tine disse blokkene i kjøleskap får de konsistens som leverpostei. For å gi noe å tygge på gir jeg i varierende grad noe tørrfor i tillegg. Noen ganger får han også blokken rett fra frysen (kan deles med øks). Da blir han liggende å jobbe en stund før han er ferdig.

 

(Ser Ranger svarte før meg, men har jeg skrevet, så har jeg skrevet...)

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan legge til at NP ikke inneholder karbohydrater (det vi folk gjerne blir feit av), men mye energi. Jeg sakser litt fra Norwegian Polar sine egne opplysninger her:

 

"Laget av veterinærkontrollerte slakteriprodukter, vom, struper, lunger, lever, kjøttavkutt og fett m.m. fordelt på storfe, sau og gris, også tilsatt mais, vitaminer og mineraler. Foret er fullverdig (helfor).

 

Norwegian Polar hundemat brukes til alle hunderaser fordi hunden er en kjøtteter. Drektige tisper fores etter hold. Diegivende tisper melker mye og kraftig melk og dermed meget god tilvekst og utvikling av hvalpene. Tispen kan holdes i god hold hele tiden. Hvalpene fores kun med Norwegian Polar hundemat fra de begynner å spise med resultat :

muskulatur, senefester, benbygning, blank pels og tilveksten blir tilfredsstillende. Norwegian Polar hundemat brukes også til voksende, hardtarbeidene og aktive hunder (jakthunder) fordi hundematen inneholder 5500 kcal. pr. kg. tørrstoff.

Norwegian Polar hundemat er meget lett fordøyelig og gir lite og fast avføring. Foring av hund generelt er å kjenne og se på hundens hold. Blir den fet, for den mindre og mosjoner. Bruk aldri et dårlig for som slankemiddel. Et dårlig fordøyelig for kan føre til hårslipp, kløe, flass, allergi (immunforsvarsvikt), løs mage, spisevegring med dertil vitaminsvikt. Norwegian Polar hundemat er et kjøttfor med riktig energifordeling med vitaminer og mineraler og er et ernæringsriktig for til alle kjøttetere, fungerer best ved å ikke blandes med annet for."

 

Jeg er helt sikker på at tørrfôr av bra kvalitet kan være like bra, men jeg liker idéen med å gi kjøtt til en kjøttetende rase. Den tanken er bikkja mi HELT med på! :lol: Ikke krummer han ryggen av dette foret heller, han er jo vant til at dette er det han får.

 

PS: Jeg er ikke kjøpt og betalt av Norwegian Polar. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg plages med min elghund, en liten hanne, veier bare 17 kilo og jeg kjenner ribbeina godt når jeg stryker han, kan og skimte de igjennom pelsen nån ganger..

 

Han har for tillgjennelig når han er inne men han spiser lite.. Har brukt labb fram til nå, men kjøpte nettopp eukanuba men virker ikke som han liker dette heller.. men han er frisk og rask, pigg, jager elg når han kan:)

 

Må jeg prøve og bytte for? noe jeg kan ha ilamme foret så han liker det bedre, og er det noe hundene ikke skal ha uten om sjokolade??

Link to comment
Share on other sites

Må jeg prøve og bytte for?

JA! :D Prøv Sportsmans pride eller noe som helst annet, bare du får på bikkja noen kilo :)

noe jeg kan ha ilamme foret så han liker det bedre, og er det noe hundene ikke skal ha uten om sjokolade??

 

Ting du kan ha i er vel fiskeolje (ikke tran, men olje laget for hunder) eller storfekjøtt eller lignende (du får vel kjøpt frosne blokker for noen få kroner gjennom provit og andre leverandører)..

 

Og ting hunder ikke skal ha: Ting som er farlige for dem :D Med andre ord, ting de ikke er vant med å få. Min har fått sjokolade fra ung alder, og reagerer ikke på det. Men druer og rosiner får ikke han, da jeg veit noen hunder reagerer på det (også spiser'n det ikke heller :D).. Nøtter er det noen som reagerer på, mens andre ikke tåler melkeprodukter og slike ting.

 

Hunder kan i grunn spise alt, bare de er vant med det. Men det er ikke så farlig for dem å få det vi synes er godt, gi dem heller ett griseøre eller en Denta-stick eller noe, det settes ihvertfall pris på her i huset. :)

Link to comment
Share on other sites

Selv har jeg hatt god erfaring med Appetitt sitt Energi fôr. Embla kom opp på skikkelig matchvekt, mens Ida faktisk ble litt vel rund over ryggen, så hun får en noe mindre rasjon enn Embla. Har brukt dette fôret i ett år nå og er godt fornøyd.

 

Veit også om andre som har sett denne effekten ganske fort av dette foret...

Link to comment
Share on other sites

Og ting hunder ikke skal ha: Ting som er farlige for dem :D Med andre ord, ting de ikke er vant med å få. Min har fått sjokolade fra ung alder, og reagerer ikke på det.

Dødelig dose med lys sjokolade er omtrent 60 gram pr kilo hund. Jo mørkere sjokoladen er, desto farligere er den. Jeg skjønner ikke hvorfor du skal gi hunden din sjokolade når du vet at det er giftig? Ville du gitt barnet ditt sigaretter og la det røyke, fordi det ser jo ikke ut til å være skadelig der og da? Hunden reagerer øyensynlig ikke på noen biter sjokolade, men det ER gift for dem...

 

Andre ting en hund absolutt ikke skal ha er kakao, og rå løk. Vi har vel en egen tråd ett eller annet sted her om hva hunder kan spise eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Hunden reagerer øyensynlig ikke på noen biter sjokolade, men det ER gift for dem..

 

Dårlig vane, men her dreier det seg om ei rute i løpet av noen dager på jakt liksom, ingen mengder :D Men er vel ett år sida forrige biten nå tenker jeg.. :D

 

Men ja, det er jo i grunn idiotisk å servere gift, når du setter det på spissen sånn :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...