Jump to content

Hvilken butikk og forslag til våpen!


cesc-15

Recommended Posts

Hei.

 

Har akkuratt bestått jegerprøven, skal jakte med lånt våpen på småvilt i høst, men har planer

om å kjøpe meg mitt eget våpen til våren slik at jeg får trent på lerduer med det over sommeren..

 

Jeg er bosatt i Drammen, og skal bruke ca 10,000 kr på ett våpen. (har hørt man må ut med det får å få ett tillpasset våpen)

 

Mitt spm er: Hvor burde jeg dra å handle det våpenet, ett sted jeg er sikker på å få god hjelp og at de kan faget sitt!

 

Og har dere noen direkte anbefalinger av våpen så kan dere komme med det..

 

Tusen takk til alle dere som tar dere tid til å hjelpe oss nybegynnere!

Link to comment
Share on other sites

Jeg og har sett en del klaging på dem her inne, men det er vel ingen butikker som ikke har noen misførnøyde kunder.

 

 

Har så vidt vært innom Jaktdepoet, og så på noen hagler for å komme igang med å velge mitt første våpen.

 

De anbefalte da en Bettinsoli Nexus hagle, har søkt litt her på forumet og den hagla går under flere navn, og det har vært en del som sliter med klikk og dobbelskudd..

Link to comment
Share on other sites

Mitt beste råd når det kommer til kjøp av hagle til 10000, kjøpt brukt. Og betal heller en børsemaker til å tilpasse stokken i etterkant. Du har muligheten til å få ett mye bedre våpen til en fornuftig penge. Min mening er at de fleste nye hagler til rundt 10000 er rett å slett overpriset i forhold til en star baikal.

Link to comment
Share on other sites

Mitt beste råd når det kommer til kjøp av hagle til 10000, kjøpt brukt. Og betal heller en børsemaker til å tilpasse stokken i etterkant.

Kunne ikke sagt meg mere enig...

Hadde jo vert bedre med et våpen som kosta 20 nytt til 10 brukt enn 10 for et som kosta 10 nytt.

Uansett hvordan en snur på det så har en et våpen som er mere verd en hva en betalte for det..

:wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg og har sett en del klaging på dem her inne, men det er vel ingen butikker som ikke har noen misførnøyde kunder.

 

 

Har så vidt vært innom Jaktdepoet, og så på noen hagler for å komme igang med å velge mitt første våpen.

 

De anbefalte da en Bettinsoli Nexus hagle, har søkt litt her på forumet og den hagla går under flere navn, og det har vært en del som sliter med klikk og dobbelskudd..

Har bare positive ting og si om Jaktdepotet, ta en tur og se hva de har :D .
Link to comment
Share on other sites

siden du bor i Drammen-hvorfor reise utenbys? har jo jaktdepotet like rundt hjørnet... har sett mye klaging her inne over den sjappa, men min erfaring er vel bare positivt :D

 

høres bra ut men hvordan får du tak i de hvis du ikke kan gå i butikken?

har masa på eposter for å få kjøpe ei 17 hmr. nå har jeg jg endelig fått svar at riflene har kommet. men får ikke noe annet enn telefonsvarer og har sendt epost om de vil ringe meg så jeg kan få bestilt. nå tror jeg at jeg snart gir opp!

 

kan vel ikke true de til å selge meg noe??? må gå inni hampen godt den butikken..

Link to comment
Share on other sites

(...) har planer om å kjøpe meg mitt eget våpen til våren slik at jeg får trent på lerduer med det over sommeren (...) skal bruke ca 10,000 kr på ett våpen. (har hørt man må ut med det får å få ett tillpasset våpen)

 

Eg ville bare nevne eit synspunkt. Det er sjeldan vits å få tilpassa ei hagle om du ikkje har skote ein god del med hagle frå før. Som fersk skytter er det veldig sjeldan at ein kaster opp hagla dønn likt kvar einaste gang, og du vil ikkje ha maksimalt utbytte av eit våpen som er skreddersydd deg. Difor vil eg råde deg til å vente med å tilpasse hagla til du har fått ein god del skot og mykje tørtrening "i kroppen". Altså: Finn deg ei hagle som passar deg bra, men sett igjen litt pengar og vent med fintilpassinga.

Lykke til med haglevalget kompis! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Helt enig med Junell om at du bør vente litt med tilpassinga.

Vil også sterkt anbefale deg å ikke kjøpe Bettinsoli. Ser veldig fine ut på utsida, men er laget av grautstål.

Har ennå ikke vært borti en Bettinsoli uten problemer med avtrekk, sikring, tennåler, dobbeltavfyringer osv

Link to comment
Share on other sites

Etter hva jeg har lest meg til så er det Fair som produserer Bettinsoli, Diamond,Exxo og Licoln?

 

Er dette ett problem på alle typene eller er det bare Bettinsoli som har det problemet?

Hvis dette er en gjengangerfeil må de vel få det i orden en eller annen gang!

Link to comment
Share on other sites

Får kanskje prøve å være litt mer spesifikk i hva jeg mener med mitt siste innlegg. Alle de merkene du nevnte har ikke noen fordeler fremfor rimeligere våpen som yldiz og baikal. Anbefaler ingen å kjøpe noen av delene egentlig, men skal man handle i den "billige" prisklassen så er forskjellen ubetydelig på hagler fra 3-5000 og til de rundt 10000.

 

Har forøvrig sett at skb 505 har falt mye i pris i det siste, og nærmer seg 10", kan være noe å se nærmere på. Fabrikken gikk vel konkurs, men kjøper man av forhandler i Norge så ordner det seg uansett vis det skulle bli noen problemer.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ingen som har noe positivt å si om Bettinsoli?

Av de jeg har løftet foreløpig er det den som har passet best..

 

Men får litt kalde føtter da flesteparten er negative..

 

Hvis jeg rekker det skal jeg en tur til Kongsberg i morgen og kikke litt..

Får vel prøve Lanber og SKB 505 tenker jeg..505`n koster litt over det jeg har tenkt å bruke men...

 

Regner med at det er mange som har gått over det man har tenkt å bruke..

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville tatt turen til Oslo og Norsk Jakt. Ikke for å selge deg en hagle, men for å se på utvalget av det som er. Få info om det som er på markedet og litt info om kvaliteten på det. Det er mange hagler som er laget for det norske markedet. ikke at det betyr at de er best for norsk klima. men for at de er kjøpt inn i tusenvis og fått norske navn. Styr unna noen av disse. Er som å kjøpe hagle på COOP. Du får en hagle, men ikke mer.

Finn deg en pris du ønsker å legge deg på. Ikke lås deg helt opp i den, men finn deretter en hagle som du vil bli fornøyd med og som passer din kropp og skytestil/bruk. Tenk på at du skal ha haglen i mange år fremover og styr unna en billig førstehagle. ikke at jeg sier du skal kjøpe deg en perazzi med en gang, men det er mange å velge mellom.

De fleste kjeder og importører har sine egne merker og navn på hagler. Dette er hagler de tjener godt på og vil at det skal selges mange av for å tjene mest mulig penger. Jeg kunne sikkert fortalt deg masse om forskjellige merker, men det vil jeg ikke gjøre her.

For meg er hovedsaken at du finner deg en hagle du har råd til, som du føler deg komfortabel med og som passer deg eller kan tilpasses deg.

Kom deg ut i skauen å ha det kos på jakt.

 

Lars

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Ingen som har noe positivt å si om Bettinsoli?

Av de jeg har løftet foreløpig er det den som har passet best..

 

Men får litt kalde føtter da flesteparten er negative..

Bettinsoli produserer O&U haglene til Franchi og Franchi er jo kjent for å være bare herk :-)

Bettinsoli Nexus = Franchi Falconet Pro.

Link to comment
Share on other sites

Vær obs på at baikal + noen av tyrker modellene kun er trykktestet til 90mpa=900bar, de kan skyte stål

men ikke patroner som overtsiger 900 bar som for eks wingmaster. Har en franchi fast white halvauto, og den

fungerer prikkfrit, disse produseres ikke av betinnsoli men på benelli armi fabriken, det står det ihvertfall i papirene

jeg har på hagla + at det står på løpet benelli armi made in italy.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Ingen som har noe positivt å si om Bettinsoli?

Av de jeg har løftet foreløpig er det den som har passet best..

 

Men får litt kalde føtter da flesteparten er negative..

Bettinsoli produserer O&U haglene til Franchi og Franchi er jo kjent for å være bare herk :-)

Bettinsoli Nexus = Franchi Falconet Pro.

 

Det forklarer iallefall hvorfor o&u haglene til franchi har vannvittig mye dårligere kvalitet enn halvautoene deres !

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...