Jump to content

7x57r helmantel


martyfeldman

Recommended Posts

Heisann.

 

Jeg var uheldig og bød på en drilling på egun her i vår, så nå er jeg den lykkelige eier av en sauer i 16/7x57r.

Denne vil jeg bruke på vinterrype, og da ser jeg for meg å lade helmantel for å unngå kjøttfarse. Er det noen som har ei kule med ladedata de vil anbefale? S&B og partizan ser jeg er billige, men er presisjonen brukbar på disse? ...jeg sliter med å finne ladedata til dem(vihtavuori).

 

På forhånd takk.

Link to comment
Share on other sites

Med de prisene Norma opererer med, er nok ferdigrulla uaktuelt. Dessuten har jeg hørt/lest at enkelte sliter med presisjonen med normas helmantel. ...men dette er vel klassisk drillingproblematikk; mye må prøves før man finner ei kule som går bra, og det som funker i ei børse, kan spre som fy i ei anna.

 

Kuler er greit å få tak i, som nevnt s&b og partizan. Problemet er ladedata til disse.

 

Evt. kan jeg bruke blyspiss hvis den har så treg ekspansjon at rypa ikke sprenges. Men helst mantel.

 

Så om noen har gode råd, sleng dem hit!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt tiur med Swift A-frame i .30-338 og resultatet var upåklagelig, så ikke utgangshullet uten å flå fuglen. Har selv skaffet meg en drilling fra Krieghoff i 7x57R og har valgt en 140 grains Swift A-frame som "universalkule" og jeg har tru på at denne fare skånsomt mot både fugl og rådyr.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan fungerer A-Frame`n som universalkule? Har selv akkurat samme "problemet". Vil tro den farer pent med fugl, men ekspanderer den noe særlig i rådyr?

 

Jeg har skutt ett rådyr med .30-338 og da brukte jeg 180 grs A-frame utgangshastighet var 920 M/S avstand til rådyret var ca 50 meter og vinkelen var skrått forfra, kula gikk inn ved siden av halsen på høyre side og utgangen var bak på venstre skinke.....låret var helt ålright og det ble ei fin steik utrulig nok. Kula hadde nok ekspandert, men gir ikke fragmenter som ødelegger som Nosler Partition

 

Skuddreaksjonen var; slå av lysbryter`n..!

Link to comment
Share on other sites

Med de prisene Norma opererer med, er nok ferdigrulla uaktuelt. Dessuten har jeg hørt/lest at enkelte sliter med presisjonen med normas helmantel. ...men dette er vel klassisk drillingproblematikk; mye må prøves før man finner ei kule som går bra, og det som funker i ei børse, kan spre som fy i ei anna.

 

Jeg bruker Normas 150grs FMJ i min 7x65R. Den går helt fantastisk. Skjøt 2 små ender med den for en uke siden. Den første på 100-110m og den andre kunne jeg måle sånn ca. med GPSen. og ble klokket til 136m.

Prøvde med 160grs A-Frame i går men det gikk dårlig. Må prøve noen andre ladninger og evt. krutt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Har selv skutt 20+ rådyr med 7mm Swift A-frame 140g i 800m/s når jeg hadde 7mm-08. Slaktene var mer fillete enn det jeg har opplevd med over hundre rådyr skutt med 6,5x55 og 140g Nosler.

Kompisen bruker 140g Swift i 7x65R og det sprenger mat-fugl i fillebiter!

Har selv kombi i 7x57R, og fikk tilbake godkjent søknad på kipplauf i samme kaliber i dag, så jeg er også intresert i helmantel-ladning som går godt i kaliberet.

Bruker i dag Hornady 139g Interbond over 47g N160 (V0=770m/s), og den "steller veldig pent" med rådyra, men det som er mindre enn rev synes å "gå i lufta".

Link to comment
Share on other sites

Heisann.

 

Jeg var uheldig og bød på en drilling på egun her i vår, så nå er jeg den lykkelige eier av en sauer i 16/7x57r.

Denne vil jeg bruke på vinterrype, og da ser jeg for meg å lade helmantel for å unngå kjøttfarse. Er det noen som har ei kule med ladedata de vil anbefale? S&B og partizan ser jeg er billige, men er presisjonen brukbar på disse? ...jeg sliter med å finne ladedata til dem(vihtavuori).

 

På forhånd takk.

Jeg har brukt Partisan helmantel i et par av mine kombier med godt resultat. Denne kula er forholdsvis rundneset og er godt egnet på fugl. Kula var 175 grain og jeg brukte i følge mine gamle data 45 grain N-160. Topp presisjon i begge kombiene. ca 690 m/s. Dette er mange år siden, og jeg mener du bør starte minst tre grain lavere. Jeg fikk soting på hylsene opp til 44 grain, men prøv selv. I en drilling starter en forsiktig. :!:

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte Norma helmantel hos Landrø for noen år siden. Hadde ikke på lager, men de hadde de i butikken til neste dag, så det ordnet seg fint det. Presisjonen er meget bra i min Krieghoff og jeg lader de slik at jeg får samme treffpunkt som ferdigkjøpt. Snakk med Landrø, så fikser de vel kuler til deg.

Link to comment
Share on other sites

takk skal du ha, asterix. Skal prøve ladningen utpå vinteren når jeg har fått kjøpt kuler. Har fått bra presisjon med div. bly/hullspiss i drillingen, men jeg tør ikke tenke på resultatet om jeg skulle prøve dem på rypa. Ser forresten i ladedata for andre 175gr. kuler at 45 grains med n160 er i overkant av maksladning. Tipper det blir å begynne på drøyt 40.

 

,300sav; Trond Alvestad fører norma helmantel, har du/vet du av ladedata for vihtavuori?

 

God jul, folkens...

Link to comment
Share on other sites

Normas 150grs FMJ kan være ei litt tricky kule å få til å gå godt i enkelte våpen, men jeg var heldig i drillingen:

 

22052009073200a5b9de003d49cdb9.jpg?58

 

Ladninga her er 44grs av N19(urp) i normahylser. En ting å ta hensyn til ved kruttvalg er pipelengda.. Enkelte drillinger har ganske korte piper, så da synes N19/urp/Vv150 et bedre valg enn Vv160 med 150grs kuler..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...