Jump to content

Hvor lang/kort pipe ER lov???


Buster

Recommended Posts

Nei, loven og PODs praksis er fortsatt ikke sammenkjørt (altså er det 47cm som fortsatt er det POD godkjenner uten krangel og lovtrekkere). Håper på at det blir på europeisk standard (som jeg har forstått er 40-41cm????). Altså en betydlig mere håndterbar lengde for en god del aplikasjoner (samt viktigst av alt, noe som gjør handel og godkjenning av våpen enklere). Men det er vel å tro på julenissen, POD og Departementet har aldri klart å bruke hodene til noe som ligner fornuft før. Så hvorfor forvente det nå. :x

Link to comment
Share on other sites

Og HVA måles?

Støtbunn til munning.

 

Alm fikk jo rettens medhold i at de kunne kappe pipa under 47cm på heldemperne de lager, men om POD går med på at dette skal gi presedens hvis andre prøver seg på det samme, se det ville jeg ikke satset sparepengene mine på

Link to comment
Share on other sites

Det var såvidt nevnt ett rundskriv på SL

Dette rundskrivet gav visst tillatelse til 43cm hos ettersøks ekvipasjer...

Men har ikkje nr på rundskrivet og kan ikkje garantere for gehalten i dette.

Så du får sjekke hos pod/dir

Før du kapper :wink:

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg ser gir ikke rundskrivet noe minste cm krav til hundefører børse, der står følgende:

 

" Når det gjelder rifler skal minimumslengden på løpet være 47cm. Det kan gis dispensasjon til kortere jaktrifler til hundefører med ettersøkningshund, som skal bruke våpnet ved sporing av skadeskutte dyr."

 

I hht. rundskriv 2004/10 pkt. 2.

 

Rundskriv som omhandler våpenlengde er:

G-80/94.

2004/10 pkt. 2.

 

Dette er tatt ut av A Walls samensatte våpenrundskriv (anbefales).

 

Ville ha søkt om disp ned til 40cm om jeg var hundefører.

 

I dette rundskrivet står det forøvrigt også at fast lyddemper o.l "inngår ikke i pipelengden" Noe som vi jo vet POD har tapt i retten mot Alm på. :twisted:

Link to comment
Share on other sites

I dette rundskrivet står det forøvrigt også at fast lyddemper o.l "inngår ikke i pipelengden" Noe som vi jo vet POD har tapt i retten mot Alm på. :twisted:

 

Nja...

Det påtalemyndigheten (ikke POD... Ikke bland utøvende og dømmende makt her, selv om enekelte i POD ser ut til å slite med å skille mellom Lovgivende og utøvende...) tapte på, var vel hvorvidt det var å regne som en vesentlig endring å kappe ned pipen til det bruket en ALM børse er. Og dette var vel før det rundskrivet kom... som da sier noe om pipelengde.

Link to comment
Share on other sites

Så langt jeg vet så har Vingemutteren har helt rett i sine innlegg.

Jeg fikk godkjent kapping til 40cm på min modell Seven i 308 ettersom jeg har ettersøkshund. Har satt på den minste ALM demperen for å ta vekk den verste smellen.

Det har blitt ei hendig fin file når jeg går med hund :lol:

Link to comment
Share on other sites

Så langt jeg vet så har Vingemutteren har helt rett i sine innlegg.

Jeg fikk godkjent kapping til 40cm på min modell Seven i 308 ettersom jeg har ettersøkshund. Har satt på den minste ALM demperen for å ta vekk den verste smellen.

Det har blitt ei hendig fin file når jeg går med hund :lol:

 

Nøkkelfrasen her er vel "godkjent kapping"? Som i at jeg da antar at det er søkt om det , og gitt tilatelse til det.

Er ikke gitt at undertegnede og vingemutteren motstrider hverandre. Fra min side ønsket jeg å presisere at det VM refererte til var en sak om "vesentlig endring" av et våpen. Ikke om pipelengde i seg selv. Det er altså ikke gitt at en kan kappe ned en pipe til under minste spesifiserte lengde pr dags dato, uten at det kan få strafferettslige følger for deg. Så lenge det da ikke er gitt en tilatelse fra et våpenknotor til å gjøre det.

Link to comment
Share on other sites

La meg spesifisere at her har Hassel helt rett (i tilfelle noen missforsto meg). Man må for all del ikke kutte noe under 47cm uten å ha godkjent løyve.

 

Anngående Alm saken: Hassel, der hadde jeg misforstått hva som var grunnlaget for den saken med Alm. Takk for korrigeringen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...