Jump to content

Bøker med ladedata?


fredrik

Recommended Posts

Hei

Ser hjemmelading.no selger noen bøker med ladedata. Da jeg liker å ha ladedata helt 100%, så har jeg lyst å bestille en, men f.eks Nosler sin bok, er vel kun Nosler-kuler der, eller?

 

Og slike ladetabeller hjelper lite om de ikke bruker rett krutt, om det er bare amerikansk krutt, så blir ting fort vanskelig..

 

Hvilken bok bør man kjøpe?

Link to comment
Share on other sites

Den har jeg (selvfølgelig) 8)

 

Men altså, har nettopp fullført boka, i dag faktisk, og når jeg ser i ladetabellene for 223, så finner jeg f.eks ingenting som matcher Nosler 52gr..?

 

Men kan jeg f.eks ta utgangspunkt i 50gr. Nosler ballastic tip (som er samme som 52gr. jeg har)?

 

Kulene jeg skal lade nå i første omgang er 35gr hornady x-max, 50gr hornady v-max og 52gr. Nosler ballistic tip.

 

Skal og se om jeg får fatt på noen 60gr kuler for å teste i rifla mi (riflestigning på 1:12).

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar :)

 

Jepp, vil nok ikke bevege meg inn på max-ladinger med det aller første uansett :) Blir nok å ta ting meeeget gradvis i starten, for så å gjøre ting bare vanlig gradvis :lol:

 

Du skulle ikke ha et tips til en konkret 60 grains kule som er kort og butt? Hadde vært gøy å sammenlignet litt, spes. om jeg skal forsøke meg på litt lengre hold etterhvert, da vil jeg ha så tung som mulig i min rifle.

Link to comment
Share on other sites

Visst ikke engelsk lesing er et problem vill eg annbefale Ladeboken til Hornady.

De første 80-90 sidene innheholder det du trenger og vite om lading pluss en del utroligt bra bilder.

En del av illustrasjonene inni der er genialt bra!!

Og bonusen er jo sef at en får dataene på Hornady sine kuler.

Er blandt annet data på Vihtavuori krutt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nei, overhodet ikke. Etter min mening en av de beste ladebøkene på markedet, helt på høyde med VJ Ladebok nr 4 (som er den beste utgaven av de norske).

En viss språkbarrierer er det for de aller fleste av oss, men med restene av ungdomskoletysken og en ordbok kommer en igang og etterhvert leser en boka uten å tenke på at den er tysk.

 

Liker forresten også Ladeboka fra Lee.

 

Ingen av disse er noen voldsom kilde til data med "Norske" krutt, om det er det som er målet, men en får aldri nok bøker (være seg ladebøker eller andre:-))

Link to comment
Share on other sites

Skjønner :)

 

Er helst bøker med gode ladetabeller med "norske" krutt jeg er på utkikk etter..

 

Tror helt ærlig jeg ville hatt større utbytte av å lese en bok på engelsk eller norsk, kontra den tyske. Da jeg enkelt og greit ville forstått lite, selv om jeg kan en del tysk..

Link to comment
Share on other sites

Liker forresten også Ladeboka fra Lee.

Boka frå LEE er super. Den har ikkje alt av nordiske kuler og krut, men nok til at den er eit veldig godt tilskot i ladebiblioteket. Dessuten har den dimensjonsteikningar av dei patronane det er oppført ladedata til, noko som er veldig fint når ein sit å dagdrøymer om eit supersært våpen-/patronprosjektet som verden heldigvis ikkje er klar for enda. :lol:

 

(...)Men en får aldri nok bøker (være seg ladebøker eller andre:-))

Amen. :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...