Jump to content

Valg av caliber ved bytte av løp


308 Sako

Hvilket caliber for neste løp?  

15 members have voted

  1. 1. Hvilket caliber for neste løp?

    • 6XC
      4
    • 6x47 Swiss Match (RUAG CH)
      0
    • 6,5x47 Lapua
      8
    • Andre forslag
      3


Recommended Posts

Hei kammer venner.

 

Jeg har i dag en Sako M591 i 243 win som jeg bruker på jaktfelt.

Liker dette caliberet veldig godt, men løpet blir raskt "utbrent"

 

Hvilket caliber bør jeg velge neste gang til denne rifla?

 

Skal ta hensyn til kostnader med tanke på lading, levetid på løp og presisjon.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

.Jeg har i dag en Sako M591 i 243 win - , men løpet blir raskt "utbrent".
(Kuttet unødvendig sitering. Jegermeistern.)

Hvor hardt lader du, siden du sier att løpet blir raskt utbrent?

Det er da ikke nødvendig å lade det til maks for jaktfelt.

Bruk ett raskere krutt og lad det ned.

90grain Lapua Scenar til rundt 900ms gir deg lengre levetid på pipa.

Link to comment
Share on other sites

Av de du har listet opp, 6,5x47 helt klart. 6XC er i mine øyne overkill for formålet, en 6BR vil være betydelig bedre om du får den til å mate og for holdene du opererer med trenger du egentlig ikke den ekstra farten - da kan du like gjerne kjøre på med 243 Win en gang til.

 

Kuletilgangen på 6,5 mm er såpass hyggelig at det alltid er et alternativ, dog er 6,5x47 hylser noe dyre. Sånn sett er det selvsagt fristende å nevne gode gamle 6,5x55 ... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har i dag en Sako M591 i 243 win - men løpet blir raskt "utbrent".

Hvor hardt lader du, siden du sier att løpet blir raskt utbrent?

Det er da ikke nødvendig å lade det til maks for jaktfelt.

(Kuttet ned siteringen. Jegermeistern.)

 

Jeg har prøvd å både lade mot max og med snillere ladninger, synes presisjonen blir bedre når jeg lader mot max.

Men neida, til jaktfelt er jeg enig i at man ikke nødvendigvis trenger sylskarp presisjon. Men er altid moro å få kulene til å gå best mulig uansett :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvd å både lade mot max og med snillere ladninger, synes presisjonen blir bedre når jeg lader mot max.

Men neida, til jaktfelt er jeg enig i at man ikke nødvendigvis trenger sylskarp presisjon. Men er altid moro å få kulene til å gå best mulig uansett :)

Hvilke krutt har du brukt når du lader snillere?

Har du forsøkt raskere krutt?

Link to comment
Share on other sites

Man tager en 243 ackley improved brotsj og endrer kammeret i den nye pipa(av rustfrittstål 1:10 stigning). Deretter brotsjer man lengden på halsen til 7mm lengde, modifiserer diesettet likedan. Hylser lager man av god kvalitet 30-06 messing. Brotsj hylsehalsen innvendig og lad med en 100gr+ VLD kule i moderate hastigheter. Kanskje får man da kontroll på utbrenning.

Dette har jeg ikke prøvd selv, bare lekt med tanken siden jeg ikke skyter med 6mm kaliberet enda.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt slik rifle. Den ble bygd om til 6mm BR. Mi børse matet som en drøm.

Fordeler med 6mm Br er lite krutt ca 28-32 grains med ei 105g kule

Hylser som er relativt rimelige under 6kr stk. Og lader du nøye holder hylsene minst 15ganger.

En annen fordel jeg verdsetter er å kunne se treffen i vilt uten at rekylen vipper meg ut av målet.

Bruker du demper? Da tåler 6mm br ca 12 skudd på rad før en tynn a-tec demper begynner å produsere plagsom mirage med kikkert innstilt på 14x forstørrelse.

Nå bruker jeg 6,5 grendel. Med litt av samme grunnene du nevner. Hylsa er dyr. (ca 9 kr, men en kan bruke 7,62x39 hylser, denne har som oftest stor tennhette og kan ikke lades sesielt hardt, har jeg lest). Men 6,5 kula er billig.

Jeg har brukt mine hylser(ca 500stk) i 2 børser og 3 løp. Noen av hylsene er nok brukt 20 ganger, men jeg har ikke full kontroll på sirkulasjonen av hylsene. Holder på å ordne løp nr 4. Ikke fordi løpet er utskutt. Men en "ny" sako vixen er på vei nordover.

Dagens 6,5 grendel pipe er ei sauer 200 pipe som var skutt 750 skudd med før jeg fikk den. Jeg har nå skutt ca 3000 skudd og har ennå meget god presisjon.

Kan ikke garantere at din sako mater 6,5 grendel, men den mater lettere i de fleste våpen jeg har prøvd den i enn feks 6mm br.

Bruker sjøl en sako 75 som tidligere var 243w, og selv om 6,5 grendel har PPC støtbunn(litt mindre) har jeg ikke opplevd feil pga det.

Er et par fordeler å bruke ei 308 kasse til en slik kort patron som er beregnet å bruke i AR 15 rifler med 223 magasin begrensniner.

Jeg bruker feks ei 8 g scenar. Ladedataene er utviklet for den litt svakere AR 15 rifla. Og har patronlengder på ca 57,5mm.

Kammeret i 6,5 grendel har plass til patronlengder på 60mm med denne kula. Og plass til litt mer krutt i hylsa.

Med ei 50cm løp får jeg 8g scenar opp i 750ms. Ikke all verden kanskje. Men når den samler fra 2,5-4cm på 300m blir det litt lettere å like et kaliber.

Er det beste kaliberet jeg har brukt på ryper.

 

Alt er ikke bare rosenrødt med 6,5 grendel valget. Det er vanskelig å få tak i kammer brosh(det er en lang historie). Heldigvis har vi en KAMMERAT som leier\låner ut sin brosh.

Link to comment
Share on other sites

Hmm gode forslag her, takk.

6mm Br er spennende men er redd for matinga.

 

6,5 Grendel må jeg se nærmere på tror jeg :)

 

Blir nok en sesong til med 243 win, men bytte av løp må planlegges nøye. Mye spennende å velge i :P

 

Bare å komme med flere gode forslag.

 

Noen som har erfaring 6x47 Swiss Match (RUAG CH) evt 6x47 Lapua

eller 6,5x47 Lapua?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har også ei 6,5x47 pipe til samme rifle som grendel`n. Har "klart" storvilt kravet i mi 60cm pipe. Men med ei 144g fmj Lapua.

Mitt løp leverer fantastisk presisjon, men jeg har en misstanke om at kammeret mitt er litt stort. Må full presse og litt til(lavere hylse holder) for å få presset hylsa nok. Liker det såpass lite at jeg bare bruker pipa hvis jeg må. Blir nok å sende den inn for en sjekk. Selv om den 144fmj ladningen min er litt hard, skjer det samme moderate ladninger med andre kuler.

Hylsene er relativt kostbar, litt over 9kr minnes jeg.

Blir nok å fortsette med kaliberet, men det ser ut til at det blir på et nytt bygg.

 

Har masse erfaring med 6x47 :lol::lol: . Men neppe det du lurer på. Mitt første villkatt kaliber var 6-222 rem mag el 6x47.

Link to comment
Share on other sites

Hvilket caliber bør jeg velge neste gang til denne rifla?

 

Skal ta hensyn til kostnader med tanke på lading, levetid på løp og presisjon.

 

Jeg ville gått for 6,5x47 Lapua. Antar at det er den du tenker på i avstemninga. Jeg har ingen praktisk erfaring med denne men det er jo en patron som er konstruert for 300m match skyting så det holder for meg. Et godt løp så går det nok veien.

 

Jeg har en Sako 591 i 6mmBR på 11 året. Bruker den kun på småviltjakt. Hovedsaklig rev. Den har gått ca. 2000 skudd jeg antar den har maaange år enda. Av disse 2000 skuddene har jeg hatt kun 4 matehavarier. Den siste under en påskyting på to rev i parringstiden sist vinter. Den første datt men jeg ville ha den andre også. Og med et hurtig ladegrep skjærte det seg. Men med litt "fomling" der magasinet måtte tømmes og et skudd ble satt rett i kammeret fikk jeg denne også.

Det er kun under hurtige ladegrep det går galt. Jeg fikk børsemakern til å montere en tynn stålplate i bakkant av magasinet etter at han informerte om matingsproblemet.

Har et Shilen Select Match medd 1:8 snurr, 52 cm langt. Bruker nå kun Berger 88grs HPFB kuler.

 

 

Har også ei 6,5x47 pipe til samme rifle som grendel`n. Har "klart" storvilt kravet i mi 60cm pipe. Men med ei 144g fmj Lapua.

Har masse erfaring med 6x47 :lol::lol: . Men neppe det du lurer på. Mitt første villkatt kaliber var 6-222 rem mag el 6x47.

 

:shock: Ble litt forvirret nå.

Er det en 6x47 basert på 222 Rem. Mag. hylsa du klarte storviltkravet med?? Tenker du da på anslagsenergi????? :?:

Link to comment
Share on other sites

Liten oppklaring.

6x47 el 6-222 rem mag er en gammel sak.

I dag er det nok 6x47 Lapua som det spørres om, den er igjen utviklet i sveits før Lapua plukket den opp og ble enig med det sveitsiske firmaet om å lage en tilleggs patron kalt 6,5x47 lapua.

 

Jeg klarer storvilt kravet med min 6,5x47 Lapua. Men som nevnt med ei kule som ikke kan brukes til storvilltjakt.

Har ikke prøvd andre tunge kuler i min 6,5x47lapua

Link to comment
Share on other sites

Liten oppklaring.

6x47 el 6-222 rem mag er en gammel sak.

Jeg klarer storvilt kravet med min 6,5x47 Lapua. Men som nevnt med ei kule som ikke kan brukes til storvilltjakt.

Har ikke prøvd andre tunge kuler i min 6,5x47lapua

 

Ok, takker.

Kunne forstå det slik at du fikk tilstrekkelig hastighet til storvilt (elg) med 6x47, altså 222 rem. mag. hylsa og det rimer og ikke. Derfor ønsker jeg en oppklaring.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har erfaring med avtrekket på M591?

 

Jeg synes sako avtrekk stort sett er veldig gode, men avrekket på min M591 har ett ørlite slep på ca hvert 50. avtrekk.

Har googla etter avtrrekk og funnet blant annet Timney, bixn-andy.

 

Men Timney avtrekket står passer til : "Fits Sako "A" Actions - L461, L579, L61"

så jeg vet ikke om denne passer på min M591, noen som vet?

 

Blir antakelig en tur til børsemaker for å få de til å polere avtrekket.

 

Dersom det er noen som vet om bra avtrekk som passer setter jeg pris på tips :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...