Jump to content

.357 og .44 popularitet?


steffen

Recommended Posts

Det er nok flest .357 revolvere ute og går, uten tvil...

 

Prisen varierer jo noe, men: Billigste fabrikkammo til .357 kan komme ned i 3 kroner, mens du nok ikke får .44 ammo for under 5 kroner så vidt jeg har sett i hvertfall.

 

Lader du selv blir prisen ganske lik, du sitter nok igjen med ferdig ladd til begge to for mellom 1,50 og 2,00 kroner, litt avhengig av kulevalg.

 

Morrofaktoren MÅ jeg bare påpeke, og den tilsier at du trenger begge deler :-)

 

- Roger

Link to comment
Share on other sites

Dette fenomenet skyldes vel helst at de fleste skyter mest .38 Special i .357'ene sine. Desverre er .44 Special heller lite utbredt, selv om det er en fantastisk behagelig patron å skyte i magnumrevolvere når man er lei av smell og munningsblåst for en stund.

Link to comment
Share on other sites

Morrofaktoren MÅ jeg bare påpeke, og den tilsier at du trenger begge deler :-)

- Roger

helt unødvendig med rifler i både .357 og .44, vurderer å kjøpe en marlin 1894 i et av kalibrene.

hvis jeg får montert opp ladeutstyret mitt en vakker dag, så kunne en .44 lades til .44-40 nivå for behageligere rekyl.

 

kan man bruke en presse til riflepatroner til revolverpatroner?

Link to comment
Share on other sites

Siden dette er postet under pistol trodde jeg det var revolvere vi pratet om, men greit nok.

 

Du bruke samme dier og presse til å lade til både revolver og rifle hvis vi snakker om pistolpatroner som sådan. Har du en presse for større riflepatroner går det glatt å lade pistolpatroner i den også.

Link to comment
Share on other sites

vurderer å kjøpe en marlin 1894 i et av kalibrene.

...

kan man bruke en presse til riflepatroner til revolverpatroner?

 

Mit råd: Gå for 44Mag med mindre du liker å forske på hjemmeladninger. Med 44'en kan du bruke fabrikkladninger på rådyr, med 357'en MÅ du lade. Og du må lade hardt, det går innenfor forsvarlig trykk men marginene er små. 180grs kule er å foretrekke, krutt er N110 eller aller helst WW296.

 

1. valg av kuler er vel fremdeles Hornady XTP, eller har det kommet noen bedre kuler enn de?

 

Og en vanlig O-presse passer veldig greit til pistolpatroner.

Link to comment
Share on other sites

jeg er en uerfaren lader med et par hundre riflepatroner på samvittigheten.

men det er jo utrolig enkelt, bare fylle krutt, sette i kule og skyt.

er det vanskelig og lade reduserte ladninger, jeg er litt engstelig for secondary explosion effect.

 

kunne tenkt meg å lade 200gr blykule til 1200fs, det skulle være sånn ca 800fs under max.

lar det seg gjøre?

Link to comment
Share on other sites

Reduserte ladninger er ikke noe problem. SSE trenger du ikke å bekymre deg for, det er normalt koblet mot reduserte ladninger i rifle med (for) saktebrennende krutt. Her vil jeg tippe at N340 vil passe greit.

 

Med så liten erfaring vil jeg fraråde 357, i et minste om planen er å bruke den på rådyr.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...