Jump to content

Antall klikk på zeiss 2,5-10*50


Mr Drilling

Recommended Posts

Om jeg ikke husker feil begrenser heller ettermonterte kompensatorer til denne og victory kikkertene elevasjonen til en omdreining,56 klikk.

 

Var en " bruksanvisning" på sluttstykket for å forandre begrensingen laget av bruker "Roe".

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte ny Zeiss Victory 2,5-10x50 med komp denne uka. Om jeg ikke har telt feil kunne jeg skru 71knepp opp.(en full omdreining er 72knepp, men så er det "sperrepinnen" på kompensatoren som tar det siste kneppet.) Dette gir meg mellom 550 og 600meter med 358win, husk at den bare har 705m/s utgangshastighet. Det bør vel holde til 700+meter med et normalkaliber. Holder ikke det :?: Hvis ikke må jeg få spørre hva du skal skyte på :?:

 

Jeg ser at tf skrive 56 klikk men det stemmer ikke med kikkerten min, det bør du gå tilbake og sjekke :!:

 

Kvadratisk innstilling på kikkerten du snakker om er 140cm/100m. Teoretisk kan du få en våpenfikler til å hjelpe deg med montasjen og du har en teoretisk mulighet til å bruke alle 140 kneppene , dette gir deg ca.1,5 km med normalkaliber. Da må du droppe kompensatoren eller ta ut sperrepinnen i denne.

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg ser at tf skrive 56 klikk men det stemmer ikke med kikkerten min, det bør du gå tilbake og sjekke :!:

 

 

Jeg skrev vel om jeg ikke husket feil.

Og det gjorde jeg tydeligvis.Så nå har jeg sjekket litt.

 

På en Varipoint 1,1-4x24 stopper kompensatoren på 66 klikk etter en full omdreining.

 

På victory 3-12x56 stoppet kompensatoren på 46 klikk,men denne er bare å se bortifra pga at det er monteringen/innskytingen av kikkerten som gjør at jeg går tom for klikk uten å få tatt hele runden.

 

Ikke det at jeg trenger noe mer elevasjon å gå på da disse to kikkerten er tilpasset en .375 jaktrifle,og det holder rikelig til den skytingen jeg bedriver med den riflen.

 

Når det er snakk om skyting på lengre hold,der jeg har 6-24 kikkerter fra nevte leverandør er det jo montert kompensatorerer fra fabrikk og der er det bare å skru,ingen sperre etter en omdreining der.

Er vel heller manglende lengde på "skytebaner" som begrenser da...

Link to comment
Share on other sites

Takk for mange svar og mye viktig info.

Bakgrunnen for spørsmålet mitt var om jeg trengte å investere mye penger i en kikkert med kule.komp.,

eller om det ville holde med en kikkert i "original" tilstand.

Holdet jeg vil nå ut på er nok til jakt og vel så det.

- Prøver å finne hvilke sammensetninger som er mulig på ei cz 550 american i 6,5*55, skal bruke den på jakt og prøve meg på litt langholdsskyting.

Har egentlig ikke så mye å gå når det gjelder kikkert på en stund, etter at jeg kjøpte meg en S&B Zenith med lys til drillingen.

Derfor grubler jeg på en Zeiss classic hos xxl til 6500,- eller Meopta meostar R1 3-10*50 hos villmarksbutikken på jessheim til 6900,-

-Er det noen som har prøvd denne modellen til Meopta?

Link to comment
Share on other sites

Derfor grubler jeg på en Zeiss classic hos xxl til 6500,- eller Meopta meostar R1 3-10*50 hos villmarksbutikken på jessheim til 6900,-

-Er det noen som har prøvd denne modellen til Meopta?

 

Vil berre minne deg om at xxl også har meopta i butikkene, har ikkje komt på nettsida enda. Hadde eg vert deg, ville eg sjekka prisen der før du evt slår til på villmarksbutikken. (XXL har prisgaranti).

 

Meopta er tjekkisk optikk med høge optiske kvaliteter. Det du bør være klar over er at den har en tydelig "dorulleffekt" på lav forstørring. Uansett, både classic`en og meopta har begge medforstørrende retikkel. Den store forskjellen er at classicen er betydelig lettere enn meopta`en. Faktisk nokså stor forskjell også. Har ikkje vekta i haudet, men det bør være greit å finne ut på nettsida deira.

 

Hjortetrekk

Link to comment
Share on other sites

Derfor grubler jeg på en Zeiss classic hos xxl til 6500,- eller Meopta meostar R1 3-10*50 hos villmarksbutikken på jessheim til 6900,-

-Er det noen som har prøvd denne modellen til Meopta?

 

Vil berre minne deg om at xxl også har meopta i butikkene, har ikkje komt på nettsida enda. Hadde eg vert deg, ville eg sjekka prisen der før du evt slår til på villmarksbutikken. (XXL har prisgaranti).

 

Meopta er tjekkisk optikk med høge optiske kvaliteter. Det du bør være klar over er at den har en tydelig "dorulleffekt" på lav forstørring. Uansett, både classic`en og meopta har begge medforstørrende retikkel. Den store forskjellen er at classicen er betydelig lettere enn meopta`en. Faktisk nokså stor forskjell også. Har ikkje vekta i haudet, men det bør være greit å finne ut på nettsida deira.

 

Hjortetrekk

Link to comment
Share on other sites

Drar tråden litt videre....

Hvis jeg ikke gidder å levere siktet for å få ettermontert kule.komp., er det en enkel måte å "lage" seg en kule.komp. på?

Har grublet på å markere med forskjellige farger de forskjellige avstandene.

Eks: 100= rødt

200= hvit

300= blå

osv osv

- Dette vil jo innebære at man må skru av dekslet hver gang man skal justere avstanden, eller er det en annen genial måte å gjøre det på?

 

Tips mottaes gjerne!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 3 months later...
Har fått meg en ny zeiss 3-12-56 victory ic m/kompensator.....noen som vet hvor jeg finner bruksanvisning på nett til kompensatoren. Fulgte med noen klistremerker.Vet ikke hvordan jeg stiller den inn.

 

 

Hei

 

Ser det er en stund siden du postet denne, men her er det en link til det du etterlyser... :)

 

http://www.zeiss.de/C12567A80033F8E4/?Open

Link to comment
Share on other sites

Drar tråden litt videre....

Har grublet på å markere med forskjellige farger de forskjellige avstandene.

 

Tips mottaes gjerne!

 

Enkleste løsning:

Skru av "korken"

Lakk rattet under hvitt

Bruk ordinær permanent penn (ulik farge om du vil) og skriv rett på rattet.

Etter innskyting, dropp en liten dråpe hurtiglim på rattet slik at det ikke "løftes" så lett, men likevel løsner om du gir det et kakk.

 

Prinsippet hvit/tusj vises I DENNE FILMEN, fra 5:03, du må bare skrive litt mindre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...