Jump to content

Breton - tispe eller hannhund?


ko-stens

Recommended Posts

Det nærmer seg...

 

Har hatt lyst på Breton lenge nå, og nå har jeg så vidt begynt å planlegge å få tak i en. Ser ut som 90 % av hundene holder til i Nord-Norge da, så tror jeg venter til jeg kan finne noe høvelig nærmere Østlandet.

 

Har god tid, men plutselig dukker det jo opp noe.

 

Det jeg lurer på, er om jeg bør ta tispe eller hannhund! Her er det sikkert delte meninger!

 

Primært blir jo hunden en familiehund som skal brukes på skogsfugljakt om høsten. Har to unger, 6 og 9 år, om det har noe å si på valg av kjønn.

 

Har noen kamerater som er hundevante. En sier "kjøp for all del hannhund". Neste sier "kjøp for all del tispe"!

 

Jeg blir førstegangs hundeeier. Har så lite greie på hunder at jeg ikke engang vet hvor ofte man må lufte dem om dagen! Det blir å kjøpe inn litteratur og høre med mer erfarne folk. Et sted må man jo begynne.

 

En annen ting, det varierer om hunden har lang eller kort hale, og begger er tydeligvis godkjent innenfor rasen. Jeg liker best lang hale. Er det "politisk ukorrekt" å stille spørsmål om det når jeg ringer?

 

Ringte for øvrig på valper forrige uke. De stod på Finn.no og var ikke langt unna her jeg bor, men de kom ikke til å bli godkjent hoss NKK. Tjuvparring med ung tispe. Kanskje litt på grensa? En kan jo være heldig da, men en får jo ikke tatt jaktprøver og vært på utstilling med en slik da, men det spiller i grunn ingen rolle for meg. Annonsen er borte nå, så da er de vel solgt alle sammen.

 

Skal i hvert fall ta med en veldig hundevant kompis (engelsk settere) og se på valper når det kommer til stykket (han har kun hatt hannhunder, men anbefalte meg faktisk tispe). Er nok noen feller å gå i for grønnskollinger som meg!

 

Er for øvrig ofte innom Bretonklubben, men det er ganske stille på forumet der. Sjekker likevel jevnlig og leser litt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er nok dessverre en smaksak, men mange tråder som omhandler nettopp dette valget hvis du søker litt.

 

Jeg vil uansett ønske deg lykke til med fuglehund, fellene er mange og dype så hør på erfarne folk, ikke finn opp hjulet på nytt, men finn ut hvordan hunden din lærer og bruk den kunnskapen godt. Alle hunder er forskjellige, så hva som funker her i huset funker nok helt sikkert ikke hos deg :D

 

Og jeg vil nok anbefale deg å skaffe deg en registrert hund, plutselig en dag finner du ut at du har gjort ting riktig og har lyst til å stille på en jaktprøve, kanskje du tilogmed får en premie og vil stille igjen på ett senere tidspunkt :D

 

Lykke til! :)

Link to comment
Share on other sites

kjøp en hund som er godkjent ut fra Breton klubbens regler, se på valpelisten deres.

Hvor i landet hunden kommer fra betyr vel heller lite, koster ikke stort med en flytur opp og ned på en dag for å hente en valp om man bestiller flybillett litt på forhånd før henting av valpen.

Siste hund jeg hadde hentet jeg i Oslo, og bor selv i Tromsø, bare artig å reise litt.

Nå får jeg hund som kommer fra Bodø snart, og da må jeg ut å fly igjen, men kjøper heller valper fra foreldre som er premierte og har dokumenterte egenskaper en fra et kull som ikke har det, det er reisen verdt synes jeg.

 

Har hatt bare tisper før, denne gangen blir det hannhund..ingen spesiell grunn hvorfor, bare vil ha hannhund denne gangen.

Link to comment
Share on other sites

Og jeg vil nok anbefale deg å skaffe deg en registrert hund, plutselig en dag finner du ut at du har gjort ting riktig og har lyst til å stille på en jaktprøve, kanskje du tilogmed får en premie og vil stille igjen på ett senere tidspunkt :D

 

Lykke til! :)

 

Har nok tenkt tanken jeg og. I utgangspunktet er jeg ikke veldig interessert i jaktprøver og utstilling da jeg har så mye annet å drive med, men det hadde sikkert vært artig og hatt muligheten til å stille likevel for å se hva dyret duger til. Interessen kan jo komme etter hvert som man bruker hunden og.

 

Men at jeg først og fremst kommer til å se etter hund ikke altfor langt unna tror jeg at jeg kommer til å fortsette med, ellers må det da bli utrolig dyrt!? En må jo reise på kort varsel kanskje, og først for å se på, deretter for å hente hunden, og hva om det ikke blir noe der, at man må se videre? Det blir både dyrt og upraktisk for meg, for jeg får ikke fri når jeg trenger det... Men jeg kommer ikke til å bare velge en hund bare fordi det ikke er langt unna. Vil så klart ha en med gode papirer, og om kompisen nikker anerkjennende, ja da kan det hende det blir hund.

 

Men om jeg får tak i en i løpet av høsten, kan jeg bruke den neste høst, eller er det tidlig enda? En får jo ikke akkurat trent så mye på fugl i mellomtiden. Eller er det like greit å vente til våren? Er jo kjekt med valp om våren/sommeren og...

 

Valgets kalver...

 

Ellers takk for tips! :)

Link to comment
Share on other sites

Bare legg in god tid til grunndresuren vertfall :)

Det er jo kanskje og litt begrenset hvor mye kulde en hvalp tåler på vinterstid og. Tror nok det er fordeler og ulemper ved begge valg, velg heller utifra kvaliteter på hunden.

 

Selv så kjøpte jeg en Vorsteh som ikke var godkjent og som ikke finnes papirer på, så den kan nok aldri stilles på jaktprøve med. Men bikkja funker den, og jeg har ingen behov for å bevise det gjennom jaktprøver.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Det finnes en (ei) oppdretter av Breton på Minnesund som har meget bra hunder. Ikke langt fra deg det. Jeg husker ikke hva denne dama i 70 åra heter i farten :oops: , men skal prøve å finne frem i noen gamle papirer, har gått et par partier med henne på jaktprøve. Alle hennes hunder som brukes i avl er premiert i AK og VK. Hun har også noen sære navn på hundene sine... Megga og Svarte Satan er to gode hunder fra henne. Mulig det går ann å finne hennes navn i en eller annen database på disse hundenavnene. Ellers enig med deg at Breton er flotte hunder. Vurderer sterkt å skaffe meg en Breton jeg også når den hunden (GM) som jeg har har blitt et par år eldre og etterhvert må pensjoneres som jakthund.

 

For min del vil alltid en hannhund være å foretrekke, rett og slett fordi tisper er som andre kvinnfolk, litt sære noen ganger. Har kun hatt ei tispe i vår famile og hatt 3 hannhunder, derfor ikke helt jevnt sammenligningsgrunnlag, men som sagt, hannhund for min del. 8)

 

Lykke til med ditt valg av hund!

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Haha! Synes jeg ser naboene når eieren roper "Svarte Satan, hvor er du!" :lol:

 

Mener å ha sett annonse i Finn.no en gang hvor oppdretter var fra Minnesund, Anne Lise Vedeler kanskje? Det er jo høvelig avstand det, men det bør jo helst være en valp ledig der da! Får følge med på valpelistene på breton.no! Det var ellers en i Brumunddal som hadde valper i fjor, men mulig det var en "engangsgreie".

Link to comment
Share on other sites

Velg valp etter linjer du har tro på etter å ha sjekket nøye. Min første fuglehund var fra ett sted like i nærheten. Anbefalt fra avelsrådet og passet bra mtp leveringstid. Perfekt tenkte jeg. Stri, dårlig helse og dårlig jaktinstinkt. Typisk denne linjen fikk jeg vite etterhvert fra andre med erfaring innen rasen. Hunden avlivet 5 år gammel pga helse.

 

Min nåværende hund undersøkte jeg i ca 6 mnd før jeg fant en oppdretter jeg hadde tro på. Ventet deretter ett drøyt år på valp. En helt annen reise. Så mine 5 cent: snakk med folk, undersøk godt, besøk oppdretter, bruk god tid og velg noe du har tro på! Du skal ha hunden i 12-14 år så argumentet om avstand er i min verden verdiløst. Finner du noe du har tro på som ligger i nærheten så er det klart det er lettere å få hjelp fra oppdretter, men velg kvalitet

Link to comment
Share on other sites

Har nok tenkt tanken jeg og. I utgangspunktet er jeg ikke veldig interessert i jaktprøver og utstilling da jeg har så mye annet å drive med, men det hadde sikkert vært artig og hatt muligheten til å stille likevel for å se hva dyret duger til. Interessen kan jo komme etter hvert som man bruker hunden og.

 

Dette gjorde jeg også, jeg fant ut at det hadde vært morsomt med en start, og fant ut at jaktprøver er ikke så galt som man skal ha det til, bare ikke noe for min nåværende hund. :D

 

Men om jeg får tak i en i løpet av høsten, kan jeg bruke den neste høst, eller er det tidlig enda? En får jo ikke akkurat trent så mye på fugl i mellomtiden. Eller er det like greit å vente til våren? Er jo kjekt med valp om våren/sommeren og...

 

Det som er det viktigste med fuglehund er ikke antall timer fugletrening, men riktig antall timer dressurtrening. Hvis du gjør dette riktig, får du en hund som hører på deg som fører, og dere vil som team mestre det meste dere møter.

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke hvordan gemyttet på Breton er i dag,men det jeg la merke til tidligere,var at hannene var ganske grinete..men det kan ha blitt avla bort?Både fordeler og ulemper med begge kjønn uansett rase!Har begge deler selv,men foretrekker hannhund fordi de etter min erfaring holder seg friskere og er alltid klar for det dem er skapt til!De er ikke plaget med jurbetennelse/kreft,løpetid,livmorbetennelse,innbilt svangerskap osv..kan ikke gi deg tips om linjer dessverre da jeg overhodet ikke kjenner rasen..her er det Gordons for alle penga :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Haha! Synes jeg ser naboene når eieren roper "Svarte Satan, hvor er du!" :lol:

 

Mener å ha sett annonse i Finn.no en gang hvor oppdretter var fra Minnesund, Anne Lise Vedeler kanskje? Det er jo høvelig avstand det, men det bør jo helst være en valp ledig der da! Får følge med på valpelistene på breton.no! Det var ellers en i Brumunddal som hadde valper i fjor, men mulig det var en "engangsgreie".

 

Du har helt rett! Hun heter Anne-Lise Vedeler, bor på Minnesund og treffest på telefon 92498157. Hun avler gode hunder og er veldig aktiv i Breton klubben. Kom over ei startliste fra jaktprøve som jeg gikk på parti med henne. Hunden hun gikk med da heter Valium, snålt navn det også! :lol:

 

MVH

 

Georg.

Link to comment
Share on other sites

Valium er et hyggelig navn ja! :lol:

 

Lurer på om jeg skal ta en telefon til henne og høre litt, evt be henne sette meg opp på interessentliste om det går og om det planlegges nytt kull.

 

Blir uansett ikke før til våren eller neste høst har jeg funnet ut. Kanskje helst våren, for det er vel en fordel å kunne drive mest mulig ute med hunden, og i sommerferien har man jo mer tid enn om vinteren. Frister liksom ikke så mye i november/desember/januar... Og er den et drøyt halvårgammel, kan den jo få lov å bli med i skogen og lukte på interessante ting og, når båndtvangen oppheves! Gjør vel ikke noe å la den få løpe litt og snuse pipip selv om den bare er valp enda? (Rimelig GRØNN på hund for å si det pent...)

Link to comment
Share on other sites

Gjør vel ikke noe å la den få løpe litt og snuse pipip selv om den bare er valp enda? (Rimelig GRØNN på hund for å si det pent...)

 

Prøv å holde den unna fjell og skog til du kan be den om å kle av seg når den skal gå inn med bløt pels du :mrgreen:

Dressur, dressur, dressur. Etterhvert vil du se at hunden din forandrer seg, og jaktlysten våkner. DA kan du ta den med til fjells for å snuse pip-pip. Men ikke stress med å ta den ut i luktene, det kommer tidnsok uansett. Gjør ikke noe om du venter til den er halvannet år, ihvertfall ikke i mine øyne.

 

Lykke til med breton :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...