Jump to content

Arvet hagle - hva er det?


qet

Recommended Posts

God ettermiddag, godtfolk.

 

En kamerat har arvet en uregistrert, lovlig hagle etter sin bestefar (kjøpt før 1990 osv.), og ønsker/må følgelig registrere denne hos Onkel.

Problemet ligger i (så vidt jeg har skjønt) at merke og modell må fylles ut i våpensøknaden, og han har ikke den fjerneste idè om hva det kan være.

Kammeret.no er fullt av kompetanse, så jeg lurer på om noen kan komme med forslag - både til forslag om merke/modell, evt. hvordan han skal løse problemet?

 

Haglen er en s/s 16/70, pipelengde 70cm.

Innerst på løpet er det trykt et merke "Gecado" - er dette produsenten?

 

Slenger med noen bilder dere kan bryne dere på. (Beklager elendig kvalitet, skal prøve å få tatt noen bedre i kveld).

2hp2feg.jpg

11gn9de.jpg

15czqwy.jpg

nv73n8.jpg

15yumue.jpg

Link to comment
Share on other sites

Prøv å få tatt nærbilder av alt du finner av stempler og merkinger. Sett gjerne kameraet i makromodus (kompaktkamera) eller bruk et makroobjektiv (systemkamera) eller beskjær detaljen. Jo mer detaljert du viser det, jo lettere er det å identifisere den.

 

Du kan også se på merkingene på løp og baskyl opp mot denne listen:

http://www.phoenixinvestmentarms.com/archives/Proofmarks.pdf

Av det jeg kan se på bildet av baskylen heller jeg mot at haglen er spansk og trykkprøvet for svartkrutt, men bildet er for utydelig til å si det sikkert.

Link to comment
Share on other sites

Takk for tipset. Fant selv det forumet hvor det var oversatt fra russisk, men det stemmer som nevnt ikke helt mtp. gravyre osv.

Fant også et forum hvor det ble nevnt at gecado ikke nødvendigvis var kun produsent, men en slags distributør som bl.a.solgte spanskeproduserte hagler under eget merkenavn. Skal få tatt flere bilder etter landskampen.

 

Takk for hjelpa foreløpig :)

 

(fin hagle forresten, skjønner ikke hvorfor han ikke vil bytte den med min baikal :roll: )

Link to comment
Share on other sites

Gecado var et handelsmerke for rimelige hagler som tyske forhandlere fikk laget hos forskjellige produsenter i Eibar, Spania. Noen av disse kunne faktisk holde rett god kvalitet, mens andre igjen definitiv bar preg av lavkost var det viktigste..

 

Disse haglene ble ofte laget som løse kopier av haglene fra Suhl, og i noen tilfeller tilogmed merket "Suhl". Andre tyske forhandlere fikk laget lignende rimelige hagler i Liege, Belgia som også ble markedsført under tyskklingende navn..

 

Tyskerne har forsatt denne tradisjonen for rimeligere utstyr ved å utstyre Kinesiskprodusert optikk med tyskklingene navn som Walther, Luger o.l.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...