Jump to content

Hvilken patron skal jeg pipe om til?


Larseren

Recommended Posts

Hei

 

Sitter nå med en børse jeg fikk overta rimlig som jeg lurer på å bytte løp i. Dette er en 3006 og lurer på å pipe om børsa til 338-06, 35 whelen eller 9,3x62. Noen med erfaringer på disse kalibrene. fordeler og ulemper? Hvilken patron bør jeg gå for? Alle tips mottas med takk :D

Link to comment
Share on other sites

Har meget god erfaring med 35 Whelen og 250 grn Woodleigh RN.

Lett å lade + masse gode kuler.

Min er en Ruger M77 med 22" Shilen løp med 1-14 stigning.

 

God presisjon, grei nok rekyl, og meget tydelige skuddtegn på vilt.

Gjennomskyting både på elg og hjort og stort sett svært korte fluktstrekninger.

Lengste så langt er 1,5 års elgokse med utras på ca 30 meter.

Vanligvis lite blodslått kjøtt og fine slakt.

 

Anbefales!

 

Kolle2008.jpg

Link to comment
Share on other sites

.338-06 med 225 grs North Fork eller 250 grs Nosler Pt. (avhengig av bruksområde) er blitt en av mine favoritter, men den er vel verken bedre eller dårligere enn de to andre alternativene. Du er i alle fall HELT sikker på å måtte lade selv, slik situasjonen er her på berget pr. dato.

Link to comment
Share on other sites

Hva med 338 winmag ?

Har en Savage 116 ww i 338 winmag, som brukes til knall og fall rifle.

Var en artikkel i Jakt m/Jørund Lien der de tok en sammenligning av erfaring av ulike kalibre.

I forhold til de tradisjonelle norske jaktkalibrene var vell de bare 338Winmag som ga 100% uteling på knall og fall.

 

Synes at 338 WM har akkurat så kraftig rekykl at det ikke er noe problem å skyte med den,

minner litt om en "Frisk" 30-06.

 

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skal kjøpe ammo er 9,3en av alternativene du lister opp selvskreven.

338-06 og 35 Weelen har bortimot ingen fordeler/ulemper i forhold ti 9,3 i praktisk bruk. Men du må lade den ammoen. Tilgangen på fabrikkladet ammo er sterkt variabel.

Komponent tilgangen for hjemmelading er grei. Ingen problemer med det.

Link to comment
Share on other sites

Kuleutvalget i .358 og .338 er meget bra og skulle dekke og tilfredstille de fleste jakttyper hvor disse kalibre er egnet.

 

Når det gjelder 35 Whelen er det kun pipeskifte som trengs da 30-06 er "donorpatronen".

Det samme gjelder forøvrig 338-06.

 

Jeg har jaktet og skutt en del vilt med både 338 Winmag og 35 Whelen, men vil påstå at 35 Whelen gir minst like gode skuddtegn, og faktisk oftere knall og fall enn 338 Winmag.

Men igjen, dette er kun min subjektive observasjon.

 

9,3x62 har jeg ikke personlig erfaring med, men alle rapporter og tilbakemelding hevder at dette er en meget bra storviltpatron.

Kuleutvalget her skulle vel også dekke det meste.

 

Sånn sett blir det vell litt hipp som happ hva du velger, men 9,3 vil vel kreve litt arbeid på støtbunnen av sluttstykket og muligens justering i kassen, da den er litt større enn 30-06 patronen.

Link to comment
Share on other sites

Ok...stands corrected....

Som sagt har jeg ingen personlig erfaring med 9,3x62, godt mulig jeg tenkte 9,3x64.

Tenkte en stund på denne også før jeg endte opp med 35 Whelen, kan være derfra at noe var lagret på "hardisken".

Det viser bare at en skal sjekke sine opplysninger før en poster dem her :wink:

Link to comment
Share on other sites

Siden hjemmelading ikke er noe problem, så ville jeg gå for .35 wheelen. Kuleutvalget av gør valget. Har vært gjennom sammen vurderinger.

.35 kan du jo leke med revolverkuler til trening. :lol:

9,3 er ikke direkte stor hos amerikanske produsenter :!:

.338 har snevrere utvalg kuler enn .35 (men rikelig til jaktbruk) :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...