Jump to content

Billige skogsfuglpatroner


johals

Recommended Posts

Hei kammerfolk.

 

Snart begynner Skogsfugljakta, og jeg må til anskaffelse av skudd. Hva kan dere anbefale, spesielt med tanke på pris..? Blir mest orrfugl, men også litt tiur. Patroner er jo så fryktelig dyrt for tida, skal du ha en 25pk med vismut 3'er må du ut med 600 kr..Finnes det patroner med samme kvalitet/drepeevne til lavere pris? Ev. hvor?

 

John

Link to comment
Share on other sites

Det er nok desverre det det koster. Har prøvd sink, riktig nok på rype, men har ikke gode erfaringer med disse. Lite vits med patroner som er billige når ryper flyr like fint videre etter treff. Ved flere anledninger så det ut som jeg skøyt ei dunpute da det fløy så masse fjær, men fuglen fløy like godt videre. hold på ca 20 meter. Dessuten er sink ikke anbefalt i myrer o.l da det er giftig i surt miljø (på samme måte som bly). Da det ofte er flere myrer i skogsfuglterreng, og det ofte er i myrkanten skudene løsnes vil jeg si det er to gode grunner for ikke å bruke sink.

 

Stål på skogsfugl synes jeg er litt "egoistisk" da de harde stålhaglene gjør stor skade på potensielle hogstfelt og skog for øvrig. Mange mener at nye stålpatroner, f.eks. federal black cloud, er gode patroner med tanke på drepeevne, men jeg har ikke prøvd dem selv enda. Men pga mitt første argument ville ikke jeg brukt stål på skogsfugljakt.

 

Da sitter du igjen med det som jeg mener er det "rimligste" alternativet av brukbar alternativ ammo, nettopp vismuth. Får jevnere spredning med Rio venatum i mi hagle av en eller annen grunn, og bruker da rio venatum 12/70 str 4 (36 grams) på orrfugl. Dette klakker ned tiur også bevare meg vel, men dersom det er mye tiur i terrenget bruker jeg størrelse 3 av samme patron.

 

Utover vismuth kommer jo tungstein og Wingmaster osv. Prøvde noen nittedal tungstein størrelse 5 på rypa i fjor, veldig gode patroner i mi hagle. Denne patronen i str 4 ville godt fint på skogsfugl, men som sagt enda dyrere enn vismuth, man også kanskje en del bedre drepeevne.

 

Så til slutt kan en nevne remmington wingmaster som det er mange her på kammeret som lovpriser. Har enda ikke prøvd den selv, men etter det jeg har forstått er dette materialet enda litt tyngre enn bly og gir svært god drepeevne og tette(?) samlinger. Sikkert en supergod patron, men den er vel det dyreste alternativet også.

 

Så hvis du vil ha en brukanes patron til skogsfugljakt, men ikke bruke mer peng enn nødvendig ville jeg gått for rio venatum bismuth, og heller betale det de koster. Noe som kan spare inn noen kroner for deg, dersom du ikke alt har tenkt på det, er å kjøpe patroner i 12/70 og ikke 12/76. 12/70 patronene er rimeligere, og har ofte større hastighet enn store magnumpatroner. Så dersom fuglen har til vane å lette på litt lange hold så vil en 12/70 patron med en trangere choke være et vel så godt valg som en 12/76 patron. Det siste jeg kom med her er det mange delte meninger om, så du får prøve å finne din egen mening på dette :P

Link to comment
Share on other sites

Med mitt beskjedne forbruk spiller ikke stykkprisen på skogsfuglpatroner noen stor rolle. Utgiftene til kjøring til og fra terrenget er mange ganger så stor uansett. For ikke å snakke om jaktkort, noen runder på lerduebanen osv. Blir fuglejakta kun for de velfødde er det ikke ammunisjonprisen som er grunnen i alle fall. Skudda man løsner på jakt bør jo gi litt kjøtt også, som man dermed slipper å bruke penger på i butikken!

Link to comment
Share on other sites

En god sesong på skogsfugljakt, så løsner du kanskje 25 skudd, altså rundt 600 kr. Dette skal være mulig å spare inn i løpet av året ellers, ved å droppe en øl her, droppe å spise takeaway der og ved å smøre matpakke 2 dager istedet for å spise i kantina på jobb/skole.

 

Ammo koster når bly ikke er lov, kjøp skikkelige saker og spar det inn igjen på andre ting :D

Link to comment
Share on other sites

En god sesong på skogsfugljakt, så løsner du kanskje 25 skudd, altså rundt 600 kr. Dette skal være mulig å spare inn i løpet av året ellers, ved å droppe en øl her, droppe å spise takeaway der og ved å smøre matpakke 2 dager istedet for å spise i kantina på jobb/skole.

 

Ammo koster når bly ikke er lov, kjøp skikkelige saker og spar det inn igjen på andre ting :D

 

Saken er at du får ikke skikkelige saker til 25 kr smellen... da må du opp i godt over 30.

Link to comment
Share on other sites

En god sesong på skogsfugljakt, så løsner du kanskje 25 skudd, altså rundt 600 kr. Dette skal være mulig å spare inn i løpet av året ellers, ved å droppe en øl her, droppe å spise takeaway der og ved å smøre matpakke 2 dager istedet for å spise i kantina på jobb/skole.

 

Ammo koster når bly ikke er lov, kjøp skikkelige saker og spar det inn igjen på andre ting :D

 

Det kaller jeg en meget dårlig sesong :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...