Jump to content

Kulevalg 338Lapua mag


stille 6,5x55

Recommended Posts

Er godt fornøyd med 250 grs Nosler Accubond i nevnte kaliber.Lett å få til å gå godt,bra Bc og loddet kule.

Alt du kan ønske deg :wink:

 

Jeg for min del bruker 250 grs Scenar til trening,og Accubonden til jakt.Samme treffpunkt på 100 meter,og temmelig lik ballistikk ved samme hastighet.

Link to comment
Share on other sites

Hei tf, har du brukt Accubond på lengere hold enn 100meter

 

Ja,har skutt hjort og papp ut til rundt 300 meter med den kulen.

Har fungert upåklagelig til begge bruksområder.

Men har ikke fått testet den skikkelig ut på lengre hold,men presisjonen og Bc'en er der,så ville ikke hatt noen betenkeligheter med det.

Iallefall ikke på papp.... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Tonheim 215grs VLD har fungert bra for meg.

- Hvis du jakter sammen med folk som er livredde kjøttødeleggelser, så kan du gi dem en "blind test". Et dyr skutt med 338LM med Tonheim kula og et skutt med "elgmoped". De skal være meget flinke for å se forskjellen.

Kula gir fantastisk presisjon også, i hvertfall i mitt våpen.

 

Her kan du se hvordan det fungerer i praksis:

 

Hans

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville prøvd Accubond. Pga alle ting som er nevnt over, den flyr bra, gir fine slakt, og har i mine 2 våpen gitt veldig bra presisjon. (cal 264 og 30) Den tåler vedlig høy fart, så jeg tror du er på rett vei med 225 gr. Jeg skyter i år mine Accubonds i 960m/sek i begge kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Er det fart du er ute etter,så har jeg ladet Tonheims 200 grs H-step som er en homogen kule.

Har forøvrig ikke skutt noe vilt med denne kulen.

Hastigheten på denne ble 1000 m/s med litt N-160 bak,faktisk startladningen til WV på 200 grs Hornady sp.

Det blir informert om at kulene fra PBP at de kan lades som vanlige kuler,så jeg begynte med startladningen nevnt over,og ser forøvrig ingen grunn til å fylle i mer heller,når en ser på hastigheten...

Link to comment
Share on other sites

thumb_kuletest_001.JPG

 

kuletest_001.JPG

 

ahaaaaa - takk stille 6,5x55

 

 

displayimage.php?album=lastup&cat=-18&pos=0

 

http://www.kammeret.no/bilder/displayimage.php?album=lastup&cat=-18&pos=0

 

http://www.kammeret.no/bilder/displayim ... =-18&pos=0

 

OK skjønner ikke dritten av det derre bildegreiene. Her er i alle fall ettermiddagens kuletest resultater.

 

Kuletest 338LM vs 300wm

.338 kaliber 300 grs Scenar til venstre, (804ms)

.300 kaliber 180grs Accubond til høyre (915ms)

Begge skutt fra toppen av låvebrua og ned gjennom 45 cm telefonkataloger (tørr og bløt annenhver gang) og ned i 90 cm dyp vanntønne hvor jeg fant disse.

 

Det jeg var redd for var at Scenarkulene ikke skulle ekspandere, men det gjorde de da såvist. Akkurat hva som skjer med 300 grains mantel og bly i denne farta når inntregningen er såpass god er vel et fett når det gjelder human jaktutøvelse på alt opp til 400 kg som går på fire bein. Tipper det blir knall og fall så godt som noe. (Kjøttødeleggelse er et annet tema.)

 

Konklusjon: min stemme går til 300 grs Scenar i dette kaliberet.

 

8)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...