Jump to content

Bonso - En Kleiner Münsterländer


Münsterjeger

Recommended Posts

Nå er jeg kjempespent.

Om litt over en time skal jeg reise for å hente hjem Bonso.

En Kleiner Münsterländer fra Godlynnas kennel.

 

Bur, halsbånd, turbånd, fôr, leker ++ er handlet inn...

Han er min aller første hund.

Hvis noen har knep eller triks å komme med, så er det satt stor pris på.

Det blir litt av en utfordring første gangen, men jammen og gøy vi skal ha det. Og mye ergelse sikekrt også.

 

Håper på en fin turkammerat her, ja.

Bilder kommer selvfølgelig!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Gratueler P1eR!!

 

Vel har masse tips til deg, får se om jeg tar en tur bortom snart. Vi får ta det over en kopp kaffe :wink:

 

Gleder meg masse til høstene fremover, det blir morro med en hund i "jaktlaget" vårt. Da slipper vi forhåpentligvis å "miste" fasanene våre :P

 

Lykke til, du hører nok snart mer fra meg

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med fin hund!!

 

Knep får du sikkert mange av, bare husk å bruke sunn fornuft og ikke la deg rive med av alle teoriene du blir bombadert med :wink:

 

Noen småting vi hadde nytte av med ny valp i huset (fra en ikke-ekspert);

Alltid ut og tisse etter soving og mat. Positiv tilbakemelding når valpen faktisk klarer å gjøre sitt fornødne ute, ikke noen oppmerksomhet på "uhell" inne.

Tilvenning av fast soveplass. Jeg er ikke tilhenger av å ha hunder oppi sengen, så valpen ble raskt vant til å ligge på eget sted.

Positiv oppmerksomhet rundt måltidet - som at den klarer å vente til maten er servert, spiser opp maten osv. Noen valper sliter faktisk med å spise riktig, det er så mye som krever opperksomhet hele tiden og måltidet blir lett avbrutt.

Trene på vanlige kommandoer som sitt, ligg og innkalling med positiv tilbakemelding, som godbit og ros når den gjør ting riktig.

Masse kos og oppmerksomhet er også viktig, og ikke minst SOSIALISERING. Ta valpen med på det du gjør, la den bli kjent med forskjellige situasjoner og utfordringer.

 

Etterhvert kommer trening av kommandoer som er mer eller mindre nyttig i hverdagen og på jakt og turer. Jeg lærer bikkjene mange rare kommandoer :wink: som "gå rundt", "gå inn", "give me five" - de fleste hunder syns det er veldig morsomt å lære nye ting.

 

Lykke til og kos deg med valpetiden!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Vi får ta det over en kopp kaffe :wink:

 

 

 

Den skjønte jeg ikke... :|

 

:mrgreen::mrgreen::mrgreen:

 

Nå har han vært her drøye to uker, og ting begynner og skje.

Han har lagt på seg nesten en kilo. Mye lenger i beina nå. Har ikke målt lengden enda.

Han har fått gå en del i skogen. Også forskjellige skoger, så han kan bli vandt til å komme til nye steder, samtigdig som vi besøker den lokale skogen mest. Da er han "hjemme".

Vann liker han ikke. Forsøkte å bade han i dammen idag, men ville ikke ut. Ikke for å hente ballen som lå 10 cm ut en gang, men det kommer seg sikekrt etterhvert.

 

Idag var vi på skytebanen. Vi jobbet oss saktee men sikkert oppover mot standplass, mens jeg hele tiden observerte om han var nesrvøs. Var ikke antydning til nervøsitet. Litt opmerksom på hva det var som bråkte langt borti det fjerne, men etterhvert gikk det strålende.

Var oppe på standplass når de hadde pause, men for sikkerhets skyld gikk vi 50 meter unna før de begynte igjen.

Tar flere slike turer utover, samtidig som ejg prøver å få tak i en rypevinge, så kan man kombinere det hele litt.

Ellers har vi nå lært "sitt" og kontakten kommer gradvis. Godbiter er en genial oppfinnelse! :D

 

Sover fortsatt lite omo natta. Enten har han, hva vi ville si på godt norsk, "Dårlig festblære". Eller så er han bare selskapsjuk. Jeg tipper en liten kombinasjon. ;)

 

Legger ved litt bilder fra turen i helgen. :)

 

ubehandlet004.jpg

 

ubehandlet007.jpg

 

ubehandlet011.jpg

 

Så kommer et spor jeg kom over. Jeg er ny på dette, og lurer på om dere vet hva dette er? Grevling? Rev?

 

ubehandlet012.jpg

Link to comment
Share on other sites

Flotte bilder!

Bra Bonso går bra sammen med Agnes selvom hun kan bli litt lei. Det at hun ikke liker vann går nok over etterhvert, Bonso er jo ikke spesielt redd ellers. Gleder meg til å se utviklingen videre, han har jo allerede hatt sin første "stand" på den lokale skjæra :P

 

Wildguess på sporet er grevling!

 

 

 

 

Edit: Etter mange år med tispe er det umulig å skrive/ si han til andre hunder :P

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hvis du går inn på hjemmesiden hans så får du nok litt mer info

http://www.123hjemmeside.no/munsterjeger

 

VI har hatt med Bonso på due og gåsejakt noen dager nå, og jeg må si jeg er imponert over hvor rolig hunden er. Bryr seg ikke noe om vi smeller 4 skudd på rappen etter noen fugler. Meget apportvillig er han også, men gåsa ble litt for tung. Nå er jeg spent på hvordan det blir med skogsfugljakta. Blir nok bare med for turen i år, men det kommer nok mange morsomme turer i årene fremover.

P1eR er litt opptatt med jakt for tiden... men jeg skal be han oppdatere litt

Link to comment
Share on other sites

God dagen!

 

For rådyr har denne rasen for høy boghøyde. Blir intill 55 cm. Maks er vel 43 cm?

Men i Tyskland blir disse brukt på hvertfall hare / kanin og så vidt jeg vet også rev.

Så er en veldig allsidig hund!

Skal forsøke å gå i et harehegn med min. Da selvfølgelig med de fordeler og ulemper det kan medføre. Du kan jo risikere at hunden farer avgårde noen timer etter hare midt under beste skogsfuglforhold.

 

Skal forsøke å oppdatere hjemmesiden. Har bare jaktet de siste dagene.

Som ARL ier er han utrolig rolig ved skudd. Han lå faktisk å sov litt, og enset det ikke.

Felte en rev igår, og det var jo selvfølgelig spennende.

 

For å si litt kort om rasen er dette en hund som har trangere søk enn settere. Fordel i skogen. Kanskje ikke så fordel på fjellet, men absolutt brukbart. Det er den senere tid blitt endel gode munsterlendere, og mange champions ute å går. Både lavland og fjell.

Tror ikke du blir skuffet over et slikt valg. Jeg er hvertfall storfornøyd!

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er det med annet generel småvilt som hare og rådyr for denne rasen?

 

Har en snart fire år gammel münstertispe som brukes mye til jakt. Fortrinnsvis i skogen, men gjerne en langhelg på fjellet hver høst også. På hønsefugler fungerer hun kjempefint og oppfører seg som hun skal. Det som er litt morsomt er at hun gjerne tar stand på hare også :) I kontakt med hare oppfører hun seg akkurat som i fuglesituasjoner. Hun har også vist litt interresse for rådyr, men uten at dette har tatt helt av. Hun bare støter dem ut og loser ca 30-50meter før hun gir seg. Sikkert fint om man er et par jegere på rådyrjakt og vil prøve seg med støtende hund.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Nå er detlenge siden oppdatering.

 

Var på rapphønstrening i sverige igår.

Bonso festet stand for første gang. Utrolig kult.

Vi hadde i alt 5 fuglesituasjoner i felten. søket var bra,men han drar lett rett tilfugl,så måtte holdelitt i lina.

Standen festes en litenmeter unna fuglen.

Instinktet hartydelig utviklet seg,og er tydelig mye igjen,så later til å bli en god jeger dette her.

Må bare si at trening av hund i slike kontrollerte former er DRITKULT! Jeg digger stående fuglehunder.

Skal bli moro å se videre hvordan han utvikler seg. :)

Link to comment
Share on other sites

Hei

Jeg hadde en Kleiner Munsterlander. Utrolig snill hund mot barn. Krever masse tid. Vi gjorde han skuddredd :-( Han var med på enoen nyttårsfester og på en så havnet en rakkett inn i rommet der han var. Da var DET gjort. Begynte å skelve ved lyn og torden vær. Det var trist å se.

Det er en flott hund. Bruk tid på å få inkallelse på plass.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...