Jump to content

Ny Browning Hi-power


Think!

Recommended Posts

Nordskog våpen har agentur på Browning og .22 pistoler på "programet" men ikke noe Hi-power.

 

Jeg kan ikke finne våpenet i norske butikker men Hounters House i danmark har den inne. Import fra danmark er ikke noe problem så det skulle gå greit.

 

Med dyktig børsemaker, kan avtrekkeet bli like bra som 1911 avtrekk ???

Browning lager generelt gode våpen, hvordan er presisjonen på dette våpenet ???

Link to comment
Share on other sites

Ref. nicket mitt, jeg er helfrelst tilhenger av den pistolen. Og som eier av både High Power og 1911 + et par andre grovpistoler har jeg følgende kommentarer:

 

- Avtrekket er (etter min mening) i utgangspunktet bedre og renere enn på 1911 rett ut av esken. Hvis du fjerner magasinsikringen faller vekten med et drøyt halvkilo, og du ender opp med et rent, men tungt avtrekk. Hvis du i tillegg polerer glideflatene blir det fort litt lettere, men sjeldent under 2kg før du begynner å justere ned på slagfjæren, og det er ikke lurt. En Wolff-fjær kan kanskje hjelpe ytterligere.

- Presisjonen er bra, står absolutt ikke tilbake for gode 1911-er, men ikke i Neuhausen-klasse.

 

Og største fortrinn den har i mine øyne: Grepet. High Poweren har smidd stålramme, noe som gjør at den har en sterk ramme med plass til et høykapasitets magasin, men samtidig passer i relativt små hender.

Link to comment
Share on other sites

Nå er jeg ihuga 1911-tilhenger, men har absolutt sansen for Hi-power'n. Må være ærlig å se forbedringene den har forhold til 1911'en. Konstruert rundt en mer kurant patron og med høyere magasin kapasitet. Ergonomisk liker jeg den godt, men det er mine hender. Hadde det enda vokst opp en "aftermarket" industri rundt denne som på 1911'en, det hadde vært noe.

Så hvidt jeg vet er det bare Cylinder & Slide som til en hviss grad har hatt noe særlig å tilby av fancye dippedapper. Nå er det vel heller tynt, synd.

Med rammer og sleider av godt smidd 4140 stål og et barsto løp, er jeg ikke i tvil om at den ikke hadde stått en mm i skjyggen av noe annet på banen. (lov å fantasere)

 

Det finnes jo en d.a. utgave som burde være interessang for praktisk rettetde skyttere. Særlig nå som mag.kapasitetene er redusert til 15 propper i prod.

Link to comment
Share on other sites

Med magasin sikringen fjernet, vil magasinet da falle ut av seg selv når en trykker ut mag utløser. Så en kunne få spesielle magasiner med fjær som trekker magasinet ut av våpnet. Bruksområdet blir feltskyting på kosenivå så det betyr ikke så mye, skal kunne leve med mag som må trekkes ut.

Link to comment
Share on other sites

Tror du blander kortene her, har aldig sett en M-35 med alu ramme.

 

Det er forøvrig en meget bra pistol.

Får du tak i en med match slide så er et godt avtrekk en rimelig grei afære, 1-2,5kg er uproblematisk.

 

El Gringo har beklagelig vis rett i at den ikke liker kvass ammo, men den stortrives med Forsvarets gamle Parabellum ammo, og annen svak ammo.

 

Jeg mener personlig at en god HP-Competition ikke står nevneværdig tilbake sammenlignet med en Sig.

Etter at mag. sikkringen er fjærnet såfaller magasinet fritt ut av våpnet.

 

Anbefales forøvrig på det varmeste :D

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha pløyd gjennom en masse nettstoff har jeg trukket konklusjonen at front og backstrap har så tynt gods at det ikke egner seg til nettskjæring. Det foreslås heller stippling. På plastvåpen skjer det ved å brenne små krater med en loddebolt. Hvordan gjøres det på stål våpen? bilder ?

Link to comment
Share on other sites

Hvordan gjøres det på stål våpen? bilder ?

 

Man maskerer slik at man kun stipler der man ønsker. Deretter tar man en spiker, filer bort spissen og bruker en liten trekantfil til å file et kryss der spissen var. Man filer til man får 4 spisser i enden av spikeren. Så monteres ramma til våpenet i en skrustikke (med gummiinnlegg slik at ikke rammeoverflaten skades). Deretter bruker man en lett hammer, og slår spikeren i overflaten med lette slag (så hardt man må for å få ønsket dybde i stiplingen). Så må man bare være tålmodig og stiple ramma til man har fått det utseende/den effekten man ønsker. Så kan du enten avslutte med litt kaldblåneringsvæske, eller levere ramma inn til blånering/forkromming. Jeg tror det hadde vært estetisk tiltalende å fått gravert en linje rundt området som skal stiples for å få en pen overgang, men det ser ikke verst ut slik S&S har gjort det.

 

Man bør selvsagt teste litt for å finne optimal spikerdimensjon, så test må et annet stykke metall først. Man burde kanskje herde spikeren etterpå slik at den beholder spissene mest mulig likt gjennom prosessen. Så en som gjorde dette i Våpenjournalen på en 1911, ble forbløffende bra.

 

- Øivind

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...