Jump to content

gjenger for demper


SNiko

Recommended Posts

mulig det er mange tråder om dette, men da jeg gjorde et (meget) raskt søk her på forumet, fant jeg ingenting om det. :shock:

 

det jeg lurer på er hva som er den mest vanlige typen gjenger. har fått tilbud på ei rifle som er gjenga i m14 x 1,5 og rifla er i det kaliberet jeg har bestemt meg for. etter hvert som økonomien tillater det, vil det nok bli demper på den. hvilke dempere leveres i denne typen gjenger, og er det i tilfelle mulig å få de til å bli levert i disse gjengene? og hvilken demper anbefaler dere? :)

 

takker for svar 8)

Link to comment
Share on other sites

14x1,5 er svært vanlig, unntatt til salongrifle. Her er det 1/2x20unf som gjelder.

 

Har for øvrig et langt, blytungt, lite monster fra Alms og en Hausken mini til .222'en min. Har 1/2x20unf på den.

 

Førstnevnte demper utrolig bra, men finnes vel ikke lenger tror jeg. I dag er de nok mindre og lettere og har noe av den samme dempingen. Hauskendemperen er ikke egnet til flere skudd på bane, men er genial på jakt da den bygger ut 11 cm og veier 140 gram bare. Demper på langt nær så bra som større dempere.

 

Har du grovere kaliber enn .22 er det nesten et fett hva du velger. Like store dempere demper veldig likt. En og annen db forskjell kanskje, men det merker du knapt. Like greit og se på pris da tenker jeg. S&L Hardcore er billigst, rundt halv pris i forhold til andre dempere.

Link to comment
Share on other sites

Forskjellige produsenter av dempere bruker ligger på forskjellige deler av toleranseområdet innenfor gjengestandarden. Dette innebærer at noen dempere kan bli slakke på enkelte børser, mens demperen i verste fall ikke går an å skru på ei annen. Normalt er dette kun et teoretisk problem...

 

Lengde på gjengepartiet kan også vareiere mellom fabrikat. Om børsa er gjenget for en demper med langt parti, og du skrur på en med kort, vil du få dårlig brysting mot pipa, som igjen kan by på problemer.

 

Om du kjøper demper av samme fabrikat som har vært brukt på børsa før, vil du uansett unngå disse problemene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...