Jump to content

Lekket ut bat.syre i lommelykten, kan den reddes??


East Clintwood

Recommended Posts

Men som sagt, av prinsipp mener jeg at lommelykter med glødelampe hører hjemme i søpla :mrgreen:

 

Det er nå en sannhet med modifikasjoner. LED er fint til arbeidslys med mye spredning, men skal du ha smal lyskjegle og lang rekkevidde så er en kraftig LED simpelthen for stor. Stor lyskilde vil aldri gi like smal lyskjegle som en liten lyskilde, og filamentet i ei glødelampe kan være mye mindre enn en LED med tilsvarende ytelse.

 

Selv har jeg en etter hvert kraftig modifisert SF M3, boret opp til å ta to stk 18500 celler og med et utvalg av pærer og LED-hoder jeg kan veksle mellom. Det viser seg at ei glødelampe med oppgitt ytelse på noe over 300 lumen gir lengre rekkevidde enn et LED-hode med større reflektor og oppgitt ytelse på 950 lumen (reelt noe mellom 650 og 800 OTF avhengig av batteritilstand). LED-en med kvadruppel die er simpelthen for stor, den fokuserte projiseringen av LED-en blir en bred lyskjegle mens fokusert projisering av glødelampa gir en smal lyskjegle. Flere lumens fra LED'en gir dermed ikke mere rekkevidde, lyset blir for mye spredt. Men du verden så mye bedre LED'en er som arbeidslys på kortere avstand!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...