Jump to content

Betille dreide kuler fra Kina?


pilAR

Recommended Posts

Og da fikk jeg den strålende idéen; hvorfor ikke bestille spesialdreide kuler fra Kina?

 

Før jeg starter med dette, er det noen som har prøvd noe lignende?

Ikke kuler men mye annet rart... :wink:

 

Kan sikkert gå veldig bra. For å ha suksess med et slikt prosjekt er det to ting som er viktig: Finn en leverandør som er vant til å maskinere kober og messing med små tolereanser. Deretter må alle mål toleransesettes skikkelig. Uten toleranser får du litt av hvert. Selv med toleranser må du regne med at du får deler på grensene...

Link to comment
Share on other sites

Tror det er du som oppdragsgiver som bestemmer kvaliteten.

Ellers tviler jeg på at f.eks Volvo hadde turt å flytte produksjonen sin ned dit.

 

Volvo = konsern med omsettning for milliarder av kroner

Privatperson = ønsker å kjøpe kuler for i høyden "noen tusenlapper"

 

Er man ute etter å spare penger slår dette sjelden positivt ut på kvalitet dersom man ikke bestitter noen finansielle muskler.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes veldig mye dyre og bra dreiemaskiner og masineringssenter i Kina. Men jeg er ikke overbevist om at det ville bli så fryktelig mye billigere? Kobber koster vel det samme der og strøm også, forskjellen blir da timelønna til operatøren og den utgjør neppe nok pr. kule til å rettferdiggjøre frakten på noen så tungt...

 

Sjekker du og det viser seg at mange her inne tar feil, så post det!... :D

Link to comment
Share on other sites

1. Som oppdragsgiver bestemmer man (bestiller) kvaliteten og dermed toleransene, MEN det er lite du kan få gjort fra andre siden av kloden når Kinesereneharfått betalt for varen og du har motatt varene.

Prøve-serier og produksjons serier er sjelden det samme, så lenge dette ikke er en fremtidig leveranse Kineserene kan tjene penger på.

En leveranse på noen tusen prosjektiler er en fis i en stor industri i Kina.

2. Så lenge et Kinesisk selskap har kjøpt store deler av volvo konsernet så kommer de nok til å flytte deler av produksjonen til Kina. Med de følger det kommer til å få for kvaliteten.

3. Du blir vel nødt til å produsere 1.000.000 eller fler prosjektiler for at det skal lønne seg (sett at du klarer å finne en leverandørsom klarer å holde seg innenfor toleransene da.

(tallet 1 mill. er et grovt estimat basert på hva hvert prosjektil koster i materialer og forsendelse.)

Som nevnt tidligere i tråden, så koster jo metallet det samme i Kina som i resten av verden, kanskje til og med mer grunnet stor etterspørsel.

 

Men det hadde jo vært hyggelig for lommeboken dersom jeg tar feil! :)

Link to comment
Share on other sites

Tips: En del Volvo V40 ER produsert i Kina...

 

Så kan man lese det dere skriver her og lure på om V40 er noe tess... :wink:

Ja vell? Nå er vell ikke V40'en i produksjon lengre, men jeg mener da vitterlig at den ble produsert i belgia på samme fabrikken som Mitsubishi Carisma. Har eid en V40, og det var ialle fall det de si da vi kjøpte den. Men har tatt feil før, og gjør det sikkert igjen.

Veldig OT dette da men

Link to comment
Share on other sites

V40 har for øvrig vært produsert i både Nederland, Sør-Afrika, Thailand og Malaysia. S40 (sedanen) har derimot vært produsert også i Belgia. Nyeste S40 har vel noe produksjon i China, men dette er ikke kommet med på den lista jeg fant...

http://www.volvoadventures.com/assemblyplants.html

 

Sorry litt OT, men moralen er den, at alt som regnes som Kinaræl ikke nødvendigvis er produsert i Kina, men kineserne lager også en del bra om man har de rette avtalene...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...