pilAR Posted August 17, 2010 Share Posted August 17, 2010 Hvorfor ikke bestille i fra en Norsk maskin-sjappe da? Mindre feil på toleranser, og rimeligere frakt. Jeg har vel enda ikke sett noe BRA maskinert fra Kina. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jegern79 Posted August 18, 2010 Share Posted August 18, 2010 Tror det er du som oppdragsgiver som bestemmer kvaliteten. Ellers tviler jeg på at f.eks Volvo hadde turt å flytte produksjonen sin ned dit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ratel Posted August 18, 2010 Share Posted August 18, 2010 Og da fikk jeg den strålende idéen; hvorfor ikke bestille spesialdreide kuler fra Kina? Før jeg starter med dette, er det noen som har prøvd noe lignende? Ikke kuler men mye annet rart... Kan sikkert gå veldig bra. For å ha suksess med et slikt prosjekt er det to ting som er viktig: Finn en leverandør som er vant til å maskinere kober og messing med små tolereanser. Deretter må alle mål toleransesettes skikkelig. Uten toleranser får du litt av hvert. Selv med toleranser må du regne med at du får deler på grensene... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nissen Posted August 18, 2010 Share Posted August 18, 2010 Tror det er du som oppdragsgiver som bestemmer kvaliteten.Ellers tviler jeg på at f.eks Volvo hadde turt å flytte produksjonen sin ned dit. Volvo = konsern med omsettning for milliarder av kroner Privatperson = ønsker å kjøpe kuler for i høyden "noen tusenlapper" Er man ute etter å spare penger slår dette sjelden positivt ut på kvalitet dersom man ikke bestitter noen finansielle muskler. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aircooled Posted August 18, 2010 Share Posted August 18, 2010 Tror det er du som oppdragsgiver som bestemmer kvaliteten.Ellers tviler jeg på at f.eks Volvo hadde turt å flytte produksjonen sin ned dit. Eller kan det hende at det skyldes at Volvo nå faktisk er eid av kinesere? http://www.dagbladet.no/2010/03/28/nyhe ... /11058416/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mauser M03 Posted August 18, 2010 Share Posted August 18, 2010 Det finnes veldig mye dyre og bra dreiemaskiner og masineringssenter i Kina. Men jeg er ikke overbevist om at det ville bli så fryktelig mye billigere? Kobber koster vel det samme der og strøm også, forskjellen blir da timelønna til operatøren og den utgjør neppe nok pr. kule til å rettferdiggjøre frakten på noen så tungt... Sjekker du og det viser seg at mange her inne tar feil, så post det!... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pilAR Posted August 18, 2010 Author Share Posted August 18, 2010 1. Som oppdragsgiver bestemmer man (bestiller) kvaliteten og dermed toleransene, MEN det er lite du kan få gjort fra andre siden av kloden når Kinesereneharfått betalt for varen og du har motatt varene. Prøve-serier og produksjons serier er sjelden det samme, så lenge dette ikke er en fremtidig leveranse Kineserene kan tjene penger på. En leveranse på noen tusen prosjektiler er en fis i en stor industri i Kina. 2. Så lenge et Kinesisk selskap har kjøpt store deler av volvo konsernet så kommer de nok til å flytte deler av produksjonen til Kina. Med de følger det kommer til å få for kvaliteten. 3. Du blir vel nødt til å produsere 1.000.000 eller fler prosjektiler for at det skal lønne seg (sett at du klarer å finne en leverandørsom klarer å holde seg innenfor toleransene da. (tallet 1 mill. er et grovt estimat basert på hva hvert prosjektil koster i materialer og forsendelse.) Som nevnt tidligere i tråden, så koster jo metallet det samme i Kina som i resten av verden, kanskje til og med mer grunnet stor etterspørsel. Men det hadde jo vært hyggelig for lommeboken dersom jeg tar feil! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
chopper Posted August 18, 2010 Share Posted August 18, 2010 Tror det er du som oppdragsgiver som bestemmer kvaliteten.Ellers tviler jeg på at f.eks Volvo hadde turt å flytte produksjonen sin ned dit. Volvo hadde ikke særlig mye valg....de ble solgt til høystbydende. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjom Posted August 18, 2010 Share Posted August 18, 2010 Tips: En del Volvo V40 ER produsert i Kina... Så kan man lese det dere skriver her og lure på om V40 er noe tess... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aircooled Posted August 18, 2010 Share Posted August 18, 2010 Tips: En del Volvo V40 ER produsert i Kina... Så kan man lese det dere skriver her og lure på om V40 er noe tess... Ja vell? Nå er vell ikke V40'en i produksjon lengre, men jeg mener da vitterlig at den ble produsert i belgia på samme fabrikken som Mitsubishi Carisma. Har eid en V40, og det var ialle fall det de si da vi kjøpte den. Men har tatt feil før, og gjør det sikkert igjen. Veldig OT dette da men Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fat_dog86 Posted August 18, 2010 Share Posted August 18, 2010 V40 har for øvrig vært produsert i både Nederland, Sør-Afrika, Thailand og Malaysia. S40 (sedanen) har derimot vært produsert også i Belgia. Nyeste S40 har vel noe produksjon i China, men dette er ikke kommet med på den lista jeg fant... http://www.volvoadventures.com/assemblyplants.html Sorry litt OT, men moralen er den, at alt som regnes som Kinaræl ikke nødvendigvis er produsert i Kina, men kineserne lager også en del bra om man har de rette avtalene... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.