Jump to content

Sakomontasje passer alle overens?


ko-stens

Recommended Posts

Funderer og grubler litt på å skaffe meg en europeisk kvalitetsdorull på min gamle Sako AII Forester etter hvert, med tanke på jakt i skumring/måneskinn. Tenkte da på høy montasje, Sako Optiloc, til x56 kikkertsikte med 30 mm rør (type Zeiss, S&B, Swarowski, Meopta). Kommer til å se etter brukte i første omgang for å spare litt rubler.

 

Av og til ser en brukte til salgs, men gjerne til andre Sakoutgaver.

 

Passer montasjer fra andre versjoner av Sakoene? Det er jo så mange forskjellige utgaver av rifla. Feks, vil en montasje fra Sako 75 passe til jernet mitt?

 

Finnes det evt andre montasjer som går til børsa mi? Det er jo noe spesielle spor.

Link to comment
Share on other sites

Det er samme type spor på Sako, uansett om den heter Forester, Vixen eller 85.

Optilock er jo et sikkert, om enn dyrt, valg. Hvis det skulle være høydeforskjell (som det er på min Forester) eller skjevheter i låskassa, så vil plastinnleggene sørge for at siktet ligger spenningsfritt.

 

Andre som lager montasjer til Sako er Warne, Leupold har både qr-baser og noen ringer som festes rett i sporet. Redfield leverte ihvertfall standard turn-in baser, tror de gjør det ennå. Det er sikkert flere som jeg har glemt, men det burde være mulig å finne noe som passer både behov og lommebok.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar! Greit å vite at det meste passer om hverandre av modellene.

 

Har regnet med at Leupold har noe som passer om jeg ikke skulle få tak i originalmontasje i hvert fall. De har jo til så mye rart! Har jo litt lyst på originalt da. Men er ikke så originalfantast at jeg bare kommer til å skyte med Sakohylser og Sakokuler! :)

 

Men før jeg kjøper montasje/ringer, kommer jeg til å følge med og se om det er mulig å få tak i brukt. Det er ikke før til neste år det blir særlig aktuelt uansett, men skulle det dukke opp en mulighet kan jeg jo slå til i mellomtiden!

Link to comment
Share on other sites

Kjøper du Sakomontasjer må du være obs på at skruene er usannsynlig bløte. Jeg ville i så fall byttet ut klemmskruene til svalehalesporet med M5 maskinskruer, da har du mulighet for å dra litt ekstra til uten at skruen går i stykker.

Fordelen med Sako sine montasjer er jo plastringer, som er veldig kjekt, da det er stor sannsynlighet for at alle flatene på kassa er skjev.

Hvis Warne eller Leupold har plastringer i sine montasjer hadde jeg definitivt gått for en av de. Har aldri hatt sans for Sako sin Optilock. Personlig har jeg opplevd at kikkerten har sklidd av svalehalesporet mens jeg holdt børsa rett opp og ned :shock: .

Link to comment
Share on other sites

Optilock er jo et sikkert, om enn dyrt, valg.
Det er ikke på montasjene det skal spares penger... :wink:

 

Nei, det er jeg helt enig med deg i :wink:

Jeg har prøvd både Leupold, Warne og Optilock på Sako, og jeg kommer alltid tilbake til Optilock som det beste alternativet for mitt bruk, bortsett fra på Forester`n min. Der har jeg fått tilpasset Weaverskinne pga høydeforskjell i låskassa.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...